سگ

چرا سگ علف میخورد؟ ۹ دلیل علف خوردن سگ ها

چرا سگ علف می خورد

دلیل علف خوردن سگ چیست؟ زمانی که سگ خود را برای پیاده‌ روی به بیرون می‌برید ممکن است با این مورد و سوال مواجه شوید که چرا سگ‌ها علف یا چمن را می‌خورند؟ ایا خوردن علف برای سگ ها مضر است یا خیر؟ در این مقاله از ملودی مهربانی قصد داریم در مورد دلیل علف خوردن سگ، مفید و مضر بودن آن صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید:

دلیل علف خوردن سگ چیست؟

دلایل مختلفی برای خوردن علف توسط سگ ها وجود دارد که در ادامه به دلیل علف خوردن سگ اشاره شده است:

طعم خوب علف

از دلیل علف خوردن سگ ها می‌توان به طعم خوب علف و چمن برای سگ اشاره کرد. سگ‌ها موجوداتی ذاتا کنجکاو هستند که دوست دارند طعم‌های مختلف را امتحان کنند. به همین دلیل برخی از سگ ها به این دلیل که طعم علف و چمن را دوست دارند، آن را می‌خورند.

طعم خوبب علف برای سگ

بی حوصلگی سگ

دلیل خوردن علف توسط سگ ممکن است بی‌حوصلگی باشد، سگ ها نیز مانند انسان‌ها دچار بی حوصلگی و خستگی شده که نیاز دارند خود را با چیزی سرگرم کنند. علف خوردن یکی از مواردی است که می‌تواند سگ را سرگرم کند. بنابراین باید مراقب سگ خود باشید زیرا ممکن است علف خوردن بیش از حد برای سگ ها مضر باشد و مشکلات گوارشی و ناراحتی معده ایجاد کند.

بی حوصلگی سگ

رفتار غریزی

علف خوردن در سگ ها طبیعی بوده و یک رفتار غریزی شناخته می‌شود. معمولا سگ‌های جوان نسبت به سگ‌های بزرگسال علاقه بیشتری به خوردن علف دارند و از این کار لذت می‌برند. ولی باید مراقبت باشید که علف خوردن توسط سگ عادت نشود و او را کنترل کنید.

 

ناراحتی معده

از علت علف خوردن سگ ها می‌توان به درد و ناراحتی معده آنها اشاره کرد. سگ‌ها معمولا زمانی که ناراحتی معده دارند، علف می‌خورند. اگر سگ شما در حال علف خوردن باشد و همزمان اسهال و یا استفراغ کند قطعا ناراحتی معده دارد. دو دلیل وجود دارد که سگ ها در زمان ناراحتی معده علف می‌خورند: اولین مورد اینکه علف حاوی فیبر است که می‌توانید به تسکین معده کمک کند. دلیل دوم این است که علف و چمن با پایین آوردن سطح PH معده به آرامش و کاهش درد آن کمک می‌کند.

 

نیاز سگ به فیبر در رژیم غذایی

به دلیل اینکه علف حاوی مقادی زیادی فیبر است، سگ ها برای تامین فیبر مورد نیاز بدن خود به علف خوردن روی می‌آورند. از این رو باید در رژیم غذایی سگ ها مقداری زیادی فیبر و سبزیجات مختلف وجود داشته باشد. سگ هایی که رژیم غذایی غنی ندارند ممکن است مدفوع شل داشته باشند و یا از یبوست دائمی رنج ببرند.
باید از غذای فیبردار برای سگ استفاده کنید. از جمله:

  • بلوبری
  • هویج
  • سیب
  • طالبی
  • هندوانه
  • کلم بروکلی
  • کدو حلوایی
  • نخود فرنگی
  • لوبیا سبز
  • اسفناج
  • خیار

البته باید از مواد غذایی بالا در حد اعتدال استفاده کنید، زیرا مصرف مواد غذایی حاوی فیبر زیاد باعث ناراحتی معده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : غذای مورد علاقه سگ ها چیست؟

 

رژیم غذایی نامناسب

برخی سگ ها اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت نکنند، ممکن است به علف خوردن روی بیاورند. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که سگ ها غذای با کیفیت نمی‌خورند و برای تامین مواد مورد نیاز بدن خود از علف و چمن تغذیه می‌کنند. در رژیم غذایی سگها علاوه بر غذای خانگی باید از غذای خشک مخصوص سگ استفاده شود. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از انواع مکمل و ویتامین سگها استفاده کنید. 

 

رفع مشکلات عصبی

از علت علف خوردن سگ ها می‌توانید به مشکلات عصبی و و استرس آنها اشاره کرد. وقتی سگ شما مشکلات عصبی داشته باشد ممکن است برای رفع آن به اقداماتی از جمله علف خوردن روی بیاورد.

علف خوردن سگ ها

نیاز روانی

سگ ها به طور ذاتی مشتاق تعامل انسانی هستند و اگر احساس کنند مورد بی‌توجهی قرار گرفتند ممکن است از طریق اقدامات نامناسب مانند علف خوردن، بخواهند توجه دیگران جلب کنند. شما می‌توانید این نیاز سگ خود را کنترل کنید و با اسباب بازی سگ آنها را سرگرم کرده و تعامل خوبی با آنها برقرار کنید. 

 

تسکین درد معده

برخی سگ ها علف می‌خورند تا پس از آن شروع به استفراغ کنند و ناراحتی معده خود را کاهش دهند. بنابراین در زمان درد و ناراحتی معده بهتر است سگ خود را نزد دامپزشک ببرید تا به طور کامل معاینه شود. وقتی سگ علف می‌خورد باعث تحریک معده شده و در نهایت منجر به رفلاکس و استفراغ می‌شود. استفراغ باعث کاهش ناراحتی و تحریک معده سگ شده که سگ ها با علف خوردن می‌خواهند به ناراحتی معده خود کمک کنند.
اگر سگ شما پس از علف خوردن استفراغ کرد باید فوری به او آب دهید تا بدنش دهیدراته بماند. همچنین اگر استفراغ و یا ناراحتی معده ادامه داشت باید حتما برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید.

استفراغ سگ

ایا اجازه دادن به سگ برای علف خوردن درست است؟

در برخی موارد نادر می‌توانید به سگ خود اجازه دهید تا علف بخورد ولی بهتر است از علف مطمئن و تمیز استفاده کنید. زیرا برخی علف و چمن‌ها حاوی مقادیر زیاد سم و آفت است که می‌تواند باعث ایجاد بیماری و مشکلات دیگر در سگها شود.

 

آیا پس از علف خوردن سگها باید آنها را نزد دامپزشک ببرید؟

علت علف خوردن سگ چیست؟ در ابتدا باید دلیل علف خوردن سگ را پیدا کنید. به طور کلی خوردن علف و چمن یک رفتار طبیعی و غریزی در سگ ها است ولی در برخی موارد باید پس از علف خوردن سگ ها را نزد دامپزشک ببرید که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • اگر سگ شما پس از علف خوردن اسهال و استفراغ شدید داشت به دامپزشک مراجعه کنید.
  • سگ شما علائم دیگری از بیماری را نشان دهد.
  • سگ شما در یک زمان علف زیادی خورده باشد.
  • اگر سگ علف‌های غیربهداشتی و حاوی سم را خورده باشد باید به دامپزشک مراجعه کنید.

 

آیا سگ همه چیز خوار است؟

بله، سگ ها را می‌توان در دسته‌بندی حیوانات همه چیزخوار قرار داد. بنابراین، می‌توان انواع مواد غذایی حاوی ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و فیبر را به آنها داد. بهترین رژیم غذایی برای سگ‌ها حاوی گوشت و انواع سبزیجات حاوی فیبر است که در میان سبزیجات اسفناج، گل گاوزبان، نخودفرنگی، لوبیا سبز، کدو حلوایی برایش مفید می‌باشد.

 

سخن نهایی

همانطور که اشاره شد سگ شما ممکن است به دلایل مختلف از جمله تسکین معده درد و یا به دلیل طعم خوب، علف بخورد. با این حال علف خوردن به طور کلی مضر نیست ولی خوردن دائمی و بیش از حد چمن و علف باعث ایجاد مشکلات دائمی و گوارشی در سگ ها می‌شود.

بنابراین به عنوان صاحب سگ باید علف خورد سگ خود را کنترل کنید و در صورت بروز علائم دیگر حتما به دامپزشک مراجعه کنید. اگر سوالی در رابطه با دلیل علف خوردن سگ دارید می‌توانید برای ما کامنت بگذارید تا در اولین فرصت به شما پاسخ داده شود. 

 

سوالات متداول دلیل علف خوردن سگ ها

۱- چرا سگها علف میخورد؟

از دلایل علف خوردن سگ ها می‌توان به بی‌حوصلگی سگ‌ها، تسکین درد معده، طعم خوب علف برای سگ، ناراحتی معده، کمبود فیبر در رژی غذایی سگ اشاره کرد.

۲- ایا نیاز است پس از علف خوردن سگ ها آنها را نزد دامپزشک ببریم؟

در صورتی که سگ شما بیش از حد و به صورت دائمی علف بخورد، ممکن است دچار مشکلات گوارشی شود که باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *