پرندگان

هر انچه درباره تغذیه طوطی برزیلی باید بدانیم

طوطی برزیلی (کوتوله) یا لاوبرد یکی از کوچکترین انواع طوطی در جهانه و به خاطر هوش و شیطنت بالا و تنوع رنگی زیادی که دارد جزء محبوب‌ترین پرنده‌های خانگی میباشد. طوطی های برزیلی از انواع دانه ها، آجیل ها، میوه ها، توت ها و سبزیجات در طبیعت تغذیه می کنند. آنها به جای پرواز، از شاخه ای به شاخه دیگر می چسبند. آنها به ویژه میوه ی درختان نخل روغنی آفریقا را که بومی محیط زیست خود هستند بسیار دوست می دارند. یک رژیم غذایی متعادل باید در همه زمان ها حفظ شود. آب آشامیدنی تمیز باید همیشه در دسترس باشد. بسته به کیفیت آب لوله کشی، ممکن است استفاده از آب بطری را در نظر بگیرید. ظروف باید هر روز با صابون و آب کاملاً تمیز شوند.

غذای طوطی برزیلی برخلاف چیزی که خیلی‌ها ممکنه فکر کنن فقط ارزن نیست. این طوطی کوچولو و بامزه برای سلامتی و طول عمرش به طیف متنوعی از مواد غذایی، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات نیاز داره.

انواع گوناگونی از دانه های برای تغذیه این پرنده وجود دارند که به آنها چند دانه می گویند . جالب است بدانید که طوطی به برخی از این دانه ها علاقه زیادی دارد به طوری که ممکن است تنها از آن دانه ها تغذیه کند و دانه های دیگر را نخورد . توجه داشته باشید ارزش غذایی این دانه های بسیار بالا بوده و باید اطمینان حاصل کنید که طوطی برزیلی از آنها تغذیه می کند ؛ چرا که نخوردن آنها باعث میشود میزان برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن این پرنده کوچولو به میزان قابل توجهی پایین بیاید .

دانه هایی که طوطی برزیلی علاقه ای به خوردن آنها نشان نمی دهد را از ظرف غذایی طوطی برزیلی خارج نکنید . این پرنده بعد از خوردن و تمام کردن دانه های مورد  علاقه اش و در مواجه شدن با گرسنگی مجبور به خوردن دیگر دانه ها خواهد شد . انواع گوناگونی از حبوبات مانند گندم ، لوبیا و عدس برای تغذیه طوطی برزیلی مورد استفاده قرار می گیرد . توجه داشته باشید که این مواد (حبوبات) به شکل پخته شده، خیس خورده جوانه زده برای تغذیه این پرنده مناسب است . یکی از مزایای استفاده از حبوبات این است که شما می توانید مواد اضافی و باقی ماند را در فریزر قرار دهید و بعداً مورد استفاده قرار دهید.

البته برای استفاده از آن ابتدا باید صبر کنید تا یخ آن آب شود سپس به پرنده داده شود . یادتان نرود قبل از خواب طوطی تمامی مواد غذایی خراب شدنی را از ظرف غذا خارج نمایید چرا که ممکن است فردای آن روز طوطی کوتوله (برزیلی) از آنها تغذیه کند و مسموم شود .

برای تغذیه طوطی برزیلی از تخم های متنوعی مانند تخم کتان و ارزن قرمز و سفید استفاده می شود . برخی افراد گمان می کنند که می توانند از تخم های آفتابگردانی مخصوص مصارف خانگی برای تغذیه طوطی برزیلی استفاده کنند و این کاملاً اشتباه است . در واقع باید از تخم آفتابگردان خام و بدون نمک جهت تغذیه این پرنده استفاده نمایید . از آنجایی که میزان چربی در تخم آفتابگردان بالا است ، مصرف بیش از حد آن باعث چاقی و همچنین ایجاد چربی در اطراف کبد پرنده می شود . از این رو نباید این تخم را در رژیم اصلی غذای طوطی برزیلی قرار دهید.

همچنین دانه هایی مانند سویا ، فندق ، گرد و همچنین بادام زمینی دارای چربی بالایی هستند ، بنابراین از آنها به مقدار خیلی کم استفاده شود . دانه ها تنها باید جزئی از یک رژیم متعادل باشند و هرگز نباید کل رژیم پرنده محسوب شوند. علاوه بر این، باید روزانه تنها چند جفت آجیل به آن بدهید. اگر به تدریج دانه کمتری بدهید و آنها را با گزینه های مغذی تر جایگزین کنید، پرنده شما شروع به خوردن غذاهای دیگر خواهد کرد.

از میوه های قرمز مانند انگور قرمز و تمشک بیشتر از سایر برای تغذیه طوطی برزیلی استفاده کنید ؛ این نوع میوه ها دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده و برای پرنده شادی آور است .

میوه هایی مانند سیب، گیلاس، هویج، موز، هلو، نارنگی، پرتقال و انار دیگر مواردی هستند که برای تغذیه طوطی کوتوله بسیار مقوی است. فقط توجه داشته باشید  که هسته تمامی میوه های هسته دار مانند هلو و گیلاس را جدا نمایید ، همچنین در صورت استفاده از انار باید دانه های آن را جدا نمایید .غیر از این میوه ها سبزیجاتی مانند کرفس ، لوبیا سبز ، خیار ، انواع کدو پخته شده و بدون نمک، فلفل دلمه ای و شاهی برای تغذیه این پرنده مناسب هستند. می توان از کاهو نیز به مقدار اندک برای تغذیه طوطی برزیلی استفاده کرد.

انواع شکلات ها، سیر، سیب زمینی خام، آووکادو، شیرینی ها و کیک های مختلف ، انواع گوناگون از بیسکویت ها، کاکائو، دلسترها و همچنین موادی مانند روغن، شکر و نمک برای طوطی برزیلی بسیار مضر هستند. در صورت استفاده از موارد نام برده ممکن است باعث شوید طوطی برزیلی جان خود را از دست بدهد.

در زمان جوجه کشی کیفیت جیره غذایی پرندگان و طوطی سانان بسیار مهم می باشد. چرا که برای جفت گیری و تخمگذاری پرندگان نیاز به انرژی بیشتر و دریافت ویتامین ها و مواد معدنی همچون کلسیم دارند. در راستای این موضوع از مقاله تکثیر طوطی دیدن کنید.

اگر غذای طوطی برزیلی فاقد کلسیم کافی باشد، تخم های پرنده ماده غیر طبیعی خواهند بود. همچنین اگر میزان ویتامین های دریافتی آنها پایین باشد، تخم های پوچ و یا بی نطفه تولید خواهند شد.

برای تقویت غذای طوطی برزیلی و نطفه آنها در زمان جوجه کشی می توان از قطره ویتامین ad3e استفاده کرد. این قطره معمولا در پت شاپ ها و داروخانه های دامپزشکی موجود می باشد. این مکمل غذایی معمولا دو هفته قبل از فصل جفت گیری و تا اتمام تخم گذاری پرنده ماده باید مصرف شود.

البته دان هایی که طبع گرم دارند:همچون شاهدانه، تخم کتان، گاودانه و … نیز به مقدار کم برای افزایش سطح انرژی و تحریک طوطی برزیلی ها مفید است. لازم به ذکر می باشد که در مصرف این نوع دان ها نباید زیاده روی شود زیرا میزان چربی آنها بالا بوده و باعث آسیب دیدن کبد پرندگان میشود.

استفاده از تخم مرغ آب پز نیز برای تأمین انرژی و پروتئین طوطی برزیلی های مولد توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *