سگ

غذای توله سگ از بدو تولد تا ۱۲ هفتگی باید چه چیزهایی باشد؟

غذای توله سگ

تغذیه توله سگ چه اصولی دارد؟ بهترین غذای توله سگ چیست؟ در انتخاب غذا برای توله سگ‌ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟ مصرف غذای خشک برای توله سگ‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟ تغذیه نقش مهمی در سلامت سگ‌ها دارد و این موضوع در مورد توله سگ‌ها که معده ضعیف‌تری دارند و رشد و سلامت اندام‌های آن‌ها به تغذیه وابسته است، اهمیت بیشتری هم دارد. اگر قصد نگهداری از یک سگ با سن پایین در خانه را دارید، ابتدا باید با تغذیه مناسب او آشنا باشید و یک لیست از غذاهای مناسب برای حیوان خود در اختیار داشته باشید. در این مطلب از پت شاپ ملودی مهربانی قصد معرفی بهترین غذای توله سگ از بدو تولد تا بلوغ (بایدها و نبایدهای غذایی) این حیوان را داریم. جهت آشنایی با بهترین تغذیه توله سگ تا انتها ما را همراهی کنید.

غذای توله سگ باید چه چیزهایی باشد؟

قصد به سرپرستی گرفتن سگی را دارید که سن پایینی دارد؟ تغذیه مهم‌ترین موضوع در نگهداری حیوانات خانگی است و سلامت حیوان شما تا حد زیادی به سلامت آن و استفاده از مواد غذایی مناسب برای تغذیه حیوان بستگی دارد. هر چقدر سن سگ شما پایین‌تر باشد، اهمیت تغذیه سالم و انتخاب مواد غذایی مناسب برای او بیشتر هم می‌شود. به خصوص اگر سگ شما هنوز توله باشد، پیروی از یک رژیم غذایی اصولی برای او اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند زیرا بخش زیادی از بیماری‌های حیوان در بزرگسالی به دلیل مشکلات تغذیه و نگهداری او در کودکی رخ می‌دهد.

توله سگ معمولا به سگ‌های زیر ۳ ماه گفته می‌شود. غذای توله سگ‌ها با رشد و بالا رفتن سن تغییر می‌کند. غذای توله سگ ۱ ماهه به دلیل ضعف حیوان در جویدن، غذاهای نرم و غذای توله سگ سه ماهه می‌تواند گوشت و غذای سگ‌های بزرگسال هم باشد.

در تغذیه سگ‌ها علاوه بر توجه به سن باید به نیاز حیوان هم توجه کرد. بیشتر افراد تصور می‌کنند که سگ‌ها تنها به گوشت و پروتئین نیاز دارند، در حالیکه پروتئین تنها بخشی از نیازهای این حیوان است. سگ‌ها به غیر از پروتئین به کربوهیدرات هم نیاز دارند و این ماده را از برنج، سیب زمینی، جو و ذرت دریافت می‌کنند. ویتامین‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها نیز برای سگ‌ها مفید هستند. به خصوص ویتامین‌های موجود در موادی مانند کدو حلوایی، لوبیا سبز، کلم بروکلی و هویج برای سگ‌ها مهم‌تر هستند.

سگ‌ها به چربی نیز به اندازه کافی نیاز دارند و قند و شیرینی هم جزو موادی هستند که باید به مقدار کافی دریافت کنند تا انرژی کافی برای بازیگوشی و همراهی با صاحب خود را داشته باشند. بنابراین انتخاب بهترین غذا برای توله سگ را باید بر دو اساس انجام داد، غذاهایی که حیوان بسته به سن قادر به مصرف آن‌ها است و غذاهایی که سگ‌ها مجاز به مصرف آن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی سالم و ورزش برای توله سگ

تغذیه توله سگ در سنین مختلف

غذای توله سگ در سنین مختلف

تغذیه توله سگ در هر سن، شرایط متفاوتی دارد. برای اینکه توله‌ها به سلامت بزرگ شوند، باید بدانیم که به توله سگ چه غذایی بدهیم. غذای توله‌ها در سنین پایین بیشتر شامل مایعات، سوپ‌ها و غذاهای آبکی است که هضم ساده‌تری داشته و معده حیوان را اذیت نمی‌کنند. با بالا رفتن سن می‌توان غذای جامد را به رژیم غذایی حیوان اضافه کرد. در ادامه به بررسی غذای توله سگ در سنین مختلف می‌پردازیم.

۱. تغذیه توله سگ در سه هفتگی

سه هفتگی سنی است که تمام حیوانات هنوز به مادر خود وابسته هستند. تا قبل از سه هفتگی تنها غذای سگ، شیر مادر است و بعد از آن می‌توان غذاهای دیگر را به رژیم غذایی حیوان اضافه کرد. البته سگ‌ها در این سن هنوز هم شیر مادر را ترجیح می‌دهند اما با وجود تمام مزایای شیر مادر، باید آن‌ها را از شیر گرفت زیرا شیر خوردن بیش از اندازه توله‌ها باعث فشار به بدن مادر می‌شود و این فشار نیز گاهی باعث بروز بیماری‌های جدی به خصوص بیماری‌های استخوانی برای مادر می‌شود. بهترین غذا برای شروع تغذیه کمکی، آب گوشت است.

آب مرغ برای توله سگ از سه هفتگی قابل مصرف است و بهتر است کمی نان هم در آن ریخته شود تا غذا مقوی‌تر بوده و احساس سیری بیشتری ایجاد کند. اگر سگ شما تمایلی به مصرف غذا به تنهایی ندارد، بهتر است در روزهای اول با استفاده از قاشق به او غذا بدهید و بعد از آن غذا را در یک ظرف تخت بریزید تا بوی غذا او را تشویق به غذا خوردن کند. در سه هفتگی باید روزانه سه وعده غذا به توله‌ها داد و این کار باید با صبر و حوصله انجام شود.

۲. تغذیه توله سگ در چهار هفتگی

توله سگ‌ها در چهار هفتگی یا یک ماهگی می‌توانند مصرف غذای جامد را آغاز کنند اما غذا باید نرم، کاملا پخته و قابل هضم باشد. مرغ یا گوشت پخته و نرم شده، ماهی ورقه ورقه شده و حبوبات پخته و له شده بهترین غذا برای سگ‌ها در یک ماهگی یا چهار هفتگی است. اگر از چند توله سگ نگهداری می‌کنید، بهتر است برای هر کدام ظرف و وعده غذایی جداگانه آماده کنید، در غیر این صورت احتمال بیشتر خوردن یکی از توله‌ها و گرسنه ماندن بقیه وجود دارد. از زمانی که سگ شما خوردن غذای جامد را آغاز کرد، باید استفاده از داروهای دفع انگل را نیز آغاز کنید.

مصرف داروهای ضد کرم و ضد انگل به منظور پیشگیری از ایجاد کرم در معده و روده اهمیت زیادی دارد. میزان مصرف دارو بسته به جثه و وزن سگ شما متفاوت است. در ۴ هفتگی هنوز هم توله‌ها از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

۳. تغذیه توله سگ در شش هفتگی

در شش هفتگی مصرف شیر مادر توسط توله‌ها به حداقل می‌رسد، بنابراین باید میزان مصرف غذاهای دیگر را بیشتر کرد. در شش هفتگی و نزدیک به دو ماهگی، حداقل ۶ وعده غذای روزانه برای سگ‌ها مورد نیاز است. بهترین غذای توله سگ دو ماهه، ترکیبی از غذاهای مایع و آبکی و غذاهای جامد و گوشت است. در این سن بهتر است روزانه ۳ وعده غذای شیری و ۳ وعده غذای گوشتی برای تغذیه حیوان استفاده شود. شش هفتگی سن مناسبی برای تنوع دادن به رژیم غذایی است. در این سن می‌توان از تخم مرغ پخته، روغن زیتون، استخوان قلم نرم و سبزیجات در رژیم غذایی توله‌ها استفاده کرد، به علاوه مصرف آب آشامیدنی هم باید از این سن آغاز شود.

۴. تغذیه توله سگ در ۱۲ هفتگی

۱۲ هفتگی یا سه ماهگی، ورود توله سگ به سنین جوانی است. در این سن حیوان مستقل شده و برای غذا خوردن به سرپرست و به مادر خود وابسته نیست. غذای توله سگ در سه ماهگی، تنوع زیادی دارد. در این سن می‌توان از هر ماده‌ای برای تغذیه سگ استفاده کرد، تنها باید به این نکته دقت کرد که غذا کاملا پخته و مناسب سیستم گوارش حیوان باشد، در غیر این صورت عملکرد دستگاه گوارش دچار اختلال شده و دچار نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود.

روزانه ۴ وعده غذا که دو وعده آن مواد گوشتی و دو وعده دیگر سبزیجات، تخم مرغ یا حبوبات و بیسکوییت باشد برای تغذیه توله‌ها در این سن مناسب است. در وعده گوشتی می‌توان از پروتئین‌های دیگری مانند تخم مرغ پخته هم در رژیم غذایی حیوان استفاده کرد. هر چند در سه ماهگی فک سگ قدرت جویدن دارد اما باز هم باید از دادن غذای بیش از اندازه خشک مانند استخوان‌های ریز و سفت یا بیسکوییت سفت به حیوان جلوگیری کرد زیرا دندان‌ها هنوز ضعیف و شکننده هستند.

۵. تغذیه توله سگ تا شش ماهگی

از ۳ تا ۶ ماهگی باید غذای سگ‌ را به سه وعده در روز کاهش داد البته کاهش تعداد وعده‌های غذایی باید همراه با افزایش حجم غذا باشد. تغذیه حیوان در این سن تا حد زیادی به نژاد حیوان بستگی دارد. بعضی از نژادها در این سن فک و آرواره محکمی دارند و مصرف انواع مواد غذایی برای آن‌ها امکان‌پذیر است اما بعضی نژادها تا ۶ ماهگی هم فکی ضعیف دارند و مصرف غذای سفت برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

در این سن می‌توانید تنوع رژیم غذایی سگ را با دادن غذاهای انسانی بیشتر کنید. برای مثال در وعده صبحانه می‌توانید به سگ خود ساندیچ عسل و خامه دهید یا با اضافه کردن هویج پخته به ظرف غذای ناهار او، غذای لذیذتری برای سگ خود آماده کنید.

۶. تغذیه سگ‌ها از ۶ تا ۱۲ ماهگی

بعد از ۶ ماهگی می‌توان به سگ‌ها انواع سبزیجات، میوه‌ها و انواع مختلف غذاها را دارد، به شرط اینکه معده حیوان شما با رژیم غذایی انتخابی سازگار باشد. نزدیک به یک سالگی، گوشت از هر نوع و به هر شکلی برای سگ‌ها لذیذ است و حتی اگر در تمام وعده‌ها هم استفاده شود، سگ شما از آن استقبال خواهد کرد. در این سنین حجم وعده‌هایی غذای بر اساس وضعیت معده و گوارش و نژاد سگ مشخص می‌شود.

بهترین ترکیب برای تغذیه حیوان در این سنین، ترکیب گوشت و سبزیجات است. به علاوه استفاده از پوره سیب زمینی هم در این سن امکان‌پذیر است. سگ‌ها در این سن طعم و مزه غذا را بهتر درک می‌کنند، بنابراین برای خوش‌طعم‌تر شدن غذا می‌توانید از پیاز، هویج و دیگر سبزیجات طعم‌دار استفاده کنید.

یک نکته مهم که در تغذیه حیوان تا ۱ سالگی باید به آن توجه کرد، مصرف غذاها به صورت گرم است. در این سنین می‌توانید غذا را از قبل آماده کنید و در یخچال نگه دارید اما هر زمان که در هر وعده و پیش از دادن آن به حیوان باید کمی غذا را گرم کنید. دقت کنید که سگ شما در این سن بالغ است و نوع ماده غذایی مصرفی تاثیر زیادی در روحیات او دارد. غذاهای با طبع گرم باعث ناهنجاری در رفتار حیوان می‌شوند و طبع سرد معده حیوان را آزرده می‌کند.

بنابراین باید هر غذا را با مصلح آن استفاده کرد. در سنین ۶-۱۲ ماهگی بهتر است غذای حیوان را زیر نظر دامپزشک انتخاب کرد و صرفا از موادی استفاده کرد که توسط دامپزشک تایید شده باشند. تغذیه زیر نظر دامپزشک از سرطان و بیماری‌های گوارشی جلوگیری کرده و طول عمر سگ را افزایش می‌دهد.

غذاهای مجاز و غیر مجاز برای توله سگ‌ها

تغذیه توله سگ

در صورتی که برای تغذیه سگ خود از غذای آماده مانند کنسرو یا پوچ، شیر خشک یا غذای خشک استفاده می‌کنید، نیازی به نگرانی بابت ترکیبات آن نخواهید داشت زیرا ترکیبات غذاهای آماده مشخص است و متناسب با سن و شرایط سگ‌ها آماده می‌شوند؛ اما اگر قصد استفاده از غذای خانگی برای تغذیه حیوان خود را دارید باید لیستی از غذاهای مجاز و غیر مجاز داشته باشید و تغذیه حیوان را بر اساس آن انجام دهید.

  • غذای مجاز برای توله سگ‌ها : غذای مجاز برای توله سگ‌ها موارد مختلفی را شامل می‌شود. تقریبا تمام گروه‌های غذایی را می‌توان برای توله سگ‌ها استفاده کرد اما مصرف موادی مانند انواع گوشت، انواع میوه، کربوهیدرات‌هایی مانند برنج و سیب زمینی و انواع سبزیجات برای توله‌ها اهمیت بیشتری دارد. دقت کنید که بعضی از مواد گوشتی مانند جگر برای سگ‌ها قابل هضم نیستند و فشار زیادی به معده حیوان وارد می‌کنند. به علاوه بعضی از سبزیجات مانند قارچ هم باید کمتر در غذای حیوان استفاده شوند. به هر حال در مورد غذای مجاز هم دقت به این موضوع که معده حیوان شما با آن سازگاری داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • غذای غیر مجاز برای توله سگ‌ها : در مقابل غذاهای مجاز، بعضی از غذاها هم وجود دارند که مصرف آن‌ها برای سگ‌ها ممنوع بوده و نباید در رژیم حیوان استفاده شوند. از جمله این غذاها می‌توان به قهوه، چای و به طور کل نوشیدنی‌های حاوی کافئین اشاره کرد. انواع نوشیدنی‌های الکلی، شکلات، نمک و ادویه، پیاز و سیر، قارچ، تخم مرغ خام، انگور و کشمش و خمیر نان از جمله غذاهایی هستند که مصرف آن‌ها برای سگ‌ها ممنوع است. دقت کنید که مصرف این مواد حتی از سر کنجکاوی هم آسیب زیادی به بدن توله‌ها به خصوص در سنین پایین‌تر می‌زند.

بیشتر بخوانید: آلرژی غذایی چگونه می تواند بر سگ شما تأثیر بگذارد؟

تشویقی‌های مناسب برای سگ‌ها

مصرف تشویقی برای سگ‌ها خوشایند است زیرا تشویقی‌ها از طعم و ترکیبات بهتری نسبت به غذای اصلی برخوردار هستند. به علاوه بیشتر سگ‌ها زمانی که صحبت از مصرف تشویقی می‌شود، به حرف سرپرست خود گوش کرده و حیواناتی آرام و مطیع می‌شوند. بنابراین بیشتر صاحبین سگ به دادن تشویقی به حیوان خود علاقه دارند اما تشویقی جزو غذاهایی است که باید کمتر استفاده شود. با وجود تمام علاقه‌ای که سگ‌ها به طعم تشویقی دارند اما این ماده خوراکی هیچ کدام از مواد مغذی مورد نیاز سگ‌ها را در خود ندارد، بنابراین برای تغذیه سالم حیوان باید از غذاهایی استفاده کرد که صرفا ویتامین‌ها و مواد مغذی را تامین می‌کنند.

برای روابط صمیمانه با سگتان سعی کنید از روش‌های دیگری استفاده کنید. غذاهای سالم همچون تکه‌های هویج، لوبیا سبز یا فلفل دلمه‌ای برای سگ‌ها مناسب هستند و کالری زیادی نیز ندارند. به یاد داشته باشید، که در ذهن توله سگتان، وقت گذرانی با شما، برای او بهترین پاداش است و نیازی نیست که برای همراه کردن او با خود به سراغ تشویقی بروید.

غذای ارگانیک برای توله سگ‌ها چیست؟

هنوز هیچ تعریف رسمی و دقیقی از غذای ارگانیک برای سگ‌ها وجود ندارد. برخلاف انسان‌ها که مصرف غذای ارگانیک و طبیعی برای آن‌ها توصیه می‌شود، در مورد حیوانات تاکیدی به این موضوع نیست و حتی در مورد گوشت و پروتئین هم توصیه می‌شود که این مواد به صورت پخته و با ترکیبات مناسب مانند روغن زیتون یا سبزیجات مصرف شوند تا خاصیت بیشتری داشته باشند. به همین دلیل در استفاده از غذای آماده برای توله سگ خود گول ارگانیک بودن را نخورید و تنها به سراغ غذاهایی بروید که از نظر ترکیبات و مواد تشکیل دهنده برای حیوان شما مناسب و سازگار باشند. بهترین غذا برای توله سگ شما غذایی است که دامپزشک تایید کند، حیوان با اشتیاق مصرف کند و تمام نیازهای او را تامین کند.

سخن پایانی

تغذیه توله سگ از بدو تولد تا بلوغ، بسته به سن و شرایط حیوان متفاوت است. با افزایش سن، توان معده برای دریافت و هضم مواد غذایی جدید بیشتر می‌شود و به همان نسبت، نیاز بدن حیوان به مصرف غذا و دریافت انرژی از مواد غذایی مختلف هم افزایش پیدا می‌کند. بهترین راه برای تغذیه اصولی توله‌ها، تهیه یک رژیم غذایی از بایدها و نبایدها در سنین مختلف و غذا دادن به حیوان بر اساس این رژیم است. به علاوه در سنین مختلف می‌توانید از انواع غذای آماده مانند غذای خشک سگ، پوچ یا کنسرو سگ هم برای تغذیه حیوان استفاده کنید. غذاهای آماده متناسب با سن و شرایط سگ، انواع مختلفی دارند. جهت تهیه بهترین غذای آماده از برندهای مطرح و معتبر می‌توانید از طریق پت شاپ ملودی مهربانی اقدام کنید.

سوالات متداول

۱. در تغذیه توله سگ باید به چه نکته‌ای توجه کرد؟

تغذیه توله سگ دو اصل مهم دارد، اولین اصل سن سگ و اصل بعدی غذاهایی است که مصرف آن‌ها برای سگ‌ها مجاز است.

۲. توله سگ‌ها تا چه زمانی وابسته به مادر خود هستند؟

بیشتر توله سگ‌ها تا ۳ ماهگی وابسته به مادر هستند و حداقل در یکی از وعده‌های غذایی از شیر مادر استفاده می‌کنند.

۳. چرا باید غذای سگ‌ها را گرم کرد؟

هضم غذای سرد برای سگ‌ها مشکل است و احتمال کرم و انگل افتادن در روده و معده نیز با مصرف غذای سرد بیشتر است. در نتیجه باید غذا را قبل از استفاده گرم کرد.

۴. کدام غذاها برای توله سگ مضر هستند؟

لیست بلند بالایی از غذاهای مجاز و ممنوعه برای سگ‌ها وجود دارند که جهت حفظ سلامت حیوان باید از آن‌ها مطلع بود. در لیست غذاهای مضر و ممنوعه موادی مانند قهوه، آجیل، شکلات، آووکادو، شش و جگر سفید وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *