گربه

بیماری های رایج در گربه ها + علائم و نحوه درمان

در بین گربه سانان بیماری های وجود دارد که حتما باید رسیدگی شود و در صورت که رسیدگی نشود موجب مرگ گربه می شود.

این مسئله بدین معنا نخواهد بود که همه ی گربه های خانگی بیمار می گردند ، بلکه بدین معناست که گربه ها ممکن است به برخی از این بیماری ها دچار شوند. به هر حال برای اقدامات به موقع لازم و ضروری می باشد که شما با این بیماری ها و عواملی که موجب بروز آن ها می گردند آشنا باشید.

از جمله بیماری های متداول در گربه ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

استفراغ کردن یکی از رایج‌ترین بیماری های گربه است که به دلایل متعددی رخ می‌دهد. استفراغ می‌تواند به‌خاطر خوردن ماده‌ای مسموم، ماده‌ای غیرخوراکی ، در اثر عفونت، بیماری‌های مجاری ادرار یا دیابت رخ بدهد. علائم استفراغ معمولا واضح و مشخص هستند. مثلا ریختن غیرقابل کنترل آب دهان یا عُق زدن. استفراغ مداوم باعث بی‌آب شدن بدن گربه‌تان می‌شود. پس در صورت وقوع این مشکل، سعی کنید سریع‌تر با دامپزشک صحبت کنید و اوضاع را برایش شرح بدهید. برای بررسی بهتر وضعیت، می‌توانید مقداری از استفراغ گربه را نزد دامپزشک ببرید.

اسهال از موارد دیگر بیماری های گربه سانان میباشد. عوامل متعددی می‌توانند موجب اسهال در گربه‌ها شوند؛ غذای مسموم، عفونت، انگل‌های روده، حساسیت، بیماری کبد، سرطان و… . مدفوع شُل، آبکی و مایع از نشانه‌های اسهال است. بنا به علت بیماری، اسهال یک روز، یک هفته تا ماه‌ها به‌طول می‌انجامد. درصورتی‌که گربه شما به اسهال مبتلا شده است، باید مقادیر زیادی آب تمیز مصرف کند تا بدنش دچار بی‌آبی نشود. سپس غذای گربه را ۱۲ تا ۲۴ ساعت بردارید و اگر اسهال بیش از یک روز به‌طول انجامید، او را نزد دامپزشک ببرید.

لوسمی ویروسی گربه‌ها یک بیماری خیلی مسری میباشد و از طریق تماس مستقیم از گربه ای به گربه دیگه منتقل میشود. گربه آلوده به ویروس عامل این بیماری، ممکن است علائم مختلفی مثل کسالت، از دست دادن وزن، تب و کم‌خونی ر نشان دهد. واکسیناسیون و جلوگیری از تماس با گربه‌های آلوده در کنترل این بیماری مؤثر میباشد.

این بیماری می تواند از طریق ترشحات بینی، ادرار و یا بزاق گسترش یابد. گربه ها این بیماری را معمولا از طریق دهان و گاز زدن به مواد غیر بهداشتی و ظرف های آب و همچنین زندگی در کنار دیگر گربه ها یا محیط غیر بهداشتی می گیرند.

بچه گربه ها بیشتر از گربه های بالغ در خطر این بیماری هستند به خصوص اگر در کنار مادر خود نباشند. برخی از گربه ها از همان ابتدای مبتلا شدن به بیماری مریض می شوند اما در برخی موارد ممکن است تا چند هفته بیماری خود را نشان ندهد.

این بیماری به راحتی قابل پیشگیری است و با در نظر گرفتن موارد ساده ای مانند ماندن گربه در خانه، فراهم کردن محیطی تمیز، اطمینان از واکسیناسیون و حفظ فاصله از دیگر گربه های نشناخته می توان به راحتی از این بیماری دوری کرد.

یکی دیگر از مشکلات و بیماری های گربه دچار شدن به کک است. اما این مشکل به‌سادگی درمان می‌شود. کک‌ها می‌توانند بیش از یک سال عمر کنند و درصورتی‌که گربه خود را درمان نکنید، امکان ابتلا به کم‌خونی در او بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است سریع‌تر این آلودگی را از بدن گربه رفع و از دچار شدن او به آلودگی‌های بعدی جلوگیری کنید. برای درمان کک از داروهای خوراکی، داروهای موضعی، فوم و پودر طبق دستور دامپزشک استفاده میشود. وجود کَک روی پوست گربه، خارش، لیس زدن و قرمزی مداوم بدن و ریزش مو از علایم این بیماری هستند.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نیز بیماری متداول بین گربه‌هاست که البته گاهی اوقات به ویژه درگربه‌های جوان و بچه گربه‌ها، میتواند مرگ‌آفرین باشد.

بیماری کرم قلب از دیگر بیماری های رایج میباشد. بعضی گربه ها امکان دارد هیچگونه علائمی نداشته باشند، در حالی که برخی می توانند علائمی همانند سرفه کردن ، مشکلات تنفسی و استفراغ داشته باشند. تعداد زیادی از گربه ها خودشان بر این بیماری غلبه می کنند.

بیماری توکسوپلاسموز از جمله مهمترین آلودگیهای انگلی داخلی گربه محسوب می باشد . این انگل در گربه‌های بالغ باعث ایجاد علائم مغزی همانند عدم تعادل و تلوتلو خوردن میشه و در گربه‌های جوان باعث علائم حاد تنفسی میشود. این بیماری از طریق مدفوع گربه به انسان منتقل می شود. برای مقابله با این اتفاق باید از داروهای ضدعفونی‌کننده قوی برای تمیز کردن محل توالت گربه، استفاده و بسترش روزانه تعویض شود. هیچ نوع گوشتی به جز ماهی را بدون پختن نباید به گربه داد. پیشنهاد می کنیم از قرص ضد انگل گربه حتما استفاده کنید.

نارسایی کلیه در گربه های سالخورده مشاهده میشود. این بیماری موجب عدم توانایی آنها در دفع سموم از طریق ادرار می گردد، که این امر موجب ورود سموم به سیستم خونی حیوان خواهد شد. بیماری های کلیوی دارای دلایل زیادی از جمله فشار خون بالا، عفونت، قرار گرفتن درد معرض سموم، سنگ کلیه و یا سرطان می باشند.برای جلوگیری از این بیماری باید گربه از رژیم غذایی متعادل که شامل مایعات زیاد و غذاهای نیمه خشک (کنسرو و پوچ گربه) است، استفاده کند.

سرطان نیز از جمله بیماری های رایج در گربه ها می باشد. از سرطان های شایع در گربه ها ، سرطان سیستم لنفاوی می باشد که ممکن است با ویروس اسهال خونی در ارتباط باشد. این بیماری می تواند داخل روده ها یا قفسه سینه باشد . از دیگر سرطان شایع در گربه ها، می توان به سرطان سلولی فلسی اشاره کرد که در گربه های سفید شایع تر می باشد. علائم این سرطان عبارتند از :کم کردن وزن و لنگی ناگهانی، ورم کردن و مشکل در تنفس، بیحالی، عفونت مستمر پوستی، بی اختیاری در ادرار و مدفوع و اسهال و استفراغ. درمان به مرحله سرطان بستگی دارند که می توانند شامل شیمی درمانی ،جراحی ، رادیوتراپی و درمانی سلول های بنیادی گردند.

بیماری دستگاه ادارای تحتانی نیز از دیگر بیماری های رایج می باشد. این بیماری گربه یک سری شرایط مختلف را در بر می گیرد که مثانه و مجاری ادراری گربه را تحت تاثیر خود قرار می دهند. علائم این بیماری شامل عدم استفاده گربه از جعبه خاک و یا زور زدن بدون ادرار کردن است. علائم دیگر این بیماری لیس زدن بیش از حد مقعد و همچنین دیده شدن خون در ادرار می باشد. این علائم نشان دهنده مسدودیت مجاری ادراری نیز هستند که ممکن است کشنده و مرگبار باشد. درمان های این بیماری شامل مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و برداشتن یا هل دادن عامل مسدودیت به داخل مجاری مثانه است.

گربه های خیابانی ممکن است بیماری های مختلفی داشته باشند که تماس گربه ی شما با آنها بسیار خطرناک است و ریسک بالایی دارد  و ممکن است باعث ایجاد بیماری نقص سیستم ایمنی در گربه شما شوند.

متاسفانه گاهی تشخیص دیرهنگام بیماری می‌تواند باعث مرگ گربه شود؛ بهترین وکارآمدترین راه پیشگیری از وقوع این چنین آلودگی هایی رعایت بهداشت مو و پوست حیوان، شانه کردن مداوم موها و شستن انها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *