سگ

تخم مرغ برای سگ؛ آیا سگ می تواند تخم مرغ بخورد؟ + برسی کامل

آیا سگ ها می توانند تخم مرغ بخورند

تخم مرغ منبع تغذیه بسیار عالی، سرشار از پروتئین و حاوی بسیاری از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه ضروری است که می‌تواند صبحانه یا میان‌وعده‌‌ای خوشمزه و سالم را برای ما تشکیل دهد. اما این که آیا سگ ها میتوانند تخم مرغ بخورند؟ یا این که آیا تخم مرغ برای سگ ها مفید است و … همواره در کلینیک های دامپزشکی پرسیده می‌شود را در این مقاله از ملودی مهربانی بررسی خواهیم کرد.

در گذشته که سگ‌ها شکارچی بودند، تخم پرندگان را از لانه‌شان برمیداشتند و کاملا خام بعنوان منبع تغذیه‌ای مصرف می‌کردند، امروزه سگ‌های خانگی احتیاجی به شکار ندارند اما هنوز هم می‌توانیم تخم مرغ را که منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مثل پروتئین است، نه بصورت مستمر و غذای اصلی، بلکه بصورت میان وعده یا گاها به شکل تشویقی سگ به آن‌ها بدهیم.

تخم مرغ خام برای سگ مشکل ایجاد می کند؟

به این نکته توجه داشته باشید که تخم مرغ خام همانطور که برای انسان خطرناک است می‌تواند سگ‌ها را در معرض عفونتی به نام سالمونلوز (Salmonella) قراردهد که علائم آن شامل تب، استفراغ، اسهال و بی حالی است و این بیماری می‌تواند به والدین آن‌ها (مخصوصا افراد با سیستم ایمنی ضعیف) سرایت کند.

تخم مرغ خام برای سگ

علاوه بر این تخم مرغ خام مشکلات دیگری هم برای سلامت سگ شما ایجاد می‌کند مثل کمبود بیوتین؛ تخم مرغ خام حاوی آنزیمی است که از جذب بیوتین در بدن جلوگیری می‌کند و از آنجایی که بیوتین یک ویتامین با وظیفه حمایت از عملکردهای حیاتی بدن (از جمله گوارش، سلامت پوست و متابولیسم) است، کمبود آن سگ شما را در معرض خطر جدی سلامتی قرار می‌دهد.

تخم مرغ پخته برای سگ

تخم مرغ بصورت پخته شده و یا نیمه آب پز بهترین شکل این میان وعده خوشمزه برای سگ شماست. تخم مرغ را بدون روغن، کره، نمک، ادویه یا سایر مواد افزودنی، ساده بپزید یا بجوشانید و تخم مرغ را هیچ وقت بصورت کامل به سگ خود ندهید چراکه احتمال خفگی برای او وجود دارد بنابراین بصورت قطعات خرد شده یا له شده برای او آماده کنید. همچنین توجه داشته باشید که تخم مرغ کاملا خنک شده باشد و به دمای محیط رسیده باشد؛ بیشتر سگ‌ها به دمای غذای خود توجه نمی‌کنند و آنقدر هیجان زده می‌شوند که ممکن است اگر تخم مرغ دمای بالایی داشته باشد باعث سوختگی و آسیب‌های دهانی شود.

نکته جالب تخم مرغ این است که تمام قسمت‌های آن می‌تواند برای سگ‌ها مفید باشد:

  • زرده
  • سفیده
  • حتی پوسته تخم مرغ

بله! سگ‌ها می‌توانند پوسته تخم مرغ را بخورند و اتفاقا پوسته تخم مرغ می‌تواند برای آن‌ها و مخصوصا سگ‌های مسن مفید باشد، پوسته تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی کلسیم است، در تحقیقاتی که اخیرا انجام شد، مصرف پوسته تخم مرغ در سگ‌هایی که  که طیف وسیعی از مشکلات مفصلی را تجربه می‌کردند، به طور قابل توجهی درد مفاصل را کاهش داد و عملکرد آن ها را بهبود بخشید. مراقب لبه های تیز پوسته تخم مرغ باشید و اگر میخواهید در غذای سگ خود استفاده کنید توصیه ما این است که آن را ابتدا آسیاب کنید بعد روی تخم مرغش بریزید.

علائم آلرژیک سگ به تخم مرغ

گروهی از سگ ها به پروتئین های موجود در غذا حساسیت نشان می‌دهند. از آنجایی که تخم مرغ پروتئین دارد، سگ‌ها ممکن است به تخم مرغ حساسیت پیدا کنند.

تخم مرغ برای سگ آلرژی زاست؟

علائمی که نشان می‌دهد سگ شما واکنش آلرژیک به تخم مرغ دارد شامل مشکلات گوارشی (GI) می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. استفراغ و اسهال
  2. مشکلات پوستی مانند: خارش اطراف گوش، پنجه ها و سایر نواحی.

پیشنهاد ما این است که شما بعد از دادن تخم مرغ به سگ خود رفتار های او را تحت نظر داشته باشید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم ذکر شده ، از دامپزشک خود کمک بگیرید. 

دیگر فکر کنیم شما بدانید آیا سگ‌ها می توانند تخم مرغ بخورند؟ یا اینکه برای‌شان مفید است؟ امیداوریم به جواب سوال خود رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *