سگ

آیا سگ می تواند نمک در غذایش بخورد؟

آیا سگ می تواند نمک بخورد؟

نمک بعنوان یک الکترولیت به حفظ تعادل مایعات و عملکرد عضلات و اعصاب سگ شما کمک زیادی می‌کند بنابراین در رژیم غذایی روزانه خود به مقدار مشخصی نمک نیاز دارند، حتی غذا‌های تجاری (غذای خشک سگ) هم مقداری نمک در فرمول استاندارد غذایی خود قرار دادند. اما همانطور که می‌دانیم برای انسان‌ها مصرف زیاد نمک می‌تواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد، پس در جواب “آیا سگ می تواند نمک بخورد؟” باید بگوییم مصرف نمک یا غذا‌های شور برای سگ‌ها نیز توصیه نمی‌شود.

مصرف نمک در غذای سگ می‌تواند نهایتاً منجر به مسمومیت با نمک یا (Hypernatremia) شود. هایپر ناترمی در واقع بالابودن مقدار سطح سدیم در خون است.

طبق تحقیقات اخیر صورت گرفته مقدار مناسب مصرف نمک در سگ‌ها ۲-۱ گرم (سدیم کلرید) به ازای هر گیلوگرم وزن بدن است به بیان بهتر توجه داشته باشید که بطور مثال حدود نصف قاشق چایی خوری برای یک سگ با نژاد کوچک می‌تواند کشنده باشد. همینطور برخی از سگ‌هایی که به بیماری آدیسون مبتلا هستند، به دلیل عدم توانایی در تنظیم الکترولیت‌ها و مایعات، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مسمومیت با نمک قرارگیرند

اگر سگ شما نمک زیادی خورده باشد، اولین علائم ممکن است شامل استفراغ و یا نوشیدن آب به مقدار زیاد باشد. ممکن است نشانه‌هایی از بی حالی و خستگی هم در آن دیده شود.

علائم اصلی مسمومیت با نمک در سگ

علائم مسمومیت با نمک در سگ ها (هایپرناترمی) عبارت است از:

  • کاهش اشتها
  • افزایش مصرف آب
  • استفراغ
  • اسهال
  • سستی
  • تورم شکم

با پیشرفت بیماری علائم عصبی بروز می‌کند مثل: تشنج، لرزش، عدم هماهنگی حرکات بدن، و ممکن است منجر به مرگ شود.

اگر سگ مواد نمکی خورد چه کنیم؟

اگر سگ نمک خورد چه کنیم؟

اگر حدس میزنید که سگ شما خوراکی شور یا نمک خورده باید فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید، اگر چه تصور می‌شود که فقط با استفاده از آب میتوان غلظت نمک مصرفی را کاهش داد اما بهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها در بدن سگ شما میتواند حتی منجر به تورم مغز و نارسایی قلبی شود. تعادل مجدد مایعات باید بسیار دقیق و با نظارت مداوم بر پارامترهای خون انجام شود. ممکن است چند روز طول بکشد تا سگ مسموم شما در بیمارستان بهبودی کسب کند.

معمولا حیواناتی که به شدت آسیب دیده اند بعد از بستری احتمالاً به معاینه قلبی و همچنین معاینه عصبی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: مشکلات سیستم گوارشی در سگها را چطور باید حل کنیم

علل مسمومیت با نمک در سگ

یکی از علل مسمومیت با نمک، کمبود مصرف آب است این روز‌ها در تابستان یا اوایل پاییز بعلت گرمای زیاد هوا، توصیه می‌ود که آب به میزان کافی در اختیار سگ خود قراردهید. موارد دیگری که ممکن است مصرف آنها منجر به بروز مسمومیت با نمک شود به شرح زیر است:

  1. آب دریا
  2. نمک حمام
  3. سنگ نمکی که در جاده‌ها و پیاده روهای یخی استفاده می‌شود (وقتی سگ‌ها روی آن راه می‌روند و پنجه‌های خود را می‌لیسند).
  4. گوشت بسیار فرآوری شده مانند سوسیس‌ها
  5. پیتزا (نه تنها حاوی مقادیر زیادی نمک است، بلکه می‌تواند حاوی پیاز و سیر نیز باشد که می‌تواند باعث کم خونی شدید و مشکلات مرگبار شود.).
  6. مصرف غذاهای انسانی مانند: وعده‌های غذایی فست فود میان وعده‌هایی مانند چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده، چوب شور می تواند از علت های مسمومیت با نمک در سگ باشد.

آیا سگ می تواند مواد نمکی بخورد؟

در صورت مشاهده مصرف هر گونه از موارد فوق یا بروز علائم ذکر شده فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. و مقدار زیادی آب در اختیار سگ خود قرار دهید، همانطور که توضیح داده شد مصرف آب به تنهایی هرگز کافی نبوده و باید معاینات بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی برای تصمیم در مورد نحوه درمان توسط دامپزشک شما انجام شود.

سارینا شعرانی – دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *