گربه

خاک گربه چیست؟ انواع خاک دستشویی گربه که باید بشناسید

خاک گربه چیست

خاک گربه چیست؟ خاک دستشویی گربه از مواد معدنی یا آلی تشکیل شده که برای دستشویی کردن گربه مناسب است و از ویژگی‌های خوب آن می‌توان به جذب رطوبت بالا و کنترل بو اشاره کرد. انتخاب نوع خاک گربه می‌تواند روی سلامت و آسایش او تاثیر بگذارد. برخی از گربه ها به دلیل آلرژی که دارند باید از خاک مخصوص استفاده کنند. در این مقاله از ملودی مهربانی در مورد انواع خاک گربه، ویژگی های خاک گربه مناسب و مواد تشکیل‌دهند آن صحبت شده است. در ادامه با ما همراه باشید:

 

خاک گربه چیست؟

خاک گربه یکی از وسایل مورد نیاز برای نگهداری گربه است که باید متناسب با نیاز گربه خود تهیه کنید. خاک گربه، خاکی معمولی و عادی نیست، بلکه باید دارای ویژگی‌هایی از جمله جذب رطوبت بالا و بوی خوب داشته باشد. گربه‌ها زمانی که نیاز به اجابت مزاج و یا دفع ادرار دارند برای پوشاندن آن نیاز به خاک مخصوص دارند. این رفتار در گربه‌ها به صورت غریزی وجود دارد و برای گربه های خانگی باید نسبت به تهیه خاک مخصوص اقدام کرد. برای خرید انواع خاک گربه می‌توانید به فروشگاه ملودی مهربانی مراجعه کنید.

 

انواع خاک گربه

انواع خاک گربه ۳ نوع است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

خاک کلامپینگ

خاک کلامپینگ، از جنس خاک رس بوده و رنگ خاکستری دارد. این نوع خاک جذب بالایی داشته و به راحتی گلوله می‌شود
• مزایا: این نوع خاک جذب بالا داشته و بوی نامطبوعی تولید نمی‌کند و خاک گلوله شده به راحتی از خاک اصلی جدا می‌شود.
• معایب: این نوع خاک وزن بالایی داشته و با توجه به نوع آن، امکان پخش زیادی دارد.

خاک کلامپینگ

 

خاک پلت

این نوع خاک از جنس تراشه چوب و یا روزنامه است که در ادامه به مزایا و معایب آن اشاره شده:
• مزایا: خاک سبک و مناسب حمل و نقل است و امکان بازگشت به محیط زیست را دارد.
• معایب: این نوع خاک به دلیل بوی نامطبوعی که ایجاد می‌کند باید زود به زود تعویض شود. همچنین با توجه به بالا بودن عمق آن باید مقداری بیشتری از خاک را داخل ظرف ریخت.

خاک دستشویی گربه نوع پلت

خاک ژل سیلیکا

به این نوع خاک کریستالی نیز گفته می‌شود. از مزایا و معایب آن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
• مزایا: امکان چسبندگی به وسایل خانه و پای گربه را ندارد. سبک بوده و قابلیت حمل خوبی دارد و از طرف بوی نامطبوع را خیلی سریع جذب کرده و بوی خوبی دارد. این نوع خاک در زمان تعویض تغییر رنگ داده که زمان تعویض آن می‌رسد.
• معایب: لبه های تیز داشته که امکان دارد برای گربه خوشایند نباشد. همچنین قیمت این نوع خاک نسبت به خاک های دیگر گربه بیشتر است.

خاک ژل سیلیکا گربه

مواد تشکیل دهنده خاک گربه

خاک گربه از مواد مختلف تشکیل شده که باید گربه شما از مواد آن رضایت داشته باشد. به طور کلی خاک گربه به ۳ دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

خاک گربه کریستال

خاک گربه کریستال شامل سدیم سیلیکات است و به دلیل ترکیباتی که دارد نسبت به دو نوع خاک دیگر قیمت بالاتری دارد. خاک کریستال به دلیل جذب رطوبت بالا، بوی بسیار مطبوعی دارد و علاوه بر آن باعث از بین رفتن بوی نامطبوع فضولات گربه می‌شود. زمان تعویض خاک کریستال، تغییر رنگ آن به زرد می‌باشد که باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. ممکن است به دلیل تیز بودن این خاک برخی از گربه ها به آن حساسیت داشته و تمایلی به استفاده از این خاک را نداشته باشند.

خاک گربه توده شونده

این خاک ترکیبی از خاک رس است که پس از مرطوب شدن حجم بیشتری به خود گرفته و به شکل توده سخت و سفت شکل می‌گیرد. خاک توده شونده نسبت به دیگر خاک های گربه، قیمت پایین‌تری داشته و مقرون به صرفه است. خاک توده شونده وزن زیادی داشته که به همین دلیل برای جابجایی و مسافرت مناسب نیست. همچنین زمانی که خاک پس از دفع توسط گربه توده می‌شود باید فوری از دیگر خاک گربه جدا شده تا بوی نامطبوع ایجاد نشود.

خاک گربه غیرتوده شونده

این خاک از مواد خاک اره و روزنامه‌های بازیافتی تشکیل شده است. خاک غیرتوده شونده با محیط زیست سازگاری داشته و تجدیدپذیر است. وزن خاک غیرتوده شونده کم بوده که برای جابجایی و مسافرت مناسب است. یکی از معایب این خاک پخش شدن آن در محیط خانه بوده و همچنین در صورت عدم تعویض بوی بدی خواهد گرفت. بنابراین باید نسبت به تعویض زودهنگام خاک غیرتوده شونده اقدام کنید. برای خرید انواع خاک گربه با قیمت مناسب و کیفیت بالا می‌توانید به فروشگاه پت شاپ ملودی مهربانی مراجعه کنید.

انواع خاک گربه

 

ویژگی های خاک گربه

خاک مخصوص دستشویی گربه باید ویژگی‌هایی داشته باشد. از جمله:

• تولید گرد و غبار: از ویژگی های خاک گربه مناسب باید به میزان تولید گرد و غبار آن توجه کنید. با توجه به اینکه به صورت روزانه نیاز به تعویض خاک گربه است ممکن است تعویض خاک هایی که گرد و غبار زیادی تولید می‌کند منجر به ایجاد مشکلات تنفسی برای شما و گربه شود.
• قیمت خاک گربه: خاک گربه باید علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسبی داشته باشد. در کنار مزایای خاک گربه، قیمت آن را در نظر بگیرید.
• بسته بندی: باید خاک گربه بسته بندی مناسبی داشته باشد تا از آلوده شدن آن جلوگیری شود.
• سلیقه گربه: ظرف خاک گربه برای ایجاد احساس آرامش و راحتی اهمیت زیادی دارد. پس اگر گربه شما نسبت به نوع خاک و مواد تشکیل دهنده آن احساس خوبی نشان نداد، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
• قدرت جذب بالا: خاک گربه باید قدرت جذب رطوبت بالایی داشته باشد تا بوی نامطبوعی از فضولات گربه ایجاد نشود. همچنین اگر به بو حساسیت ندارید، می‌تواند از خاک‌های معطر استفاده کنید.
• بوی مطبوع: خاک گربه باید بوی مطبوعی داشته باشد تا برای نگهداری گربه های خانگی مشکلی ایجاد نشود.
خرید لوازم بهداشتی گربه برای حفظ سلامت او ضروری است که باید حتما از فروشگاه معتبر استفاده شود.

 

خاک مناسب برای دستشویی گربه

خاک برای دستشویی گربه بر اساس سلیقه و نیاز گربه شما می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی خاک کلامپینگ یکی از بهترین انواع خاک گربه است که باید ویژگی‌های بهداشتی و تمیز، آنتی باکتریال، احساس راحتی گربه با خاک را داشته باشد
به این نکته دقت کنید که گربه ها تغییرات را قبول ندارند و اگر به هر دلیلی تصمیم به تعویض نوع خاک گربه خود دارید باید مقداری از خاک جدید را با خاک قبلی ترکیب کنید تا گربه خاک را به طور کامل بپذیرد.
انتخاب بهترین نوع خاک به نیاز گربه بستگی دارد. همچنین تمیز نگه داشتن خاک دستشویی گربه اهمیت زیادی داشته و باید تمیز و بهداشتی باشد.

نکاتی برای تهیه ظرف خاک گربه

بهترین ظرف خاک گربه کدام است؟ باید برای تهیه طرف خاک گربه نکاتی را مد نظر داشته باشید که عبارتند از:
• اندازه ظرف خاک گربه باید طوری باشد که ورود و خروج گربه به آن آسان باشد.
• بچه گربه نیازی به جعبه خیلی بزرگ ندارد.
• ظرف خاک گربه باید حداقل ۲ هفته یکبار به طور کامل ضد عفونی شود.
• فضولات گربه و خاک گلوله شده را باید هر روز برداشته و از خاک تمیز جدا کنید. گربه ها روی بهداشت و تمیزی باکس خاک حساسیت دارند.
• باید برای برداشتن خاک کلامپ شده از بلیچه مخصوص استفاده کنید. دقت داشته باشید که هر گربه باید ظرف خاک مخصوص خود را داشته باشد زیرا گربه ها روی تمیزی و بهداشت خیلی حساس هستند.
• ظرف خاک را در محیطی آرام و ساکت قرار دهید تا گربه شما با خیال راحت دستشویی کند.
• باید ظرف خاک گربه را از فروشگاه معتبر تهیه کنید.
• ظرف و خاک مخصوص گربه باید به طور مرتب تمیز شود.

ظرف خاک گربه

 

ظرف خاک گربه را کجا بگذاریم؟

ظرف خاک دستشویی گربه را جایی در نزدیکی پنجره قرار دهید که تهویه مناسب داشته باشد. به هیچ عنوان خاک دستشویی را در کنار جای خواب و یا ظرف آب او قرار ندهید.

 

سخن نهایی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، انتخاب بهترین نوع خاک دستشویی گربه به نیاز و سلیقه گربه‌تان بستگی دارد که باید بر اساس مزایای و معایبی که برای هر نوع خاک داده شد، بهترین آن را انتخاب کنید. شما می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین بهترین انواع خاک گربه را از پت شاپ ملودی مهربانی تهیه کنید و پس از برقراری تماس با مشاورین ملودی مهربانی از خدمات آنها استفاده نمایید.

خاک گربه و ظرف آن

 

سوالات متداول

۱- چرا گربه به خاک دستشویی نیاز دارد؟
گربه‌ها به خاک دستشویی نیاز دارند چرا که این کار طبیعی و به منظور دفع فضولات آنها است.

۲- جایگزین خاک گربه چیست؟
از جایگزین خاک دستشویی گربه می‌توان به ماسه اشاره کرد. در صورت ترکیب ماسه با جوش شیرینی خاک گربه تهیه می‌شود که از آن برای دفع فضولات گربه استفاده می‌شود.

۳- چگونه باید خاک گربه را تمیز کنید؟
به صورت روزانه باید خاک گلوله شده را از خاک دستشویی تمیز جدا کرده و هر ۲ هفته یکبار کلظرف دستشویی گربه را ضدعفونی کنید.

۴- انواع ظرف خاک گربه چگونه است؟

انواع ظرفهای خاک دستشویی گربه بر اساس سایزبندی، رنگ، کیفیت، مدل در فروشگاه ملودی مهربانی به صورت حضوری و آنلاین وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *