گربه

معرفی گربه مو کوتاه بریتانیایی

گربه مو کوتاه بریتانیایی گربه مو کوتاه بریتانیایی (British Shorthair) احتمالا از گربه‌های اهلی که توسط رمی‌ها به بریتانیا در حدود ۲۰۰۰ سال پیش معرفی شد منشا می‌گیرد. با این وجود شجره نامه امروزی بسیار متفاوت است. در اوایل قرن ۱۹ مو کوتاه‌ها در تعداد زیادی از نمایش‌های گربه‌ها ظاهر شدند ولی به نظر می‌رسد شهرت خود را در مقابل پرشین‌ها و نژاد انگورا از دست دادند.

از ۱۹۳۰ به بعد تجدید حیاتی برای این نژاد شروع شد و نژادگیری انتخابی گربه‌هایی با نوع خوب و رنگ بندی گسترده تولید کرد رنگ‌ها و الگوهای متنوعی ایجاد شد که با ارزش‌ترین آنها آبی خاکستری بود که معروف به آبی بریتانیایی هم می‌باشد. در طی جنگ جهانی دوم و عقیم سازی حیوانات این نژاد عقب نشینی کرد. بعدها این نژاد با سایر مو کوتاه‌ها جفت خوردند. در اوایل ۱۹۵۰ دورگه‌ها تصحیح شدند و به نژادی که امروزه وجود دارد ایجاد شد.

مو کوتاه بریتانیایی گربه ای بسیار آرام و بی صدا بوده، مهربان و دلسوز است که همراهی با او بسیار دلنشین است. او رفتاری صمیمی با خانواده اش دارد.یک گربه مو کوتاه بریتانیایی آبی تیپیک بسیار شیرین است و نجیب. حیوان خانگی بی صدایی است و برای پاسخ به مهربانی‌ها آماده است. با اینکه پوششی کوتاه دارد ولی این پوشش بسیار متراکم است و نیاز به رسیدگی‌های معمول دارد. شانه زدن باید از ریشه مو‌ها صورت گیردمو کوتاه بریتانیایی همراه و دوست خوبی برای خانواده اش است. او نوازش را دوست دارد.

بسیار دوست داشتنی ومهربان است و از خرابی و بهم ریختن خانه دوری میکند. او به دنبال کردن خانواده اش در فضای داخلی خانه علاقه دارد و در بغل آنها بسیار آرام و دلنشین است. مو کوتاه بریتانیایی تشنه توجه و محبت است و از بازی با کودکان لذت میبرد و رفتاری خوب و صمیمی با دیگر حیوانات خانگی از جمله ی دیگر گربه های آپارتمانی دارد. در معرفی سایر حیوانات به او عجله نکنید. این گربه را بهتر است تنها در منزل خود نگه دارید. به دلیل پخش شدن بیماری توسط گربه های دیگر، بهتر است او را بیرون نبرید تا از انتقال بیماری به این گربه جلوگیری شود. با این کار از حمله های احتمالی سگ ها به او نیز جلوگیری می شود.

گربه بریتیش موکوتاه نرم‌خو و آسان‌گیر است. با او می‌توانید یک خانواده عالی بسازید. او محبت را دوست دارد، اما گربه خودخواهی نیست. او در طول روز شما را اطراف خانه دنبال می کند و توقفگاهش جایی است که شما بایستید. با اینکه اصراری به لیس زدن شما ندارد، اما مایل است در کنار شما بنشیند. اگر گربه بزرگی باشد، دوست ندارد که حمل شود. او درست مانند یک خرس عروسکی خوش اندام می‌باشد.

بدن او کوچک اما قدرتمند است، با سینه‌ای پهن، پاهای قوی ، چنگال‌های گرد و دمی ضخیم که نوک آن گرد است. در سن ۳ سالگی از نظر فیزیکی به طور کامل رشد کرده اند. نر های این نژاد ها از ماده ها بزرگ تر است و تفاوت اندازه بین آنها نسبت به سایر نژاد ها بیشتر به چشم می خورد. میانگین وزن نرها ۵ تا ۱۰ کیلوگرم و میانگین وزن ماده ها ۵ تا ۷ کیلوگرم گزارش شده است. مانند بسیاری از نژاد ها نرها غبغب برجسته ای دارند که آنها را از ماده ها متمایز می کند. طول عمری بین ۱۲ تا ۲۰ سال دارند، ولی این زمان بستگی به سطح سلامتی و نگهداری شما متغیر است. این نژاد به دلیل استعداد چاقی باید بسیار محتاطانه تغذیه شود.

گربه بریتیش، گربه‌ای با سطح فعالیت متوسط است. در زمان بچگی پرانرژی است، اما از یک سالگی به بعد تمایل به ساکن ماندن در او بیشتر می‌شود.

باید بچه گربه‌ها از ابتدا عادت داده شوند وگرنه بعدا موجب رنجش آنها می‌شود. گربه بریتانیایی خیلی نیاز به حمام ندارد. دوهفته یک بار ناخن هایش را کوتاه کنید و مرتب دندانهایش را مسواک بزنید این کار به پیشگیری از بیماری های پریودنتیال کمک می کند. ترشحات گوشه های چشمش را با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنید و برای پیشگیری از انتشار ترشحات برای هر چشم از پارچه ای جداگانه استفاده نمایید. گوش هایش را یک بار در هفته بررسی کنید و در صورت وجود آلودگی آن را دستمال مرطوب گربه یا پارچه تمیزی که به سرکه سیب طبیعی و آب گرم اغشته شده است تمیز نمایید و هفته ای یک بار با استفاده از شانه و برس گربه برای پاک سازی موهای مرده اقدام کنید.

**دسته بندی :   مو کوتاه
**ساختمان بدنی :   بزرگ و گرد ولی نه با وزن اضافه
**پوشش :    کوتاه و فشرده ولی دو لایه و پشمی نیست
**سر :   خیلی گرد با گونه‌های مشخص که روی گردن کوتاه و پهن قرار گرفته
**بینی :   متوسط و عریض
**چانه :   نرم با شکلی خوب
**چشم‌ها :    بزرگ، گرد، باز
**گوش‌ها :    متوسط به پایه‌ای عریض انتهایی گرد دارد و دو گوش از هم فاصله دارند
**بدن  :  متوسط و گسترده با سینه‌ای فراخ
**پاها :   طولی کوتاه تا متوسط به همراه استخوان بندی خوب
**دم :  در محل اتصال به بدن عریض و ضخیم است و به انتهای گرد ختم می‌شود
**رنگ :   سفید، سیاه،آبی، کرم، دودی، دورنگ و …

این نوع گربه چه از نژاد اصیل و چه مخلوط دچار اختلالات ژنتیکی می شوند. تورم و بیماری های مربوط به لثه همچون کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در مو کوتاه بریتانیایی به چشم می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *