پرندگان

نقرس در پرندگان (Avian Gout)

نقرس در پرندگان

نقرس در پرندگان اختلالی است که در آن مقادیر زیادی اسید اوریک در بافت‌های مختلف رسوب می‌کند. می تواند باعث آسیب کلیه، سفت شدن انگشتان پا، تورم مفاصل و مشکلات عصبی شود. برای پیشگیری و درمان این مشکل حتما تا انتهای این مطلب از ملودی مهربانی همراه ما باشید!

نقرس در پرندگان

انواع نقرس در پرندگان

  • نقرس احشایی: رسوب اورات در اندام هایی مانند پریکارد، طحال و کبد دیده میشود. این نوع نقرس شایع ترین در طیور است و در واقع میتوان گفت در اغلب موارد یک بیماری ثانویه است که معمولاً در اثر نارسایی کلیه ایجاد می شود.
  • نقرس مفصلی: این شکل مزمن بیماری است که زمانی رخ می‌دهد که اسید اوریک و اورات در رباط‌ها و تاندون‌ها رسوب می‌کنند، اما بیشتر در مفاصل پاها یا بال‌ها، به این صورت که مفاصل متورم، قرمز و در لمس گرم تر می شوند، پرنده ای که مبتلا به نقرس مفصلی است به دلیل درد ترجیح می دهد روی سطح صاف بنشیند. همچنین ممکن است پرنده افسرده و دهیدراته باشد و اسهال مایل به سبز داشته باشد. طبق بررسی های اخیر انجام شده، پرندگان نر بیشتر مستعد ابتلا به نقرس مفصلی هستند و سن معمول ابتلا به این بیماری چهار ماهگی به بالا است.

علائم نقرس پرندگان

بطور کلی ممکن است علائم بسته به نوع نقرس در پرندگان متفاوت باشد. علائمی که باید به آنها توجه داشت عبارتند از:

انگشتان متورم پا ها ، دهیدریشن همراه با اسهال مایل به سبز، ناتوانی یا سختی در راه رفتن، افسردگی، از دست دادن اشتها، لنگش، دشواری در پرواز و نشستن تقریبا بطور مداوم، مفاصل دردناک، تشنج و عدم کنترل حرکات بدن

علائم نقرس پرندگان

علت بیماری نقرس در پرندگان

نقرس در پرندگان عمدتاً به دلیل آسیب های کلیوی (نفروپاتی) است. وقتی عملکرد طبیعی آنها متوقف شود، منجر به تجمع اسید اوریک و اورات در عضلات و مفاصل و احشاء می شوند که این آسیب میتواند به دلایل زیر باشد:

  1. کلسیم و ویتامین D3 بالا، با مقادیر کم فسفر در غذا
  2. مقدار زیاد بی کربنات سدیم در غذا
  3. نمک زیاد (بیش از ۰.۳ درصد) در غذا
  4. مقدار زیاد پروتئین (بیش از ۳۰ درصد) در غذا
  5. عدم تعادل آمینو اسید در رژیم غذایی
  6. کمبود آب در رژیم غذایی (کم آبی)
  7. عفونت ویروسی (به عنوان مثال، نفریت پرندگان)
  8. آنتی بیوتیک هایی مانند جنتامایسین
  9. مسمومیت با مواد ضدعفونی کننده ، سموم و آفت کش ها
  10. مسمومیت با فلزات سنگین ( در مطالب گذشته وبلاگ، مفصل به آن پرداخته شده است برای اطلاعات بیشترحتما مطالعه بفرمایید)

درمان نقرس در پرندگان

درمان تا حد زیادی به علت زمینه ای نقرس بستگی دارد. با این حال،باید ابتدا از دهیدریشن بیمار چشم پوشی نکرد و آب مورد نیاز بدن تامین شود. در بسیاری از موارد نقرس در پرندگان را می توان از طریق درمان دارویی و حمایتی بهبود بخشید. ممکن است در برخی موارد نیاز به جراحی باشد

کاهش پروتئین، کلسیم، ویتامین D3 و نمک، همراه با افزایش مصرف فسفر و آب نرم، همگی از تغییرات مهم رژیم غذایی برای درمان نقرس در پرندگان هستند. تجزیه و تحلیل خوراک نیز ضروری است تا اطمینان حاصل شود که پرنده دریافت متناسب مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین ها را دارد؛ مولتی ویتامین ها، از جمله ویتامین K، گاهی اوقات برای کمک به عملکرد طبیعی کبد و کلیه استفاده می شود و می تواند به کنترل نقرس کمک کند.

برخی از داروهای موثر مانند آلوپورینول ممکن است برای کاهش تولید اسید اوریک برای پرنده شما تجویز شود. پرندگان مبتلا به نقرس باید مادام العمر تحت درمان قرار گیرند و در صورت عدم ادامه درمان، این وضعیت ممکن است دوباره رخ دهد.

سارینا شعرانی- دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *