سگ

آب مروارید چشم سگ؛ علل، علائم و درمان + از زبان یک دامپزشک

آب مروارید چشم سگ

آب مروارید چشم سگ (به انگلیسی: Cataract)، بیماری‌ای است که باعث کدورت عدسی چشم سگ می‌شود. این بیماری می‌تواند مانع رسیدن نور به شبکیه و در نتیجه کاهش بینایی یا حتی نابینایی شود. درمان آب مروارید سگ معمولاً جراحی است که در آن عدسی کدر شده برداشته می شود و یک عدسی مصنوعی جایگزین آن می شود. علت آب مروارید سگ می تواند عوامل مختلفی از جمله سن، نژاد، ژنتیک، دیابت، و ضربه باشد. در ادامه با این مقاله از سایت ملودی مهربانی همراه ما باشید!

درباره آب مروارید چشم سگ

ساختار چشم شبیه یک دوربین است که دارای لنزی برای تمرکز نور بر روی فیلم میباشد. در یک چشم سالم، نور از قرنیه یا cornea (شیشه جلوی چشم) و عدسی یا lens عبور می کند تا به پشت چشم (شبکیه) برسد. عدسی در شرایط عادی یک دیسک شفاف است و در پشت عنبیه (قسمت رنگی چشم) یا iris قرار دارد. یک عدسی سالم به نور اجازه ورود به چشم را می دهد و نور را روی شبکیه یا retina متمرکز و تصویر واضحی ایجاد می کند.

درباره آب مروارید چشم سگ

آب مروارید چشم سگ سبب تغییر شفافیت عدسی و کدورت آن سبب اختلال در رسیدن نور به شبکیه و منجر به کاهش بینایی و در موارد شدید تر نابینایی می شود.

علل بیماری آب مروارید:

آب مروارید چشم سگ سبب تغییر شفافیت عدسی و کدورت آن سبب اختلال در رسیدن نور به شبکیه و منجر به کاهش بینایی و در موارد شدید تر نابینایی می شود. به عنوان صاحب پت باید بدانید علت بیماری آب مروارید سگ چیست تا درکی از این موضوع داشته باشید. علل شایعی که باعث کاتاراکت چشم سگ می شود عبارت اند از:

  1. ژنتیک
  2. کهولت سن
  3. دیابت شیرین (Mellitus)
  4. سایر بیماری های چشمی

موارد بالا ۴ علت شایع آب مروارید چشم سگ هستند که به طور کاملا واضح در قسمت زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

ژنتیک عاملی مهم در آب مروارید سگ

شایع ترین علت بیماری آب مروارید در سگ ها ژنتیکی است نژاد هایی مثل مالتیز، گلدن رتریور،سامویید، ژرمن شپرد و سگ افغان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. علل دیگری هم هستند که باعث بروز بیماری آب مروارید میشوند

کهولت سن دومین عامل بیماری کاتراکت سگ

senile cataracts یا بیماری “آب مروارید در سگ های مسن” اغلب به کندی پیش میرود و در نهایت منجر به نابینایی میشود. گاها بیماری Nuclear Sclerosis یا اسکلروز هسته ای هم در سگ های مسن باعث کدورت عدسی میشود اما معمولا در این حالت بینایی برخلاف آب مروارید خیلی تحت تاثیر قرارنمیگیرد .

سومین عامل دیابت شیرین (ملیتوس)

ابتلا به آب مروارید در سگ های دیابتی بسیار رایج است. قند خون بالا منجر به ورود قند به عدسی می شود و آن را کدر می کند. آب مروارید دیابتی اغلب به سرعت ایجاد و باعث از دست دادن کامل بینایی می شود.

سایر بیماری های چشمی تاثیر گذار در آب مروارید

بیماری های چشمی، آسیب های چشمی و سموم همگی می توانند منجر به بروز بیماری آب مروارید شوند. این آسیب ها عبارتند از گلوکوم (فشار بالا در داخل چشم)، دررفتگی عدسی (حرکت لنز از موقعیت خود)، التهاب و ضربه به چشم و…

بیشتر بخوانید: با بیماری های چشم سگ آشنا شوید + نحوه تشخیص و درمان آن!

علائم آب مروارید چشم در سگ

توله سگ هایی که آب مروارید complete juvenile cataracts دارند نمی توانند به خوبی ببینند و ممکن است به اشیا برخورد کنند. همچنین ممکن است ببینید که در وسط مردمک چشم،  یک لکه سفید دارند. در صورت مشاهده علائمی مبنی بر تغییر رنگ یا شفافیت چشم و همچنین اگر توله‌ها چشم‌هایشان را جمع میکنند یا آنها را میخارانند و یا علائم بیماری را نشان می‌دهند سریعا به دامپزشک خود مراجعه کنید.

هنگامی که سگ ها آب مروارید دارند، در بینایی آنها اختلال پیش می آید بنابراین، علائم ، اغلب مسائل مرتبط با بینایی است مثل خوردن به در و دیوار.

در بیمارانی که آب مروارید به سرعت ایجاد می شود مثل بیماران دیابتی، آب مروارید دردناک است و میتواند منجر به گلوکوم (glaucoma) شود. درواقع این درد ناشی از واکنش بدن نسبت به چیزی است که به عنوان یک ماده خارجی روی عدسی احساس می شود.

آب مروارید ناشی از دیابت ممکن است با علائم دیگری مثل افزایش تشنگی و ادرار، تغییر در اشتها ویا کاهش وزن ، ضایعات روی چشم ها و کاهش بینایی همراه شود.

درمان آب مروارید چشم در سگ

تنها درمان موثر برای بازگرداندن بینایی در بیماری آب مروارید، جراحی است که تحت بیهوشی عمومی و معمولا با تکنیکی به نام phacoemulsification انجام می شود. این تکنیک از تجهیزات ویژه ای برای تکه تکه کردن و حذف مواد داخل عدسی استفاده می کند. هدف از جراحی حذف کدورت و قرار دادن یک لنز مصنوعی داخل چشمی (IOL) در کیسه لنز است. اکثرا با استفاده از intraocular lens  میتوانند نور را روی شبکیه متمرکز کنند و حیوان میتواند به درستی تصاویر را ببیند . در بعضی حیوانات که امکان قرار دادن IOL نیست ، بعد از جراحی، حیوان میتواند ببیند اما دور بین خواهد شد.

توصیه می کنند در صورتی که هر دو چشم دارای آب مروارید قابل عمل باشند، جراحی در هر دو چشم بطور همزمان (جراحی دوطرفه) انجام شود.

سارینا شعرانی – دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *