سگ

انواع نژادهای سگ خانگی

انواع نژادهای سگ

خصوصیات نژادی و رفتاری سگ‌ ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر نژاد ویژگی‌ های خاص خویش و به تبع آن کاربردهای مخصوص به خود را دارد.

سگ‌ ها صدها نژاد گوناگون دارند که بیشتر آن‌ ها در چند صد سال اخیر به وسیله اصلاح نژادی توسط انسان‌ ها ایجاد شده‌اند. آن ها را می توان یکی از متنوع ترین گونه های جانوری در دنیا دانست.

یکی از دلایل عمده زیادی نژادهای این حیوان را می توان تأثیر مستقیم انسان بر زاد و ولد این موجود دانست، انسان ها با دستکاری های ژنتیکی و ترکیب کردن نژادهای گوناگون این حیوان، موفق شده اند که گونه های بسیار متعددی از این حیوان را به وجود بیاورند. همچنین از طریق تولید نسل از سگ‌ های دارای صفات جسمی و رفتاری مخصوص برای انجام کارهای خاص استفاده می‌ کنند که باعث ایجاد نژادهای متفاوتی از سگ‌ های شده‌ اند که تفاوت‌ های ظاهری قابل توجهی با یکدیگر دارند.

به عنوان مثال قد این حیوان از تقریباً ۲۰ سانتی متر تا یک متر و حتی بیشتر موجود می باشد و همین طور رنگ آن‌ ها نیز از سفید تا سیاه و از قهوه‌ای تیره تا روشن با طرح‌های مختلفی متغیر است. بلندی موی آنها نیز از بسیار کوتاه تا چند سانتی‌متر و موی زبر تا پشم صاف، فر یا نرم متفاوت است که تمامی این عوامل نشان دهنده گوناگونی نژاد این حیوان می باشد.

 

رفتارهای هر سگی متأثر از دو عامل مهم ژنتیک و محیط می‌ باشد که عامل اول وراثتی بوده و عامل دوم اکتسابی می‌ باشد، مسائل ژنتیکی خود موضوع بسیار مهمی است.

خصوصیات نژادی و رفتاری سگ‌ ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر نژاد ویژگی‌ های خاص خویش و به تبع آن کاربردهای مخصوص به خود را دارد.

سگ‌ ها متناسب با ویژگی‌ های نژادیشان رفتار و حرکات خاص خویش را دارند، ژرمن‌ها نسبت به غریبه ها محتاط می‌ باشند اما در عین حال اولین صاحب خود را به‌ عنوان یک دوست در سراسر زندگیشان به حساب می‌ آورند، آنها چیزهایی را که یاد می‌ گیرند هرگز فراموش نمی‌ کنند و آرامش و امنیت را در کنار صاحب خود تجربه می‌ کنند

سگ‌ ها بسیاری از نیروها و انرژی‌ های بیرونی را که انسان قادر به جذب و دریافت آنها نمی‌ باشند دریافت نموده و نسبت به آنها واکنش نشان می‌ دهند، بی قراری و پارس سگ‌ ها قبل از زلزله و طوفان رفتارهایی است که قرن‌ ها آدمی را مجذوب خود ساخته است، سگ‌ ها در موقعیت‌ های مختلف رفتارهای متفاوتی از خویش نشان می‌دهند. مثلا یکی از ویژگی‌ های جالب سگ‌ ها درک نمودن حس ترس می‌ باشد به طوری که اگر فردی از سگی بترسد و از جلوی او فرار کند حیوان بلافاصله واکنش نشان داده و اقدام به پارس کردن و تعقیب او خواهد نمود.

**گلدن رتریور نژادی از سگ است از گونه سگ‌ های ورزشی از مشخصه‌ های اخلاقی این نژاد می‌ توان به مهربانی و هوش و استعداد بالا اشاره کرد. این نژاد از نظر ظاهری دارای جثه متوسط و در رنگ‌های گوناگون از جمله کرم و طلائی یافت می‌ شود.

گلدن رتریور سگی باهوش، زیبا و اجتماعی است. دارای جثه متوسط می‌ باشد و به رنگ‌ های کرم و طلایی یافت می‌ شود. لایه بیرونی پوشش ضدآب و لایه زیرین انبوه و پر پشت است. دارای سر پهن و عضلانی و دندان‌ های منظم می‌ باشد. بینی سیاه دارد و چشم‌ هایش به رنگ قهوه‌ ای و مشکی یافت می‌ شود. گوش‌ هایی به اندازه متوسط، گردنی ماهیچه‌ ای و سینه‌ ای فراخ دارد.

گلدن رتریور سگی فعال و پر محبت و مناسب برای اعضای خانواده‌ است. همیشه مهربان است و رفتار خیلی آرامی با کودکان دارند. سگ‌ هایی باوفا و مشتاق برای بازی کردن صاحبانشان هستند.  آموزش پذیر است. با غریبه‌ ها و سایر سگ‌ ها رفتاری دوستانه دارد و خوی تهاجمی ندارد. گلدن رتریور دیدبان خوبی است و ورود غریبه‌ ها را با واق زدن اطلاع می‌ دهد. مهارت در بازآوردن شکار برای شکارچی کسب کرده‌ است، همچنین قابل ذکر است که این سگ شناگر بسیار ماهری می‌باشد.

**سگ لابرادور رتریور به دو منظور تربیت شده است، هم بعنوان یک همدم و همراه دوستانه و هم نژادی از سگ های کاری است که بسیار مفید هستند. امروزه لابرادور رتریور به عنوان سگی خوش مزاج و سخت کوش است و محبوب ترین نژاد در بین مردم آمریکا به شمار می رود. امروزه بر روی آنها بعنوان سگ شکاری برای شکارچیان، سگ کمکی برای معلولین، حریف نمایشی و جستجو و سگ نجات در میان دیگر مشاغل سگ ها کار می شود.

لابرادور رتریورها بسیار پر جنب و جوش هستند و بسیار بسیار بسیار زیاد عاشق غذا هستند و اگر در خوردن غذا زیاده روی کنند به سرعت دچار اضافه وزن می شوند. آنها به حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت در روز نیاز دارند.

او اجتماعی و با اشتیاق است و با مردم و حیوانات دیگر رفتاری دوستانه دارد. پوشش او در سه رنگ شکلاتی، سیاه و زرد دیده می شود.

این نژاد عاشق شنا کردن، پیاده رویی، و انجام هرگونه فعالیت در فضای باز بیرون از خانه است.

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب نیست زیرا نیاز به حداقل یک حیاط کوچک دارد تا بتواند فعالیت بدنی و ورزشی را در طول روز انجام دهد. همچنین علاقه زیادی به دویدن در فضای آزاد دارد و اگر در محیط باز قرار نگیرد، کلافه و غیر قابل کنترل می شود.

**پودل جزو دسته سگ‌ های خانگی محسوب می‌ شود که بسیار فعال، هوشمند و ظریف است. شخصیت کاملا خود ساخته و مستقلی دارد، هنگامی که در حال حرکت است، حرکتش به طور مغرورانه و با افتخار است

این سگ‌ ها را برای انجام کارهای سختی پرورش داده‌اند و برخلاف آنچه که به نظر می‌ رسد، پودل ها خیلی هم افاده‌ای و مردم گریز نیستند. آن‌ ها عاشق انسان‌ ها هستند و دوست دارند همیشه در کنارشان باشند و هیچ علاقه‌ ای به تنهایی ندارند. پودل استعداد زیادی در اجتماعی شدن دارد و همیشه برای بازی کردن آماده و مشتاق است.

**چوچو یک نژاد سگ اشرافی است که منشأ آن را چین شمالی می‌ دانند؛ یکی از دلایل معروف بودن این نژاد زبان آبی و پاهای عقبی صاف اوست که باعث خرامیدنش می‌شود. همچنین در قسمت پشت سر دارای یال می‌ باشد که به آن چهره ای شیر مانند می‌بخشد. به همین جهت در گذشته مورد توجه امپراطوران چین بوده است.

این سگ دارای جثه ای تنومند با جمجمه کوچک، پهن، مثلثی و گوش‌هایی گرد و ایستاده است .

چو چو سگی است وفادار، بدون بوی بدن، که می تواند سگ نگهبان خوبی هم باشد و باید با آن رفتار مهربان و آرام داشت و با بچه ها بسیار خوب هستند.

آنها نسبت به صاحب خودشان بسیار وفادار هستند. به گفته اغلب صاحبان این نژاد آنها براحتی میتوانند کلاهبرداری را یاد بگیرند. آنها اشتیاق زیادی به یادگیری دارند.

ادامه دارد …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *