سگ

آیا سگ ها خواب می بینند؟

خواب دیدن سگ ها

معمولا از دامپزشک ها سوالاتی مثل آیا سگ من خواب می بیند؟ و یا سگ من در مورد چه چیز هایی خواب می بیند؟ زیاد پرسیده میشود؛ پاسخ دادن به این سوال مشکل است؛ اما دانشمندان حدس می زنند که بله! سگ ها خواب می بینند و حتی می توانند مانند انسان ها کابوس ببینند و یا درگیر اختلالات خواب شوند.

در طول خواب، مغز انسان و سگ به شیوه ای مشابه عمل می کند. الگوهای امواج مغزی، دو مرحله اصلی چرخه خواب را نشان می دهد. هنگامی که شما یا سگتان تازه به خواب می روید (ثبت امواجSWS  خواب/ موج آهسته) امواج مغزی آهسته و موج دار هستند. در این مرحله از چرخه خواب، فرآیندهای ذهنی آرام هستند بنابراین به نظر می رسد سگ شما با آرامش در حال استراحت است، اما می تواند به راحتی در طول SWS بیدار شود.

سپس مرحله عمیق تری از خواب را داریم که  حرکات سریع چشم مشخصه ی آن است . این مرحله خواب REM نامیده می شود که در طی آن امواج مغزی سریعتر و نامنظم هستند. بر خلاف SWS، ماهیچه ها در طول REM آرام تر هستند، اما ذهن فعال تر است و چشم ها به سرعت زیر پلک ها می چرخند. در طول این مرحله بدلیل فعالیت ذهنی شدید، سگ شما ممکن است ناله کند، به سرعت نفس بکشد و پاهای خود را حرکت دهد.

بیشتر بخوانید: چرا سگ ها زوزه می کشند؟

ما می دانیم که انسان ها خواب می بینند و از آنجایی که الگو های الکتریکی مغزی خواب سگ ها و انسان ها  مراحل مشابهی را پشت سر می گذارد، می توان تصور کرد که سگ ها نیز خواب می بینند.

در نتیجه دیدن رویا، بخشی از چرخه طبیعی خواب در سگ ها است و جالب است که بدانید در مطالعات اخیر به نظر می رسد سگ های کوچکتر رویاهای بیشتری نسبت به دوستان بزرگتر خود دارند.

سگ ها در مورد چه چیز هایی خواب میبینند؟

غیرممکن است که دقیقاً بدانیم سگ ها در مورد چه چیزهایی رویا میبینند. دانشمندان حدس می زنند که مانند انسان ها، سگ ها اغلب در مورد تجربیات روزانه خود خواب می بینند. اگر سگ شما آن روز در پارک بازی کرده باشد؛  ممکن است رویای بازی با دوستان خود یا تعقیب سنجاب ها را در خواب ببیند یا مواردی که با این ها مرتبط است.

با توجه به این که الگو های مغری مشابه با انسان ها وجود دارد به احتمال زیاد سگها هم کابوس می بینند. اگر سگ شما در خواب لگد بزند، غرغر یا ناله کند، ممکن است رویای ترسناکی ببیند. درواقع درموقعیت‌های استرس‌زایی که اخیراً با آن‌ها مواجه شده‌اند و چیزی که از آن می‌ترسند، امکان دارد که کابوس ببینند.

آیا باید سگی که بنظر می آید که کابوس میبیند را بیدار کنیم؟

اگر سگتان کابوس ببیند ممکن است وسوسه شوید که سگ خود را از خواب بیدار کنید. توجه داشته باشید که سگ ها نمی توانند اعمال خود را در مرحله خواب REM کنترل کنند و اگر به طور ناگهانی بیدار شوند، ممکن است گاز بگیرند. تقریباً ۶ درصد از گاز گرفتن سگ ها در هنگام خواب یا زمانی که سگ به طور ناگهانی از خواب بیدار شود اتفاق می افتد. بهتر است به سگتان اجازه دهید خودش بیدار شود.

سارینا شعرانی- دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *