گربه

اراستگی گربه پرشین

گربه نژاد پرشین نیاز به مراقبت های روزانه دارد و هیچ راهی برای دور زدن آنها نیست. مهمترین چیزی که باید در نگهداری گربه پرشین بدانید نیاز به شانه شدن روزانه موهایش است.

این خز زیبا و بلند به خودی خود تمیز و بدون گره باقی نخواهد ماند. طریقه صحیح شانه زدن موهای گربه پرشین توسط یک شانه استیل باید به آرامی و پیوستگی باشد. گره های مو و موهای آزاد که بین خز گیر کرده اند میتواند برای گربه درد آور باشند و همچنین شما هم از ریزش موهای آزاد بر لباس و وسایل منزلتان خشنود نخواهید شد پس این مراقبت های روزانه که قطعا نیازمند پاره ای از وقت شماست به سودتان نیز خواهد بود .

گربه های پرشین بخاطر خز زیبا و بلندشان محبوب همگان اند. اما این مسئله چالش هایی نیز به همراه خواهد داشت. ریزش موی نژاد گربه پرشین زیاد است و با شانه کردن روزانه تا حدی قابل کنترل است. این به شرطی است که رژیم غذایی گربه پرشین بتواند مواد غذایی لازم برای رشد موهای مجدد را تامین کند . لازمه ی این امر اضافه کردن اسید چرب امگا۳ و امگا۶ و ویتامین ب به رژیم غذایی گربه ملوستان است .


زیر این خز زیبا ، مشکلات رایج پوستی گربه های پرشین در کمین اند که اگر به آنها رسیدگی نشود در نهایت منجر به پوست ملتهب و موهای گره خورده میشود. اسید های چرب معرفی شده علاوه بر نگهداری سلامت خز منبع بسیار مناسبی برای غلبه بر مشکلات پوستی گربه های پرشین اند . نژاد مو بلندی مانند پرشین که ریزش فراوان نیز بهمراه دارد بسیار مستعد تولید تعداد بی شماری گلوله مو می باشد. وقتی گربه پرشین خود را می لیسد بخاطر تراکم و بلندی حجم زیادی از خز را می بلعد. گربه ها عموما موهای بلیعده شده را بالا می آورند اما اگر این گلوله مو به هر دلیلی در دستگاه گوارشی گیر کند باعث مسائل جدی تری از جمله انسداد دستگاه گوارش می شود. قرار دادن مواد غذایی پر فیبر در رژیم غذایی گربه پرشین راه حل کارامدی برای تداوم تحرکات دستگاه گوارش و چسباندن موها به یکدیگر در داخل معده برای سهولت جابجایی و دفع خواهد بود .

علاوه بر شانه شدن روزانه ، زمان حمام گربه پرشین باید بصورت هفتگی یا حداقل ماهی یکبار باشد. اگر تصمیم به گرفتن بچه گربه پرشین دارید بهترین زمان است که اورا به حمام هفتگی عادت دهید تا در بلند مدت تبدیل به امری مفرح شود.

توجه داشته باشید که قبل از استحمام تمامی گره های موی گربه یا با شانه یا با قیچی رفع شده باشند .بعد از حمام گربه پرشین میتوانید خز را با کمترین درجه ی حرارت سشوار خشک و همزمان شانه کنید .
اشک چشم در نژاد گربه پرشین متداول است. برای جلوگیری از لکه های چسبنده کنار چشم از شستن یا پاک کردن اطراف چشم بصورت روزانه غافل نشوید. توجه کنید که دستمال های مرطوب آرایشی برای حیوانات مناسب نیستند. از محلول شستشوی چشم یا دستمالی تمیز و آب گرم یا ولرم استفاده کنید .
ناخن ها با ناخن گیر مخصوص سگ یا گربه درصورت نیاز کوتاه شوند .
گوش ها را نیز در صورت لزوم با گوش پنبه آغشته به روغن کودک به آرامی تمیز کنید .
مسواک کردن دندان های گربه با خمیر دندان تحت تایید دامپزشک بصورت روزانه یا حداقل هفتگی از بسیاری از بیماری های پریودنتال چلوگیری میکند .


مسئله مهم بعدی ظرف خاک گربه پرشین است. خز بلند و پنجه های گربه پرشین مستعد چسبیدن مدفوع یا خاک کثیف اند و اگر پاکیزگی ظرف خاک و گربه بصورت مرتب انجام نشود این امر در نهایت باعث توقف در استفاده ی گربه از ظرف خاکش خواهد شد .

بهترین مراقبت از گربه پرشین ، نگهداری داخل منزل می باشد چرا که به لحاظ رفتاری ماجراجو نیست و نسبت به سگ یا گربه یا شغال و حیوانات دیگر خارج از خانه رقیبی بی دست و پا تلقی می شود. همچنین که چسبیدن برگ و خاک و نخاله های معلق در هوا وقت بیشتری از شما بابت شانه زدن و تمیز کردن خواهد گرفت. بیرون رها کردن گربه پرشین شانس دزدیده شدن این نژاد زیبا را هم به مراتب بالا خواهد برد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *