ماهی ها

اشنایی با چند نوع از ماهی های گوشتخوار اکواریوم

ماهی های تزیئنی به دو گونه ی ماهی گوشتخوار و ماهی گیاهخوار با خصلت های متنوع تقسیم بندی می شوند. ماهی های گوشتخوار ، تغذیه ای با موجودات زنده و غذاهای آماده داشته و اغلب در آب شیرین توانایی زیستن دارند. البته ماهیان گوشتخوار اغلب جنگجو بوده و افراد باید تنها یک جفت از آنها را در آکواریوم خود نگهداری کنند، پس اگر جزء افرای هستنید که می خواهید در آکواریوم خود ماهیان متنوعی داشته باشید هرگز به سمت ماهی گوشتخوار نروید.

در اینجا به معرفی تعدادی از ماهی های گوشتخوار می پردازیم:

سوروم ماهی است که بسیار ارام حرکت میکند. زیستگاه اصلی این ماهی در برزیل و در رودخانه ی امازون قسمت های با موج ارام میباشد.این ماهی در اکواریوم تا ۱۵ سانتی متر رشد میکند ولی در طبیعت گاه طول سوروم از ۲۵ سانتی متر هم تجاوز میکند.از انواع معروف سوروم میتوان از : سوروم معمولی -سوروم طلایی-سوروم سبز و سوروم باله سرخ  نام برد.این ماهی به ابهای کثیف حساس است و در ابهایی که درجه شان زیر ۳۰ درجه سانتی گراد میباشد به راحتی به بیماری سفیدک مبتلا میشوند. این بیماری از رایج ترین بیماری های ماهیان زینتی گوشتخوار میباشد.

ماهی گرین ترور از دسته ی سیچیلاد های امریکایی محسوب میشود. گرین به دلیل لکه های سبز رنگ روی بدن این ماهی میباشد. گونه ی اصیل گرین ترور ماهی زیبایی نمیباشد ولی امروزه با ترکیب کردن این ماهی با انواع ن‍‍‍ژاد های خود گرین ترور و دیگر ماهی ها گرین ترور های زیبایی به دست میاورند که به رنگهای خاکستری با لکه های سرخ و نارنجی و رنگهای دیگر است و بسیار زیباتر از نژاد اصیل انها میباشند.

یکی از بزرگترین خانواده مهره داران دنیا، ماهیان سیچیلاید هستند. بهترین حالت نگهداری از این ماهی حداقل گله های ۸ – ۱۲ عددی می باشد . این زندگی گله ای در زمان تردد این ماهیان سبب زیبایی خاصی در آکواریوم می شود. دمای مناسب برای این ماهی بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد می باشد. PH مناسب برای زندگی این ماهی ۷٫۸ تا ۹ می باشد. این ماهی به هیچ وجه در غذا خوردن سخت گیر نیست و همه چیز خوار است ، تقریبا هر نوع غذای را میل می کند.

بیشتر بخوانید: باید و نبایدهای نگهداری اکواریوم

ماهی پرت هم یکی دیگر از گونه های سیچیلاید است که طرفداران زیادی دارد . این ماهی به نام طوطی ماهی هم شناخت می شود . این ماهی تا حد زیادی صلح جو است اما در زمان تخم گذاری تا حدودی قلمرو طلب می شوند. این ماهی زیبا در بعضی مواقع از باهوش ترین ماهی های اکواریومی است. این ماهی ها را از جفت کردن دو نوع سیچیلاد که شایع است از جفت شدن دو سیچیلاد سورم و میداس وتغیرات هورمونی به وجود میایند.

سچلاید ایرانی ازدیگر نژادهای سیچلاید و از ماهی های ایرانی محسوب میشود و تنها سیچیلاد شناخته شده در ایران میباشد.محل زندگی این ماهی رودخانه های جنوب کشور میباشد.سیچیلاد ایرانی در محل زندگی خود گاه به ۱۰ سانتی متر میرسد و از سیچلاید های کوچک محسوب میشود.سیچیلاد ایرانی به دلایل مختلف از سیچلاید های در خطر انقراض محسوب میشود.شاید شما هرگز این ماهی را در اکواریوم فروشی ها ندیده باشید چون ماهی کمیاب میباشد.

ماهی اوراتوس از پرجنب و جوش ترین و از ازاردهنده ترین و زیباترین ماهی هاست.این ماهی از خانواده سیچیلادهای افریقایی است و بسیار پر جنب و جوش است و لحظه ای از ازار و اذیت کردن بقیه ی ماهی ها نمی ایستد.این ماهی با هیکل نسبتا کوچکتر از بعضی از سیچیلادها حتی انها را هم مورد ازارو اذیت قرار میدهد.این ماهی در اکواریوم تا ۱۰ سانتی متر رشد میکند.

بیشتر بخوانید: اصول نگهداری از ماهی اکواریومی

ماهی اسکار یکی  از پر طرفدار ترین ماهی ها در بین ماهیان گوشتخوار است. اسکار دارای گونه های مختلفی از جمله اسکار مسی ، اسکار باله بلند ، اسکار سلطنتی ، اسکار البینو ، اسکار تایگر و … دسته بندی کرد. این ماهی یک ماهی همه چیز خوار است و تقریبا هر چیز را برای خوردن تست می کند اما برای رشد نیاز به پروتین دارد . این ماهی در آکواریوم تا ۳۵ سانتی متر رشد خواهد کرد . اسکار در دمای ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتی گراد و در Ph  ۶٫۵ الی ۷٫۵ به خوبی زنده می ماند . این ماهی تا حدی عصبی است و اگر ماهیان با جثه کوچکتر در اطرافش باشند حتما مورد حمله خود قرار می دهد . این ماهی بومی آمازون و آمریکای جنوبی است . اسکار ها رشد قابل توجهی دارند .

ماهی نایف یا همان چاقو ماهی از جمله ماهیانی میباشد که خیلی ارام شنا میکند و بسیار ماهی عجیبی میباشد.این ماهی بومی کشورهای جنوب شرقی اسیا میباشد.این ماهی در اکواریوم تا ۵۰ سانتی متر و در محیط زندگی اصلی خود تا ۷۰ سانتی متر رشد میکند. نایف در دمای ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی گراد می تواند زندگی کند و PH مناسب آن ۵٫۵ الی ۷ است . در تغذیه کمی سخت گیر است ولی می توان آن را به غذاهای خشک عادت داد. ترجیح زیاد این ماهی به خوردن غذاهای زنده ، میگو و دل گاو است . در بیشتر اکواریوم ها تا یکماه بیشتر دوام نمیاورد و زود میمیرد. به شدت در مقابل بیشتر ماهیان گوشتخوار اسیب پذیر است و مورد حمله ی انها قرار میگیرد.

ماهی پنگوسی یک ماهی با سایز بزرگ که نیاز به یک آکواریوم بزرگ دارد . پنگوسی در دو دسته بندی اصلی قرار می گیرد . پنگوسی شکارچی و پنگوسی معمولی . پنگوسی شکارچی بسیار درنده است. از پرجنب و جوش ترین ماهی های اکواریومی است.در غذا دادن به ان قطعا به مشکل برخواهید خورد به دلیل اینکه در میانه اب شنا میکنن و بینایی بسیار ضعیفی دارند.زیستگاه ان ها در رود های کامبوج ویتنام و کشور های شرقی است. نوع سفید رنگ این ماهی کمیاب تر و گرانتر است. این ماهی ماهی در دمای ۲۲ الی ۲۶ درجه به خوبی زندگی می کند و PH  مناسب آن ۶٫۵ الی ۷٫۵ است . این ماهی می تواند تا ده سال عمر کند و به خاطر نوع ظاهر و فیزیک خاتصش طرفداران زیادی را دارد.این ماهی ها در اکواریوم تا ۳۵ سانتی متر رشد میکنند ولی در زیستگاه های انها پنگوسی هایی به طول ۴۵ سانتی متر هم دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *