پرندگان

تکثیر مرغ مینا

مرغ مینا از جمله پرندگان سخنگو و مقلد است. دقت کنید که یک جوجه مینای سالم، در مدت شش هفته یا اندکی بیشتر، پردار خواهد شد. چشمهای آنها شفاف درخشان، مجاری بینیش باز و شفاف، و پرهای اطراف مقعد تمیز می باشد. پر و بال مینای نوزاد، تیره و مات بوده و پوست غبغبش محکم، و زرد کمرنگ است.

مرغ مینا پرنده ای باهوش است که قدرت تقلید صدای فوق الاده ای دارد و می تواند کلمات زیادی را بیاموزد و صداهای اطرافش مانند صدای زنگ خانه یا تلفن یا دزدگیر ماشین و…. را به خوبی تقلید کند تا به انجا که به اشتباه بیفتید که مثلا این صدای تلفن است یا پرنده

بهترین موقع برای خرید جوجه مینا ماه های خرداد و تیر است. پرنده های بزرگتر تا آخر عمر وحشی می مانند و بهتر است آنها را در طبیعت رها کنید.

هرچه بیشتر از سن این پرنده بگذرد دور چشم هایش بیشتر رو به رنگ زرد می رود، و با چین و چروکهای ریزی همراه می شود. برای تعیین جنسیت مرغ مینا هم کافیست به دهان باز این پرنده نگاه کنید اگر داخل دهانش سیاه رنگ بود یعنی نر و درغیر این صورت پرنده ماده است.

مرغ مینا پرنده حسودی است یعنی به وجود پرنده یا حیوان دیگری در خانه  و نزد صاحبش حسادت می کند ، اگر از سوی کسی ازار ببیند فراموش نکرده و اگر موقعیت مناسب باشد بالاخره تلافی خواهد کرد.

عموما سن بلوغ پرندگان رابطه ی مستقیمی با طول عمر آنها دارد. یعنی هر چه طول عمر بیشتر باشد سن بلوغ پرنده نیز بالا تر خواهد بود.
سن طبیعی مرغ مینا ۸ تا ۱۰ سال می باشد . عموما پرندگان متعلق به راسته ی گنجشک سانان در دومین سال تولد بالغ شده و تولید مثل می نمایند. در شهر، مینای بالغ لانه خود را زیر لبه پشت بام می سازد و اما در بیرون شهرها پرندگان این راسته اغلب آشیانه هایشان را در محل های متفاوت مثلا بر روی درختان ، شکاف سنگ ها ، یا سقف و دیوار ها ساخته و از مواد نرم مثل پر مو و نخ برای پوشش استفاده می کنند. لانه مینا از علف و شاخه های نازک همراه با تکه های کاغذ و غیره ساخته می شود.
معمولا در راسته گنجشک سانان دوره رشد در آشیانه بین  ۸ تا ۲۸ روز می باشد که در مورد مرغ مینا حدود ۲۸ روز می باشد. جوجه های گنجشک سانان از نوع دیررس و در هنگام تولد برهنه و ناتوان هستند.
زندگی شان در طبیعت بستگی به مواظبت و تغذیه به وسیله والدین داشته و بدون مراقبت ویژه به سادگی از بین می روند. رشد جوجه ها در روز های اول پس از تولد بسیار سریع است .

هردو والدین جوجه ها را بزرگ می کنند و لانه را نیز به کمک هم می سازند. قبل از تخمگذاری پرنده نر چنانچه کاکل داشته باشد کاکل خود را بر می افرازد و در معرض دید پرنده ماده می گذارد و منقار خود را بالا و پایین می برد و از خود صدای مخصوصی در می آورد و اقدام به تمیز کردن پر وبال پرنده ماده می کند و بدین گونه سعی می کند توجه پرنده ماده را به طرف خود جلب کند. البته گاهی نیز دیده شده که دو پرنده نر در کنار هم این رفتارها را از خود نشان داده اند. پرنده ماده نیز در قبال رفتارهای جنسی پرنده نر تحریک شده و به آرامی روی نشیمنگاه نشسته و با پایین آوردن بدن خود، پرنده نر را به جفتگیری دعوت می کند. جفتگیری چند ثانیه بیشتر به طول نمی کشد و ممکن است که پرنده نر چندین بار در یک روز جفتگیری کند اما در واقع برای بارور کردن یک خوشه تخم، فقط یک بار جفتگیری کافی است. پس از جفتگیری پرنده ماده خود را برای تخمگذاری آماده می کند.

مرغ مینا معمولا در بهار و تابستان اقدام به تخم گذاری می نماید. هر دفعه نیز ۲ تا ۳ تخم می گذارد . نر وماده به طور مشترک به مدت ۱۳ تا ۱۵ روز روی تخم ها خوابیده تا جوجه ها از تخم بیرون آیند.

جوجه های مینا هنگام تولد چشم های بسته دارند. پس از چند دقیقه سرشان را بالا نگه داشته و و با دهان باز غذا می طلبد . در اینم هنگام در اثر کوچک ترین حرکت والدین و حتی کسانی که نزدیک آشیانه حرکت می کنند خود را آماده گرفتن غذا می نمایند. چون هنوز چشم هایشان بسته است بنابراین سر و صدای والدین و یا دیگران باعث تحریک جوجه ها و باز شدن دهنشان می شود. پس از مدتی که جوجه ها خوب جا افتادند در رفتار آنها تغییر ایجاد می شود.

جوجه کشی به صورت مصنوعی ار تخم های دارای نطفه و بوسیله دستگاه های جوجه کشی هوشمند و دیجیتال امکان پذیر میباشد. مدت زمان عمل جوجه کشی از مرغ مینا چیزی در حدود ۱۴ روز است و از دو مرحله ستر و هچر تشکیل شده است. مناسبترین دما برای انجام مراحل ستر و هچر جوجه کشی از مرغ به ترتیب ۳۸ و ۳۷.۲ درجه سانتی گراد است. مطلوبترین رطوبت نیز برابر با ۵۵ تا ۶۱ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *