سگ

مسمومیت با شکلات در سگ

شکلات به دو دلیل برای سگ ها سمی است اولین مورد، محتوای کافئین موجود در شکلات است. همه انواع شکلات حاوی مقداری کافئین هستند، اگرچه برخی از آنها کافئین بیشتری نسبت به بقیه دارند. وجود کافئین می تواند باعث شود که قلب سگ شما خیلی سریع به تپش بیفتد و در نتیجه ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی او ایجاد شود. این دقیقا همان دلیلی است که سگ ها نباید قهوه یا هر ماده حاوی کافئین بخورند.

عامل دیگر مسمومیت در سگ ها با شکلات تئوبرومین است که سم اصلی شکلات میباشد. این ماده شیمیایی مانند کافئین عمل می کند و می تواند به عنوان یک ادرارآور (مدر) عمل کند. این ممکن است باعث شود که سگ شما خیلی سریع دچار کم آبی شده و ممکن است درنهایت منجر به مشکلات اضافی شود.

هر چه طعم شکلات تلخ تر باشد، سمیت آن بیش تر خواهد بود. این بدان معنی است که شکلات تلخ می تواند بسیار سمی تر نسبت به شکلات شیری باشد. با این حال، همه انواع شکلات می توانند برای سگ ها و سایر حیوانات خانگی سمی و مضر باشند، بنابراین به سگ خود هیچ شکلاتی ندهید، حتی اگر فکر می کنید خیلی تلخ نیست.

از آنجایی که سگ ها نمی توانند تئوبرومین و کافئین را به خوبی انسان متابولیزه کنند. شکلات برای سگ ها سمی اما به ندرت کشنده است .

ممکن هست برایتان سوال پیش آمده باشد که شکلات هایی که بعنوان تشویقی برای سگ هایتان در بازار وجود دارد خطرناک هست یا نه؟ نگران نباشید در این تشویقی ها از ماده دیگری بنام خرنوب carob به عنوان جایگزین شکلات استفاده می شود. برای مشاهده انواع تشویقی سگ می توانید به پت شاپ ملودی مهربانی مراجعه کنید

علائم مسمومیت با شکلات در سگ ها

  • استفراغ و اسهال

این دو مشکل اولین نشانه های سمیت شکلات در سگ ها هستند. در موارد خفیف، سگ ها ممکن است چند بار استفراغ یا اسهال داشته باشند و سپس احساس بهتری کنند.

با این حال، در موارد شدید، این علائم ممکن است بیشتر از سایر علائم زیر پیشرفت کنند.

  • تشنگی و ادرار مفرط

از آنجایی که هم تئوبرومین و هم کافئین ادرار آور هستند، سگ ها ممکن است در صورت مصرف بیش از حد هر یک از این مواد، هم تشنگی و هم ادرار بیش از حد را نشان دهند.

  • بی قراری

کافئین، در اغلب موارد باعث شود سگ ها بی قراری کنند. شکلات‌های تلخ تر با محتوای کافئین بالاتر ممکن است منجر به این علامت شوند، حتی بدون اینکه سگ مقدار زیادی از آن را بخورد.

  • ضربان قلب بالا

افزایش ضربان قلب علامت خطرناکی است که می‌تواند منجر به ایست قلبی شود، به‌ویژه در سگ‌های مسن یا آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند. نظارت بر ضربان قلب حیوان خانگی شما در خانه ممکن است دشوار باشد، بنابراین ممکن است توصیه شود که فوراً او را برای نظارت و درمان نزد دامپزشک اورژانس ببرید.

  • تشنج

تشنج یکی از شدیدترین علائم سمیت شدید شکلات در سگ ها است. این ممکن است تنها زمانی رخ دهد که سگ مقدار زیادی شکلات خورده باشد، اما گاهی اوقات می تواند به این معنی باشد که بدون درمان دامپزشکی، این مسمومیت کشنده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بیماری های شایع در سگ ها + علائم بروز دهنده و نحوه درمان

بطور کل هر زمان سگتان بعد از خوردن شکلات این علائم را نشان داد، فوراً نزد دامپزشک ببرید.

  • درمان:

درمان بستگی به مقدار و نوع شکلات مصرفی دارد. در صورت درمان زودهنگام، برای از رفع آلودگی از  روش ایجاد استفراغ کمک گرفته میشود و استفاده از قرص یا پودر زغال فعال Activated charcoal برای جلوگیری از جذب تئوبرومین در بدن ضروری باشد. درمان زغال فعال ممکن است برای کاهش ادامه جذب و گردش مجدد تئوبرومین تکرار شود. علاوه بر آن، ارائه درمان های حمایتی مانند مایع درمانی داخل وریدی برای کمک به تثبیت وضعیت سگ و افزایش دفع تئوبرومین بسیار رایج است. تمام سگ هایی که شکلات مصرف می کنند باید از نظر وضعیت بی قراری، استفراغ، اسهال، عصبی بودن، ریتم نامنظم قلب و فشار خون بالا به دقت تحت نظر باشند. همینطور دارو برای درمان  نا آرامی و بی قراری و سایر علائم نیز ممکن است ضروری باشد.

سارینا شعرانی- دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *