ماهی ها

آشنایی با ماهی قرمز (Gold Fish) | انواع نژاد و شرایط نگهداری

ماهی قرمز یا Goldfish

ماهی قرمز (Carassius auratus) یا گلد فیش Gold fish ها، بدلیل ظاهر زیبایی که دارند از محبوبیت زیادی برخوردارند. در واقع رایج ترین گونه ماهی آب شیرین در سراسر جهان هستند. ماهی قرمز یا Gold Fish از زمان سلسله تانگ در چین، زمانی که یک جهش رنگ  قرمز در ماهی کپور نقره ای معمولی مشاهده شد.  ماهی قرمز برای نسل ها پرورش داده شد و از این لحاظ قدمت بسیاری دارد. امروزه در جهان پس از چندین نسل پرورش، بیش از ۲۰۰ نژاد ماهی قرمز وجود دارد! با این مقاله از سایت ملودی مهربانی همراه ما باشید.

نژادهای ماهی قرمز یا Gold Fish

نژاد های فانتزی ماهی قرمز سازگاری های آناتومیکی زیادی دارند. این نژادها عبارتند از Oranda, Ranchu Telescope, Fantail, Celestial, Moor و گونه های دیگر. آنها دارای بدن تخم مرغی یا گرد هستند. با توجه به ساختار بدن آنها، آنها معمولاً به اندازه ماهی قرمز Common goldfish ( در واقع همان نژادی که ما بیشتر در ایران در سفره هفت سین میبینیم) رشد نمی کنند. ممکن است برخی از مشکلات ساختاری را هم داشته باشند. این ماهی ها به دلیل چشم های بیرون زده و باله های ظریف شان بیشتر در معرض مشکلات شناوری، بیماری های ستون فقرات و آسیب های تروماتیک هستند.

در تصویر زیر Common goldfish را مشاهده میکنید:

و در تصویر زیر Oranda Gold Fish را  که از نژاد های فانتزی هست را مشاهده میکنید:

ماهی قرمز می تواند حیوان خانگی پر جنب و جوش و سرگرم کننده برای هر خانواده ای باشد. در صورت داشتن محیط زندگی مناسب می تواند تا ۲۰ سال هم عمرکند. به این دلیل که مراقبت و نگهداری از او بسیار ساده است بطور مثال به غیر از دوران جوانی که نیاز تغذیه ای بیشتری دارد در دوران بزرگسالی تغذیه یک بار در روز برای او کفایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل ماهی گوپی (Guppy) + اسرار نگهداری از آن

شرایط محل زندگی ماهی قرمز یا Gold Fish

اما در مورد محل زندگی باید توجه بیشتری داشت؛ در دوران نوروز بسیار دیده خواهد شد در تنگ های کوچک چند ماهی قرمز قرار داده شده است. یک تصور نادرست قدیمی در مورد ماهی قرمز این است که آنها می توانند در تنگ های کوچک رشد کنند که متاسفانه درست نیست. با این که گلد فیش می‌تواند در برخی از سخت‌ترین محیط‌ها زنده بماند و به خوبی سازگار شود، اما محفظه‌های کوچک مانند تنگ ها توانایی ماهی قرمز را برای رشد و زندگی محدود می‌کند. به دلیل این که در اغلب موارد برای ماهی قرمز کیفیت آب کافی و هوادهی مناسب در این زیستگاه‌ها فراهم نخواهد شد. این زیستگاه های کوچک توانایی حیوانات را برای نشان دادن رفتارهای طبیعی خود و حرکت آزادانه  بسیار محدود می کند.

این ماهی قرمز یکی از گونه‌های ماهی سردآبی است، اما می‌توان آن را در دماهای بالاترمثلا دمای اتاق نیز نگهداری کرد.

هوادهی آب برای حفظ سطح اکسیژن در زیستگاه آنها حیاتی است، که می تواند با پمپ هوا و سنگ هوا تامین شود. همچنین فیلتراسیون برای کمک به حذف مواد غذایی و مدفوع از محیط بسیار مهم است.

غذادهی ماهی قرمز یا Gold Fish

در اکثر مواقع ماهی قرمز در خوردن غذا با گلدن رتریورها مقایسه می شود. آنها عاشق خوردن هستند. تغذیه این موجودات وابستگی زیادی به دمای آبشان دارد. فرقی نمی کند که چه گونه هایی ماهی را نگهداری می کنید، هر چه آب گرمتر باشد، ماهی شما گرسنه تر خواهد بود. با دمای آب کمتر از۲۱ درجه سانتیگراد، حداقل یک بار در روز به ماهی قرمز خود غذا بدهید. بالاتر از این، باید دو بار در روز به ماهی قرمز خود غذا بدهید.

ماهی قرمز یا Gold Fish ها فانتزی و اختلالات شناوری آنها می تواند به رژیم غذایی مربوط باشد. ماهی قرمز از آنجایی که تغذیه اش را در سطح آب انجام میدهد، ممکن است در حین تغذیه هوای زیادی بمکد و به طور موقت شناور شود. تغییر رژیم غذایی با مشورت دامپزشک برای این ماهی های معلق روی آب بسیار مفید خواهد بود.

صحبت پایانی

اگر تصمیم به تهیه و خرید ماهی قرمز یا Gold Fish ها به بعنوان حیوان خانگی در آکواریوم ها ، یا در حوض ها و یا در هفت سین نوروز دارید:

( پیشنهاد می کنیم ماهی قرمز را برای سفره هفت سین خریداری نکنید)

( توجه به این مهم ضروری است که ماهی قرمز در نوروز باستان ایرانیان نبوده است و حدود ۱۰۰ می شود که به سفره هفت سین راه پیدا کرده است )

حتما از مراکزی که مجوز دامپزشکی دارند خریداری بفرمایید.

سارینا شعرانی-دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *