گربه

بیماری وستیبولار در گربه؛ برسی علل، علائم و درمان آن

بیماری وستیبولار در گربه

بیماری وستیبولار در گربه (Vestibular) سبب عدم تعادل می شود. علائم این بیماری این است که حیوان مرتباً سر خود را به دو طرف بدن خم می‌کند (به دور از جهت گیری آن با تنه و اندام‌ها)، حتی ممکن است گربه برای حفظ تعادل به سختی تلاش کند و گاها نتواند و با ازدست دادن تعادل به زمین بیافتد. کج شدن سر در گربه‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی و معمولاً در سیستم وستیبولار باشد. برای فهمیدن علل و درمان Vestibular گربه با ملودی مهربانی همراه باشید.

گربه‌ها معمولا وقتی می‌خواهند با دقت به چیزی توجه کنند، سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. خم کردن سر به این دلیل که یک گوش خود را به صدا نزدیک کنند، برای ارزیابی فاصله کمک کننده است؛ زیرا مغز آن‌ها فاصله را بر اساس زمانی که سیگنال صوتی به طور مستقل به هر گوش برخورد می‌کند، می‌سنجد. بیایید با این شروع کنیم که بیماری وستیبولار در گربه چگونه بوجود می‌آید.

بیماری وستیبولار در گربه چیست؟

سیستم وستیبولار در گوش داخلی قرار دارد و وظیفه حفظ تعادل و جهت گیری ما را عهده دار است. هر زمان که این سیستم آسیب ببیند، تعادل و هماهنگی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و سبب بروز علائمی مثل عدم تعادل می‌شود. اغلب اوقات احساس ناخوشایند از دست دادن تعادل باعث تهوع و استفراغ هم می‌شود.

بیماری وستیبولار در گربه چیست؟

بیماری وستیبولار در گربه‌ها معمولاً خیلی ناگهانی بروز می‌کند و در نژادهای سیامی (Siamese) و برمه ای (Burmese) شایع‌تر است. با این که این بیماری بیشتر در گربه‌های مسن دیده می‌شود اما در هر سنی می‌تواند ظهور پیدا کند و طبق بررسی‌ها اغلب گربه‌های مبتلا،  ناشنوا هم هستند.

بیشتر بخوانید: بیماری های رایج در گربه ها + علائم و نحوه درمان

علل بروز بیماری وستیبولار در گربه‌ها

هر چیزی که به سیستم وستیبولار آسیب برساند می‌تواند منجر به این بیماری شود. اغلب، هیچ علت زمینه ای یافت نمی‌شود و  این بیماری در گروه سندروم‌های ایدیوپاتیک (بیماری‌هایی با علل ناشناخته) دسته بندی می‌شود. اما موارد زیر احتمالا میتوانند در بروز بیماری وستیبولار نقش داشته باشند:

  • عفونت گوش داخلی یا میانی (شایع‌ترین)
  • بیماری مغزی
  • بیماری‌های متابولیک (metabolic disease)
  • تومور‌ها سرطانی (مخصوصا در گربه‌های مسن)
  • کمبودهای تغذیه ای (به عنوان مثال: کمبود تیامین)
  • مسمومیت‌ها

موارد فوق را می‌توان عمده دلایل بیماری Vestibular در گربه دانست. در قسمت بعد به نحوه تشخیص و درمان این بیماری می‌پردازیم.

تشخیص و درمان بیماری وستیبولار گربه:

اگر علل زمینه‌ای (مانند عفونت گوش داخلی یا تومور) وجود داشته باشد که در معاینه مشخص شود، درمان علت زمینه ای اولویت ماست. در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک‌ها یا در صورتی که التهاب باعث تشدید بیماری شده باشد، داروهای ضد التهابی مفید خواهند بود. اگر گربه شما درگیر با تومور‌های سرطانی یا کیست بود با انجام جراحی و برداشتن توده این مورد هم مرتفع خواهد شد. در دسته ایدیوپاتیک این بیماری که بدون علت زمینه ای است، درمان بر کاهش بیماری حرکت (motion sickness)، تهوع و استفراغ متمرکز می‌باشد.

خوشبختانه، این بیماری اغلب خود به خود طی چند روز بهبود می‌یابد و بیشتر علائم طی چند هفته برطرف می‌شوند. ندرتا در تعداد کمی از گربه‌ها کج شدن سر یا افتادگی صورت تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

مراقبت از گربه مبتلا به بیماری وستیبولار

خبر خوب این است که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بیماری ایدیوپاتیک وستیبولار گربه می‌تواند بین گربه‌ها یا حیوانات دیگر و یا از گربه به انسان منتقل شود وجود ندارد.

در طول دوره بهبودی، مراقبت‌های حمایتی اهمیت زیادی دارد. کمک به گربه در غذا خوردن و نوشیدن آب احتمالا ضروری است. استفاده از داروهای ضد تهوع در ابتدا میتواند بسیار موثر باشد. گاهی تا زمانی که علائم شدید این بیماری برطرف گردد، نیاز است که گربه شما چند روزی در بیمارستان بستری شود.

مراقبت در زمان بیماری وستیبولار گربه

دستورالعمل‌های درمانی را به دقت دنبال کنید و داروها را در دوز و زمان مناسب به او بدهید و لطفا دقت کنید که از هیچ دارویی بدون مشورت با دامپزشک خود برای گربه تان مخصوصا در ناحیه گوش استفاده نکنید، زیرا ممکن است علائم را تشدید کند.

سارینا شعرانی – دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *