گربه

سندروم سقوط از ارتفاع در گربه ها

سندروم سقوط از ارتفاع در گربه ها

گربه ها بسیار کنجکاو هستند و اغلب آن ها مکان های مرتفع را بسیار دوست دارند؛ گربه ها عاشق نشستن روی طاقچه ها و تماشای پرواز پرندگان هستند. اگر یک پنجره خیلی باز باشد یا اگر قفل آن با فشار باز شود، ممکن است گربه کوچک شما به بیرون بیفتد. گربه های جوانی که توسط پرنده ها، پروانه، گربه های دیگر یا مواردی از این قبیل حواسشان پرت می شود، در معرض خطر بیشتری هستند. با این مقاله از سایت ملودی مهربانی همراه ما باشید!

سندروم سقوط از ارتفاع در گربه ها High-rise syndrome (HRS)

پارادوکس جالبی که در مورد سقوط از ارتفاع در گربه ها طبق تحقیقات دیده شده است بیان گر این موضوع است که گربه ها اغلب هنگام سقوط از ارتفاعات پایین تر نسبت به ارتفاع های بالاتر، آسیب شدیدتری می بینند. درواقع با توجه به زمان بیشتر سقوط از ارتفاع بیشتر ، گربه‌ها می‌توانند بدن‌هایشان را مانند یک چتر کوچک باز شده در بیاورند که این باعث کاهش سرعت سقوط آنها می شود. در واقع سقوط از ارتفاع برای گربه ها آنقدر شایع است که از آن با سندرم سقوط از ارتفاع یا High-rise syndrome یاد میشود.

سندروم سقوط از ارتفاع در گربه ها

علت سندروم سقوط از ارتفاع در گربه ها

مجموعه آسیب‌هایی که گربه‌ها ممکن است هنگام سقوط از مکان‌های بلند متحمل شوند. این وضعیت بیشتر در هوای گرم‌تر دیده می‌شود. سندرم سقوط از ارتفاع می‌تواند هر زمان که پنجره یا در بالکن باز بماند رخ دهد. در دهه ۱۹۸۰، مرکز پزشکی حیوانات برای اولین بار در مورد سندرم سقوط از ارتفاع گزارش داد، در طول پنج ماه، ۱۳۲ گربه را که از ساختمان سقوط کرده بودند، بررسی شد. میانگین سنی گربه ها ۲ سال و نیم بود. ۹۰ درصد گربه‌ها به نوعی ضربه به قفسه سینه داشتند. از این تعداد ۶۸ درصد کوفتگی ریوی و ۶۳ درصد هم پنوموتوراکس داشتند. با این حال ۹۰ درصد از گربه های تحت درمان زنده ماندند.

سندروم سقوط از ارتفاع در گربه ها

اگر گربه شما از ارتفاع قابل توجهی سقوط کرد، فورا او را به اورژانس دامپزشکی ببرید. صدمات وارد شده به گربه توسط فرد عادی قابل تشخیص نیست. هر چه زودتر گربه شما مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد، شانس بهبودی کامل بیشتر است.

بیشتر بخوانید: بوی بد دهان گربه (هالیتوزیس)

تشخیص سندروم سقوط از ارتفاع

گربه ای که افتاده ممکن است در شوک باشد و به مایعات، اکسیژن و مسکن نیاز داشته باشد. دامپزشک اورژانس یک معاینه کامل انجام می دهد و ممکن است برای ارزیابی وضعیت گربه شما رادیوگرافی، سونوگرافی یا سایر آزمایش ها را تجویز کند. اگرچه صدمات مختلف زیادی محتمل است، رایج ترین آنها عبارتند از:

صدمات قفسه سینه و ریه، آسیب های سر و صورت، شکستگی اندام، صدمات / خونریزی محوطه شکمی و میزان جراحات گربه به ارتفاع سقوط بستگی دارد.

درمان سندروم HRS

درمان بستگی به میزان صدمات وارده دارد، اما معمولاً شامل اکسیژن برای تروماهای وارده به قفسه سینه، جراحی برای آسیب‌های شکمی یا شکستگی استخوان و کار دندانپزشکی برای شکستگی فک یا دندان است.

پیشگیری از سندروم HRS

خوشبختانه، سندرم  High-rise syndrome (HRS) قابل پیشگیری است. میتوانید اقدامات زیر را برای ایمن نگه داشتن گربه خود انجام دهید:

  • صفحه های پنجره را در جای خود محکم کنید و حتما آن ها را قفل کنید.
  • حیوانات خانگی را از بالکن های باز دور نگه دارید.
  • در و پنجره های خانه باز نباشد.
  • به پرندگان در بالکن خود غذا ندهید.
  • استفاده از محفظه های کتیو (catio) کمک میکند تا به گربه شما فضای امنی برای بازی بدهد.

سارینا شعرانی- دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *