گربه

بهترین غذای گربه خیابانی چیست؟ + غذای بچه گربه خیابانی

غذای گربه خیابانی

به گربه های خیابانی چه غذایی بدهیم؟ آیا می‌توان از غذای گربه خانگی برای گربه‌های خیابانی استفاده کرد؟ میلیون‌ها گربه خیابانی در دنیا زندگی می‌کنند که احتمالا تعدادی از آن‌ها در محل سکونت شما هم وجود دارند و حین پرسه زدن در کوچه و خیابان با آن‌ها برخورد داشته‌اید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به حیوانات علاقه دارند و زمانی که گربه‌های گرسنه، به خصوص بچه گربه‌ها را مشاهده می‌کنند برای غذا دادن به آن‌ها اقدام می‌کنند، باید با غذای مناسب گربه خیابانی آشنا باشید. غذای گربه خیابانی به دلیل شرایط متفاوت زندگی با گربه‌های خانگی متفاوت است اما اگر در این مورد اطلاعاتی ندارید، جای نگرانی نیست. در این مطلب از پت شاپ ملودی مهربانی راهنمای جامع غذای گربه های خیابانی را ارائه خواهیم کرد تا اگر قصد غذا دادن به این موجودات دوست داشتنی را دارید، این کار را به درستی انجام دهید.

بهترین غذای گربه های خیابانی چیست؟

گربه‌های خیابانی، گربه‌های وحشی یا نیمه اهلی هستند که در کوچه و خیابان زندگی می‌کنند. تغذیه این گربه‌ها که در اصطلاح DSH نامیده می‌شوند هم تا حد زیادی شبیه به گربه‌های خانگی است. این گربه‌ها نیز به پروتئین و چربی بیشتر از دیگر گروه‌های غذایی نیاز دارند اما نحوه تغذیه آن‌ها با گربه‌های خانگی تفاوت زیادی دارد. گربه‌های خیابانی معمولا گرسنه هستند و هر چیزی که در اختیار آن‌ها بگذارید را مصرف می‌کنند، به همین دلیل در تغذیه این حیوانات باید دقت کافی را داشته باشید، در غیر این صورت باعث بیماری و آسیب به حیوان خواهید شد.

بهترین غذای گربه خیابانی چیست

اگر گربه‌ای در حوالی محل سکونت شما زندگی می‌کند و قصد غذارسانی به او را دارید باید با مواد غذایی مناسب و سازگار با زندگی در خیابان اقدام به انجام این کار کنید. برای مثال: کربوهیدرات ماده غذایی مفید برای گربه‌ها است اما هضم آن نسبت به پروتئین سخت‌تر است و برای گربه خیابانی باعث مشکلات گوارشی می‌شود. به علاوه چربی‌ها جزو موادی هستند که باید آن‌ها را در تغذیه گربه‌های خانگی استفاده کرد اما در تغذیه گربه خیابانی باید مقدار آن را به حداقل رساند. با این تفاسیر می‌توان گفت که برای تغذیه گربه خیابانی هم غذاهای آماده بهترین انتخاب هستند. در میان انواع خوراک نظیر: غذای خشک، کنسرو، پوچ و تشویقی، غذای خشک گربه بهترین گزینه برای تغذیه گربه‌های خیابانی است.

مزایا و معایب استفاده از غذای خشک برای گربه خیابانی

غذای خشک بهترین ماده خوراکی برای تغذیه گربه‌های خانگی است که در تغذیه گربه‌های خیابانی هم می‌توان از آن استفاده کرد. غذای خشک شامل مواد مغذی و لازم برای گربه‌ها است. در این غذا از پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، کربوهیدرات و اسیدهای چرب استفاده می‌شود اما نحوه ترکیب و انتخاب آن‌ها به گونه‌ای است که در نهایت یک ماده غذایی سبک، کم حجم و ماندگار را ایجاد می‌کنند. در میان انواع غذاهایی که می‌توان به گربه‌های خیابانی داد، غذای خشک یکی از بهترین‌ها است. از جمله مزایای مصرف این غذا برای تغذیه گربه‌های خیابانی می‌توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. دانه‌های غذای خشک وزن بسیار سبکی دارند و یک کیلو از آن‌ها مقدار زیادی می‌شود و امکان تغذیه یک گربه تا چندین وعده را دارد.

علاوه بر اقتصادی بودن، غذای خشک ماندگاری خوبی هم دارد، بنابراین با خرید مقداری از آن می‌توانید تا مدت‌ها غذای گربه در خانه داشته باشید و با استفاده از این غذا گربه‌های اطراف محل زندگی خود را تغذیه کنید. غذای خشک به راحتی گربه‌ها را سیر می‌کند و به دلیل موادی که در ترکیبات آن استفاده می‌شود، هیچ آسیبی به گربه‌ها وارد نمی‌کند. هضم این مدل غذا بسیار راحت است و خوردن آن هم برای بچه گربه‌ها و هم برای گربه‌های مسن امکان‌پذیر است.

غذای خشک برای گربه خیابانی

البته غذای خشک در کنار تمام مزایا، معایبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خشک بودن آن اشاره کرد. گربه‌ها بعد از مصرف این غذا تشنه می‌شوند، بنابراین اگر از غذای خشک برای تغذیه گربه‌ها استفاده می‌کنید، حتما یک ظرف آب هم برای آن‌ها قرار دهید. به علاوه گربه‌ها علاقه زیادی به این غذا دارند و گاهی در مصرف آن زیاده‌روی می‌کنند که باعث چاقی و مشکلات گوارشی برای این حیوان می‌شود.

مهم‌ترین نکات برای تغذیه گربه های خیابانی

همان‌طور که گفتیم، غذای خشک بهترین ماده‌ای است که می‌توان به عنوان غذای گربه های خیابانی از آن استفاده کرد اما گاهی ممکن است غذای خشک در دسترس نباشد و قصد غذا دادن به یک گربه در محل زندگی خود را داشته باشید. در این شرایط می‌توانید از مواد غذایی موجود در خانه برای تغذیه حیوان استفاده کنید اما باید به چند نکته در تهیه وعده غذایی برای گربه توجه داشته باشید که این نکات عبارتند از:

  • از لبنیات استفاده نکنید:

بسیاری از افراد در مواجهه با یک گربه خیابانی در محل زندگی خود، ابتدا ظرفی شیر مقابل او می‌گذارند. این کار را ممکن است در انیمیشن‌ها هم دیده باشید. گربه‌ها علاقه زیادی به این ماده دارند و آن را با لذت مصرف می‌کنند اما بد نیست بدانید که شیر و دیگر لبنیات یک غذای سالم و مفید برای گربه نیستند. لبنیات به خصوص لبنیات انسانی حاوی مقدار زیادی چربی است و در صورتی که از این مواد برای تغذیه گربه استفاده کنید، احتمال بروز مشکلات گوارشی در حیوان وجود دارد.

البته اگر گربه‌ای که در نزدیکی شما زندگی می‌کند، بچه است و امکان استفاده از غذای خشک را ندارد، باید از شیر مخصوص (شیر خشک گربه) که فاقد لاکتوز است برای غذا دادن به او استفاده کنید. در میان انواع لبنیات انسانی مصرف پنیر کم چرب به میزان کم برای مصرف گربه‌های خانگی بلامانع است.

  • کافئین ممنوع است:

در غذای گربه خیابانی به هیچ عنوان نباید از کافئین استفاده کنید. مصرف کافئین برای گربه‌ها مرگ بار است زیرا بدن آن‌ها هیچ آنزیمی برای هضم این ماده ندارد و در اثر مصرف آن قطعا دچار بیماری خواهد شد. ممنوعیت کافئین نه فقط در مورد چای و قهوه بلکه شامل هر ماده‌ای است که اندک کافئینی داشته باشد.

برای مثال چای کیسه‌ای، شکلات کاکائویی به خصوص شکلات تلخ و دیگر موادی که حاوی کافئین هستند هم اثری مشابه بر روی گربه‌ها دارند. مصرف کافئین توسط گربه‌ها در بهترین حالت باعث مشکلات قلبی و لرزش عضلات این حیوان می‌شود. البته کافئین در گربه‌ها هم اثر مشابه انسان دارد و در ابتدا باعث تپش قلب، افزایش انرژی و بی‌قراری حیوان می‌‌شود.

  • غذا فاقد شیرینی باشد:

گربه‌ها علاقه زیادی به بافت شیرینی جات دارند اما طعم آن را حس نمی‌کنند و البته این ماده آسیب زیادی به بدن آن‌ها وارد می‌کند، در نتیجه در تغذیه گربه‌های خیابانی نباید از این ماده استفاده کنید. مصرف مواد شیرین توسط گربه‌ها باعث سکته و مشکلات قلبی در آن‌ها می‌شود و آسیب زیادی به کبد این حیوان وارد می‌کند. در میان انواع شیرینی جات، بستنی از همه خطرناک‌تر است و باعث انجماد مغزی در حیوان می‌شود، بنابراین در فصل تابستان برای محبت به گربه‌ها هرگز این ماده را به آن‌ها ندهید.

  • استفاده از غذای کاملا پخته:

نکته مهم دیگری که در تغذیه گربه‌های خیابانی باید رعایت کنید، استفاده از غذای کاملا پخته است. هر چند گربه‌ها هم مانند دیگر حیوانات گوشتخوار قادر به مصرف گوشت خام هستند اما استفاده از غذای خام به خصوص گوشت خام، آسیب زیادی به معده و دستگاه گوارش آن‌ها وارد می‌کند زیرا هضمی نسبتا دشوار دارد. دادن گوشت مرغ، ماهی یا تخم مرغ خام به گربه‌ها معمولا باعث مشکلاتی مانند اسهال در این حیوان می‌شود.

به علاوه غذای خام احتمال ابتلا به بیماری گوارشی سالمونلا را در این حیوان افزایش می‌دهد. ممنوعیت استفاده از غذای خام برای تغذیه گربه‌های خیابانی علت دیگری هم دارد و آن، احتمال فاسد شدن غذا در خیابان است. به خصوص در تابستان، قرار دادن گوشت و مواد غذایی خام کنار خیابان برای تغذیه حیوانات، بسیار اشتباه است زیرا هوای گرم بافت داخلی غذا را فاسد و خراب می‌کند.

غذای بچه گربه های خیابانی

مطالبی که تا اینجا گفتیم، در مورد تغذیه گربه‌های بالغ بودند اما تغذیه بچه گربه‌های خیابانی هم مانند گربه‌های خانگی اصول خاص خود را دارد. البته بیشتر بچه گربه‌هایی که در سطح کوچه و خیابان دیده می‌شوند به سن خوردن غذای خشک و جامد رسیده‌اند و احتمال برخورد با بچه گربه شیرخوار در خیابان بسیار کم است؛ مگر در شرایطی که گربه ماده در نزدیکی منزل یا محل سکونت شما زایمان کرده باشد. اگر بچه گربه‌ها شیرخوار هستند و با مادر خود زندگی می‌کنند، به هیچ وجه اقدام به غذا دادن به آن‌ها نکنید و تنها غذای مناسب را در دسترس مادر قرار دهید اما اگر بچه گربه‌ای پیدا کردید که مادر نداشت، باید نکاتی را در تغذیه او رعایت کنید.

غذای بچه گربه خیابانی

نکته اول در غذا دادن به بچه گربه های خیابانی استفاده از شیر است. گربه‌ها تا ۲ ماهگی نیاز به غذاهای نرم مانند: کنسرو گربه دارند و حداقل تا ۴ هفته به جز شیر قادر به مصرف ماده غذایی دیگری نیستند اما نه شیری که توسط انسان‌ها مصرف می‌شود. شیر بچه گربه‌ها بدون لاکتوز و حاوی موادی است که هضم آن‌ها برای بچه گربه بسیار ساده و راحت است. به علاوه شیر بچه گربه حاوی فیبر و پروتئین نیز هست تا احساس گرسنگی بچه گربه را برطرف کرده و به رشد او کمک کند. در تغذیه بچه گربه‌ها می‌توانید از آب گوشت هم استفاده کنید. البته در تهیه آن نباید از هیچ گونه چربی اضافی یا ادویه‌ای استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: شیر برای گربه ضرر دارد؟ + اسراری که حتی دامپزشکان نمی گویند!

نحوه غذا دادن به گربه‌های خیابانی

در نهایت روش و میزان غذا دادن به گربه‌های خیابانی هم با گربه‌های خانگی متفاوت است. گربه‌های خیابانی جنب و جوش بیشتری دارند و بیشتر ساعت شبانه‌روز در حال پرسه زدن در خیابان و بالا و پایین رفتن از درخت و دیوارها هستند، به همین دلیل در تغذیه آ‌ن‌ها باید از موادی استفاده کرد که انرژی بیشتری دارند. به علاوه غذای آن‌ها باید به راحتی هضم شود و سبک باشد تا در گرمای خیابان و در زمان جنب و جوش، آزاری به حیوان وارد نکند.

در صورتی که گربه‌ همسایه شما نشانه‌ای از بیماری دارد، قبل از غذا دادن به او، چند عکس و فیلم از حیوان تهیه کنید و به دامپزشک نشان دهید تا بهترین و مناسب‌ترین غذا را برای حیوان انتخاب کنید. به علاوه در کنار ظرف غذای گربه همیشه ظرف آبی هم قرار دهید تا حیوان علاوه بر غذای خوب با آب تمیز هم دسترسی داشته باشد. البته به این نکته هم دقت کنید که غذای گربه را در جایی دور از رفت و آمد خودروها قرار دهید تا در اثر دوده ماشین‌ها و گرد و غبار ناشی از حرکت آن‌ها آلوده نشود.

سخن پایانی

غذای گربه های خیابانی باید حاوی موادی باشد که با شرایط خاص زندگی این حیوانات سازگاری داشته باشد. گربه‌های خیابانی دسترسی به دامپزشک ندارند، بنابراین مصرف غذای نامناسبی که باعث بیماری آن‌ها شود، گاها مرگبار خواهد بود. غذا دادن به این گربه‌ها هم باید و نبایدهایی دارد که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره شد. همان‌طور که گفتیم اگر علاقه‌مند به حیوانات هستید و قصد تغذیه گربه‌های دوست داشتنی و زیبای خیابانی و سیر کردن آن‌ها را دارید، غذای خشک گربه بهترین انتخاب است. این غذا علاوه بر هضم راحت و مزایایی که برای گربه دارد، برای خود شما هم مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود. انواع غذای خشک گربه با قیمت‌های مناسب از برندهای معتبر را می‌توانید از پت شاپ ملودی مهربانی خریداری کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *