گربه

شیر برای گربه ضرر دارد؟ + اسراری که حتی دامپزشکان نمی گویند!

آیا شیر برای گربه ضرر دارد

شیر برای گربه و استفاده از این ماده غذایی، معمولا یکی از سوالات افرادی است که از گربه نگهداری کرده یا قصد این کار را دارند. به عبارت دیگر باید بیان کنیم که آیا شیر همانقدر که برای انسان مفید است، می تواند به ارتقا سلامتی گربه نیز کمک کند یا برای حیوان خانگی دوست داشتنی ما ضرر دارد؟ در ادامه این مطلب با پت شاپ ملودی مهربانی همراه بمانید تا در این باره اطلاعات لازم را ارائه دهیم و بیان کنیم که آیا خوب است گربه شما شیر مصرف کند یا خیر.

آیا شیر برای گربه آسیب زا است؟

آیا شیر برای گربه ضرر دارد؟

سال هاست که در تلویزیون و سایر رسانه ها مشاهده کردیم که گربه ها از یک نعلبکی شیر می خورند و لذت می برند.‌ به همین خاطر بسیاری از صاحبان گربه تصور می کنند، حیوان خانگی آن ها به شیر نیاز داشته و شیر برای گربه مفید است. با این حال این درست نیست و اکنون با قاطعیت می توان بیان کرد گربه برای حفظ سلامتی خود به شیر نیاز ندارد‌. درواقع شیر ممکن است بیشتر از اینکه به سلامتی گربه شما کمک کند، آسیب رسان باشد. 

شیر گاو دارای لاکتوز است و بسیاری از گربه ها آنزیم لاکتاز را برای هضم این قند را در روده های خود ندارند. به همین دلیل بعد از مصرف شیر ممکن است استفراغ، درد معده و اسهال داشته باشند. علاوه بر این در صورتی که گربه بتواند شیر مصرف کند، این ماده غذایی برای او بسیار کامل به نظر رسیده و دیگر نیازی به استفاده از غذاهای دیگر ندارد.

آیا شیر گاو برای بچه گربه مناسب است؟

دادن شیر گاو به بچه گربه ها نیز ممکن است مناسب به نظر نرسد. شیر گاو مواد مغذی ضروری مورد نیاز بچه گربه ها را برای رشد و نمو فراهم نمی کند. بچه گربه ها برای رشد به یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. شیر گاو فاقد بسیاری از این مواد مغذی حیاتی به نسبت مناسب است و تکیه بر آن می تواند منجر به سوء تغذیه، توقف رشد و ضعف سیستم ایمنی در بچه گربه ها شود. 

همچنین ممکن است عدم تحمل لاکتوز برای آن ها نیز وجود داشته باشد. اگر بچه گربه ای را به سرپرستی گرفته اید، پیشنهاد می شود از مواد غذایی بهتر مانند شیر خشک گربه برای او استفاده کنید. در غیر این صورت ابتدا به اندازه یک قاشق به بچه گربه شیر بدهید. سپس علائم گوارشی او را در ۲۴ ساعت بررسی کنید. بعد از آن اگر خطری را مشاهده نکردید، می توانید به میزان کم از شیر برای بچه گربه استفاده کنید. با این حال بهتر است باز هم با دامپزشک در این زمینه صحبت کنید. 

به جای شیر چه مواد غذایی دیگری به گربه بدهیم؟

با اینکه شیر برای گربه ممکن است مضر باشد و به دستگاه گوارش او آسیب برساند، اما گربه بخاطر چربی موجود در شیر عاشق آن است و احتمالا اگر نزدیک گربه خود بنشینید و یک لیوان شیر بخورید، خواهید دید که گربه نیز به اطراف شما خواهد آمد تا از شیر بنوشد. اما می توان از انواع مواد غذایی مفید دیگر برای گربه استفاده کرد تا جایگزین شیر بوده و البته برای بدن گربه ضرر نداشته باشد. 

  1. آب شیرین

گربه شما فقط باید آب بنوشد. دسترسی به آب تمیز آنها را هیدراته و شاد نگه می دارد. اگر فکر می‌کنید گربه‌ تان به اندازه کافی آب نمی‌ نوشد، سعی کنید چندین کاسه آب در اطراف خانه قرار دهید و مرتبا آب داخل آنها را تازه و تمیز کنید. به یاد داشته باشید بسیاری از گربه ها دوست ندارند کاسه آب و غذایشان در یک مکان باشد. همچنین ممکن است بخواهید یک آبنمای آب گربه را امتحان کنید زیرا بسیاری از گربه ها ترجیح می دهند آب جاری بنوشند.

  1. غذای مرطوب گربه

غذای مرطوب گربه یک جایگزین عالی برای شیر است که هم هیدراتاسیون و هم مواد مغذی ضروری را ارائه می دهد. غذای مرطوب گربه با کیفیت بالا حاوی ترکیبی متعادل از پروتئین، چربی و کربوهیدرات است که نیازهای غذایی گربه شما را برآورده می کند.

رطوبت موجود در غذای مرطوب گربه می تواند به حفظ آب مناسب گربه کمک کند که به ویژه برای گربه هایی که تمایلی به نوشیدن آب از کاسه ندارند مفید است. هنگام انتخاب غذای مرطوب گربه، محصولاتی با محتوای گوشت بالا و پرکننده های محدود را انتخاب کنید. کنسرو و پوچ گربه می تواند انتخاب مناسبی برای غذای مرطوب گربه باشد که از پت شاپ ملودی مهربانی می توانید آن ها را خریداری کنید.

  1. آبگوشت های خانگی برای گربه

اگر از ضرر شیر برای گربه آگاه هستید، می توانید آبگوشت های خانگی برای گربه خود درست کنید. با جوشاندن مرغ یا ماهی در آب و سپس صاف کردن مایع آن برای جدا کردن استخوان‌ ها یا تکه‌های جامد، یک آبگوشت ساده درست کنید. قبل از سرو آن برای گربه، حتما اجازه دهید آبگوشت خنک شود. این نوع از آبگوشت ها هیدراتاسیون و جایگزینی خوش طعم برای شیر را فراهم می کنند.

  1. غذاهای خشک گربه

یک جایگزین مناسب شیر برای گربه می تواند غذای خشک گربه باشد. طیف گسترده‌ ای از خوراکی‌ های تجاری برای گربه در بازار موجود است و از گزینه‌ های ترد گرفته تا نرم و جویدنی را می توانید در پت شاپ ملودی مهربانی مشاهده کنید.

این خوراکی‌ ها به‌گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که هم خوشمزه و هم مغذی باشند و اغلب حاوی مواد خاصی برای حمایت از جنبه‌ های مختلف سلامت گربه‌ تان، مانند مراقبت از دندان، پیشگیری از گلوله مو یا سلامت مفاصل هستند. هنگام انتخاب خوراکی ها، به محتوای کالری آنها توجه داشته باشید و برای جلوگیری از افزایش وزن آنها را در حد اعتدال استفاده کنید.

آیا گربه می تواند شیر گیاهی مصرف کند؟

ممکن است این سوال برای شما پیش آید حال که شیر برای گربه مضر است، آیا حیوان خانگی عزیز ما می تواند شیر گیاهی مانند شیر بادام، سویا یا جو دوسر مصرف کند؟ گربه ها گوشتخواران اجباری هستند، به این معنی که رژیم غذایی طبیعی آنها عمدتا از گوشت تشکیل شده است. در حالی که گربه ها برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاهای حیوانی تکامل یافته اند و همچنین آنها فاقد آنزیم های خاصی برای هضم بعضی از مواد گیاهی لازم هستند.

به طور کلی، تغذیه گربه ها با شیر گیاهی به عنوان منبع اصلی تغذیه توصیه نمی شود. گربه‌ها به مواد مغذی خاصی نیاز دارند که در رژیم‌ های حیوانی به وفور یافت می‌ شوند، اما ممکن است شیر گیاهی آن ها را نداشته باشند. یکی از حیاتی ترین مواد مغذی برای گربه ها تورین است، اسید آمینه ای که عمدتا در گوشت یافت می شود. 

کمبود تورین می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی در گربه ها شود که از آن ها می توان به مشکلات قلبی و چشمی اشاره کرد. علاوه بر این، افزودنی های شیر گیاهی اغلب حاوی کربوهیدرات‌ ها و قندهایی هستند که بخش مهمی از رژیم غذایی طبیعی گربه را تشکیل نمی‌ دهند. مصرف بیش از حد این مواد می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات گوارشی در گربه ها مانند اسهال شود. در حالی که شیر گیاهی فاقد لاکتوز است، لزوما به این معنی نیست که برای همه گربه‌ ها مناسب در نظر گرفته می شود. گربه ها همچنین می توانند به اجزای مختلف شیر گیاهی حساس باشند که منجر به ناراحتی دستگاه گوارش می شود.

شیر بز برای گربه؛ آسیب زا یا مفید؟

گربه ها می توانند شیر بز مصرف کنند، اما باید با احتیاط و حد اعتدال را برای آن در نظر گرفت. در حالی که گربه ها به لاکتوز حساسیت دارند، شیر بز نسبت به شیر گاو حاوی لاکتوز کمتری است که هضم آن را برای برخی گربه ها آسان تر می کند. با این حال، درک محدودیت ها و ملاحظات هنگام دادن شیر بز به گربه خود ضروری است. توانایی گربه ها برای هضم لاکتوز و  قند موجود در شیر، با افزایش سن کاهش می یابد.

 بنابراین، اگر می خواهید شیر بز را به رژیم غذایی گربه خود وارد کنید، بسیار مهم است که واکنش آنها را از نزدیک زیر نظر داشته باشید. همان طور که پیش تر بیان کردیم، بهتر است تا ابتدا مقدار کمی شیر بز در حد یک الی دو قاشق را به گربه خود بدهید. سپس بررسی کنید که از نظر گوارشی برای او مشکلی ایجاد می شود یا خیر. 

اگر گربه شما علائم ناراحتی یا عدم تحمل مانند اسهال یا استفراغ را نشان داد، بهتر است فورا شیر مصرف بز را قطع کنید. توجه به این نکته مهم است که شیر بز نباید جایگزین منبع اصلی تغذیه گربه شما شود. گربه‌ ها به یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین‌ های حیوانی نیاز دارند و شیر، چه از بز و چه از گاو، فقط باید گاه به گاه مورد استفاده قرار گیرد.

به بچه گربه شیر خشک انسان بدهیم یا خیر؟

اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که به دوست گربه خود یک غذا یا مکمل بدهید، اما درک این نکته ضروری است که گربه ها نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به انسان دارند و شیر خشک انسان برای آنها مناسب نیست. شیر برای گربه به طور کلی مضر است. اما شیر خشک انسان یک ماده خشک است که فاقد هیدراتاسیون ضروری مورد نیاز گربه است و به طور بالقوه منجر به مشکلات دستگاه ادراری و مشکلات کلیوی در گربه ها می شود. 

از طرفی دیگر شیر خشک انسان برای نوزادان طراحی شده است و کالری نسبتا بالایی دارد. اگر به درستی کنترل نشود، تغذیه آن به گربه ها می تواند منجر به چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با آن شود. برای گربه‌ ها مکمل و ویتامین گربه مخصوص وجود دارد که تمامی نیازهای گربه را فراهم کرده و نیازی به مصرف مکمل های انسانی در این صورت وجود ندارد. 

در صورت بیمار شدن گربه به خاطر مصرف شیر چه اقداماتی می توان انجام داد؟ 

اگر گربه شما در اثر نوشیدن شیر بیمار شده است، لازم است اقدامات سریع و مناسب برای اطمینان از رفاه گربه خود انجام دهید. البته باید به این نکته توجه کرد که شیر برای گربه می تواند در همان بار اول استفاده بیماری ایجاد کند. بنابراین انجام اقداماتی برای بهتر شدن حال گربه ضروری است. 

  • وضعیت را ارزیابی کنید

اولین قدم این است که وضعیت گربه خود را ارزیابی کنید. به دنبال علائم ناراحتی گوارشی مانند اسهال، استفراغ، نفخ یا ناراحتی باشید. به شدت و مدت این علائم توجه کنید، زیرا این اطلاعات در هنگام مشورت با دامپزشک مفید خواهد بود.

  • تامین آب شیرین

به گربه خود آب تمیز و تازه به مقدار زیاد بدهید. بدن در زمان اسهال و استفراغ دچار کم آبی می شود بنابراین نیاز است تا آب زیاد مصرف شود.

  • به گربه خود بیشتر توجه کنید

مراقب وضعیت گربه خود باشید. اگر علائم خفیف باشد و ظرف چند ساعت بهبود یابد، ممکن است نیازی به اقدامات بیشتر نباشد. با این حال، اگر علائم بدتر شد یا بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشت، وقت آن است که با دامپزشک مشورت کنید.

  • با دامپزشک خود تماس بگیرید

اگر وضعیت گربه شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. تمام اطلاعات مربوط به مصرف شیر و علائمی که گربه شما تجربه می کند را به اشتراک بگذارید. دامپزشک شما می‌تواند در مورد اینکه آیا ویزیت ضروری است راهنمایی کند.

بیشتر بخوانید: بیماری های رایج در گربه ها + علائم و درمان | ملودی مهربانی

سخن پایانی

شیر برای گربه در هر سنی می تواند آسیب زا باشد. به دلیل عدم تحمل لاکتوز، ممکن است به سلامتی گربه خدشه وارد شده و البته مصرف زیاد شیر ممکن است مواد مغذی لازم را به بدن گربه نرساند. با این حال اگر بچه گربه دارید و نیاز است که جایگزین شیر مادر برای او پیدا کنید، می توانید از پت شاپ ملودی مهربانی شیرخشک مناسب برای گربه را خریداری کنید. این فروشگاه اینترنتی تمامی موارد لازم برای گربه شما از جمله تشویقی گربه و انواع مواد مغذی لازم را ارائه می دهد.

سوالات متداول

  • آیا شیر برای گربه های نوزاد مضر است؟

بچه گربه ها می توانند در چند هفته اول زندگی خود از شیر مادر خود یا یک فرمول جایگزین شیر مناسب برای بچه گربه استفاده کنند. با رشد آنها، توانایی آنها برای هضم لاکتوز کاهش می یابد، بنابراین انتقال آنها به یک رژیم غذایی معمولی برای بچه گربه ضروری است.

  • آیا جایگزینی برای شیر ایمن برای گربه وجود دارد؟

شیرهای بی خطر برای گربه مانند محصولات شیر گربه بدون لاکتوز موجود هستند. این محصولات فرموله شده خاص به گونه ای طراحی شده اند که سیستم گوارشی گربه را اذیت نکنند.

  • آیا گربه ها به شیر حساسیت غذایی دارند؟

گربه ها می توانند به غذاهای مختلف از جمله لبنیات مانند شیر حساسیت داشته باشند. اگر پس از مصرف شیر علائم واکنش آلرژیک مانند خارش، مشکلات پوستی یا مشکلات گوارشی را در گربه خود مشاهده کردید، بهتر است برای ارزیابی مناسب و راهنمایی در مورد تنظیم رژیم غذایی با دامپزشک خود مشورت کنید.

  • اگر گربه پس از مصرف شیر بیمار شد چه کار انجام دهیم؟

بهتر است تا در این زمان گربه را زیر نظر داشته و در صورت مشاهده علائم بدتر به دامپزشک مراجعه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *