سگ

نژاد سگ چاو چاو (تاریخچه، تغذیه و همه نکات سگ چائوچائو)

نژاد سگ چاوچاو

سگ چاو چاو از باهوش‌ترین و زیباترین نژادهای سگ است که به سگ شیری نیز معروف می‌باشد. در این مقاله از ملودی مهربانی علاوه بر معرفی کامل سگ نژاد چاوچاو، در مورد تغذیه، تاریخچه، شخصیت، ویژگی ظاهری و نکات مراقبتی آن به طور کامل توضیح داده شده است. با ما همراه باشید:

تاریخچه سگ نژاد چاوچاو

تاریخچه سگ نژاد چاوچاو Chow Chow به قرون باستان چین باز می‌گردد. این نژاد از سگ‌ها به عنوان یکی از نژادهای قدیمی و تاریخی شناخته می‌شود. در طول تاریخ، چاوچاوها در ایجاد نژادهای دیگر هم نقش داشته‌اند:

  • سگ نگهبان باستانی: چاوچاوها به عنوان سگ‌های نگهبان و محافظ در مناطقی از چین به کار می‌رفتند. آن‌ها برای حفاظت از خانه‌ها و مالکان خود در برابر حملات دیگران مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
  • اهمیت فرهنگی: چاوچاوها به عنوان یک نماد از فرهنگ چین شناخته می‌شوند و در هنرها و محصولات هنری چینی، مانند نقاشی‌ها و تمثال‌ها، به تصویر کشیده شده‌اند.
  • حفاظت از آرامگاه‌ها و مقدسات: سگ چاو چاو بزرگ است که به عنوان محافظانی برای حفاظت از آرامگاه‌ها و محل‌های مقدس نیز استفاده می‌شدند.

در دوران معاصر، این نژاد توسط افراد مختلف در سراسر جهان به عنوان سگ‌های خانگی و همراه محبوب شناخته شده‌اند. با وجود محبوبیت زیاد، مردم چاوچاوها را به عنوان حیوانات همراه و وفادار توصیف کرده‌اند و این سگ‌ها اکنون یکی از نژادهای محبوب در بسیاری از نقاط جهان هستند.

ظاهر سگ چاوچاو

ویژگی های ظاهری سگ چاوچاو Chow Chow

سگهای نژاد چاو چاو پشمالو با پوشش مویی بلند، گوش‌های ریز و گرد و چشمان کوچک می‌باشد که به آن سگ چاوچاو خرسی یا چاوچاو پاندا نیز می‌گویند. این سگ رشد متوسط با عضلات و استخوان‌بندی قوی دارد. سگ چاو چاو بزرگ و دارای جمجمه صاف، پوزی کوتاه و پهن، با چشمانی باریک می‌باشد که ظاهر او را اخمو کرده است.
دم چاوچاوها بر روی پشت قرار دارد و اغلب با دور گردن خود هماهنگ است. موی چاوچاوها کوتاه و پرتراکم است که این نژاد به عنوان یکی از نژادهایی با موهای کوتاه توصیف می‌شود. چاوچاوها در رنگهای متنوعی مثل سیاه، قهوه‌ای، قرمز، خاکستری و زرد مشاهده می‌شوند. سگ چاو چاو بزرگ و قوی هیکل است که نر این نژاد وزن بیشتری نسبت به ماده خود دارد.

  • وزن سگ ماده چاوچاو: ۲۰ تا ۲۸ کیلوگرم
  • وزن سگ نر چاوچاو: ۲۵ تا ۳۲ کیلوگرم

شخصیت سگ چاوچاو

شخصیت سگهای نژاد چاو چاو مستقل و درونگرا است و صاحب او باید اختیار کامل بدهد ولی بهتر است از دوران توله سگی چاوچاو او را در جمع برده و با دیگران آشنا کنید تا اجتماعی شود. اگر توله سگ چاو چاو از بچگی آشنا شدن با دیگران را بیاموزد به سگ اجتماعی و آرام تبدیل می‌شود. سگ چائو چائو به راحتی با غریبه و محیط جدید ارتباط برقرار نمی‌کند و باید به او زمان بدهید تا به افراد جدید و شرایط عادت کند. همچنین به دلیل جثه بزرگ و شخصیتی که دارد می‌توان به عنوان سگ نگهبان از او استفاده کنید.

تغذیه سگ چاوچاو

بهترین غذای سگ چاو چاو، تغذیه خانگی شامل پروتئین، انواع ویتامین و مواد معدنی است که در کنار آن می‌توانید از غذاهای خشک سگ استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که سگ چاوچاو در تغذیه خود به گوشت زیادی نیاز ندارد و با خوردن لبنیات، سبزیجات سازگاری دارد. خوردن گوشت بیش از حد برای سگ چاوچاو مضر بوده و باعث ایجاد مشکلات پوستی در او می‌شود.
همچنین به این نکته دقت کنید که غذای تشویقی سگ چاوچاو ممکن است مشکلات گوارشی و معده ایجاد کند، بنابراین از دادن این نوع غذا به مقدار زیاد خودداری کنید.
در ادامه بهترین برنامه غذایی سگ چاو چاو آورده شده است:

  • برنامه غذایی این سگ باید حاوی پروتئین کافی باشد.
  • کربوهیدرات و فیبر باید در برنامه روزانه او قرار داشته باشد.
  • وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باید در رژیم غذایی او باشد.
  • علاوه بر انواع ویتامین و مواد معدنی، سبزیجات و میوه باید در برنامه غذایی او قرار داشته باشد.

غذای سگ چاوچاو

فعالیت سگ چاوچاو

سگهای نژاد چاو چاو باهوش و زیرک هستند که به فعالیت متوسط نیاز دارند. سگ چاوچاو به گرمای هوا علاقه زیادی ندارد، بنابراین در فصل تابستان از ورزش سنگین برای او خودداری کنید تا مشکلی ایجاد نشود. روزانه ۱ ساعت پیاده‌روی و تحرک برای این نژاد از سگ کافی است.

تربیت سگ چاو چاو و آموزش

تربیت کردن سگ چاو چاو باید از دوران توله سگی انجام شود که در بزرگسالی یک همراه خوب برای خانواده خود باشد. این نژاد سگ باهوش و آموزش‌پذیر است ولی باید دقت کنید که در آموزش خود از خشونت اجتناب کرده و او را با اسباب بازی سگ و تشویقی، تربیت کنید. آموزش و تربیت چائوچائو به دلیل شخصیت غیرمطیعی که دارد، باید از دوران تولگی انجام گیرد تا در بزرگسالی رفتار درست و اجتماعی داشته باشد.

میزان فعالیت سگ چائوچائو

بیماری‌های سگ چاوچاو Chow Chow

از جمله بیماری‌های سگ چاوچاو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری مفصل: در برخی از سگ‌های چاوچاو ممکن است استخوان ران متناسب و در راستای استخوان لگن نباشد که این بیماری به صورت ارثی است. معمولا این مشکل دردی در سگ ایجاد نخواهد کرد و امکان دارد با رژیم غذایی نامناسب و عوامل محیطی ایجاد شود.
  • عارضه چشمی: یکی از بیماری‌های رایج در سگ چاوچاو، عارضه چشمی و برگشتن پلک است که امکان دارد چشم او زخم شود که با جراحی قابل درمان می‌باشد.
  • آلرژی و کم‌کاری تیروئید: یکی دیگر از بیماری‌هایی که این نژاد را بیشتر درگیر می‌کند، آلرژی و کم‌کاری تیروئید است.
  • دیابت: یکی از بیماری‌های این نژاد دیابت است که با علائم پرخوری و ادرار زیاد و آزمایش مشخص می‌شود.

برخی از تست‌های پزشکی باید به صورت دوره‌ای برای چاوچاوها انجام شود از جمله: چشم پزشکی، مفاصل، تست ارزیابی زانو، آزمایش تیروئید، ارزیابی پتلا.

شرایط نگهداری سگ چاو چاو و مراقبت‌های او

از شرایط نگهداری سگ چاو چاو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موهای چائوچائو به دلیل تراکم بالایی که دارد ریزش زیادی دارد که باید هفته‌ای ۲ بار توسط برس و شانه مخصوص سگ مرتب شود.
  • این سگ‌ها باید به صورت ماهانه ۱ بار استحمام کنند تا پوست و موی آنها تمیز باشد.
  • نظافت گوش و چشم سگ چائوچائو اهمیت زیادی دارد که باید هفتگی بررسی کرده و از دستمال مرطوب سگ استفاده کنید تا از بیماری‌های گوش و چشم مصون باشند.
  • ناخن‌های این نژاد رشد زیادی دارد که باید با ناخن‌گیر سگ به صورت هفتگی آنها را کوتاه کنید.
  • این سگ‌ها برای کسانی که اولین تجربه نگهداری سگ را دارند، مناسب نیست.
  • سگ چاو چاو برای اپارتمان مناسب نیست و بهتر است در فضای بزرگ و آزاد نگهداری شود.
  • سگ نژاد chow chow به سگ گران قیمت و دارای خرج زیاد معروف است.
  • توله سگ چاو چاو باید حتما در کنار مادر خود باشد تا از شیر او تغذیه کند و اگر به مادرش دسترسی ندارید باید شیر خشک سگ تهیه کنید و به هیچ عنوان شیر گاو یا بز استفاده نکنید.
  • برنامه غذایی این نژاد سگ یکبار نباید تغییر کند و سعی کنید رژیم غذایی ثابت داشته باشد.
  • هر چند ماه یکبار او را به دامپزشک ببرید تا معاینات دوره‌ای کامل انجام شود.
  • از تشویقی سگ چاو چاو برای او استفاده کنید تا به آموزش علاقه نشان دهد.
  • شخصیت این نژاد مستقل و مالکیت‌طلب است که روش تربیت سگ چاو چاو باید با احتیاط باشد.

شرایط نگهداری سگ چاوچاو

سخن نهایی

در این مقاله از وبسایت پت شاپ ملودی مهربانی، به طور کامل به تاریخچه، مشخصات ظاهری، شخصیت و رفتار، تغذیه و نکات مراقبتی سگ چاوچاو ChowChow پرداخته شد. اگر تجربه نگهداری از سگ با نژاد چائوچائو دارید می‌توانید نظر خود را برای ما کامنت بگذارید تا به شما پاسخ داده شود.

سوالات متداول

۱-آیا سگ چائوچائو برای نگهداری مناسب است؟

شرایط نگهداری سگ چاوچاو نسبت به سگ‌های دیگر سخت‌تر و هزینه بیشتری دارد که اگر تجربه اول نگهداری از سگ را دارید، برای شما گزینه مناسبی نخواهد بود.

۲-آیا سگ چاوچاو تنبل است؟

معمولا سگ چاوچاو به روزانه ۱ ساعت پیاده‌روی و تحرک نیاز دارد و بیشتر از آن برای او خوشایند نیست. به طور کلی این نژاد جز سگ‌های تنبل به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *