سگ

آشنایی با سگ نژاد مالتیز (Maltese dog) + خصوصیات رفتاری آنها

سگ نژاد مالتیز Maltese dog

سگ نژاد مالتیز سگی با جثه کوچک و عروسکی است که موهای بلندش او را به سگ محبوب در بین خانم‌ها و همچنین کودکان تبدیل کرده است. مالتیز سگی سر زنده ، بازیگوش ، آرام ، دوست داشتنی و قابل اعتماد است. این سگ بسیار باهوش می‌باشد و اگر بداند جایزه‌ای در انتظارش است خیلی خوب آموزش‌ها را فرامی‌گیرد. علاوه بر این یک حیوان خانگی کلاسیک است و با سایر حیوانات خانگی کنار می‌آید. مالتیزها عاشق این هستند که نوازششان کنید. بسیار سرزنده و اهل تفریح و بازی هستند و آرام و با اعتماد به نفس راه می‌روند. این سگ بازیگوش بسیار فرمان‌پذیر بوده و علاقه زیادی هم به پیاده‌روی با صاحب خود دارد. اگر شما وقت و حوصله کافی برای رسیدگی به نیازهای حیوان خانگی خود ندارید، شاید سگ‌های نژاد مالتیز بهترین انتخاب شما نباشند.

سگ های نژاد مالتیز می‌توانند همدم و همراهانی بسیار خوب باشند. به همین علت یکی از مناسب ترین نژاد ها برای استفاده در سگ درمانی هستند. همچنین از نظر مطیع بودن، چابکی و مهارت های ردیابی، در رده بالایی قرار می گیرند. سگ های این نژاد زیبا و دوست داشتنی که علاقه و وفاداری زیادی به صاحبان خود دارند، می توانند یک انتخاب مناسب برای بسیاری از افراد باشند ، اما اگر سگ را برای محافظت می‌خواهید، مالتیزها توانایی های زیادی در این باره ندارند و فقط می توانند با پارس کردن شما را متوجه سازند.

سگ‌های نر ۲۱ تا ۲۵ سانتی‌متر و ماده‌ها ۲۰ تا ۲۳ سانتی‌متر ارتفاع دارند. پوزه آن‌ها سیاه بوده و سوراخ‌های بینی گشاد است. رنگ مالتیز سفید خالص است. از ویژگی‌های جالب توجه حیوان طول عمر زیاد و موهای بلندش می‌باشد که طول آن‌ها بیش از۲۰ سانتی‌متر است. سگ مالتیز چشم‌های گرد و قهوه‌ای رنگ دارد و بینی آن سیاه همراه با سوراخ‌های باز می‌باشد.

ریزش مو در این نژاد کم می‌باشد و برای افرادی که نسبت به موی حیوانات آلرژی دارند مناسب می‌باشد.

مالتیز یکی از بهترین نژاد سگ های آپارتمانی و خانگی می‌باشد. در داخل خانه پر جنب و جوش است و نیازی به حیاط ندارد. حدود ۱۵ سال یا بیشتر می‌تواند زندگی کند اما برای زندگی در نواحی که دارای آب و هوای شرجی یا رطوبتی و گرمای شدید و یا سرمای شدید است مناسب نیست. همچنین این نژاد برای نگهداری در خارج منزل، حیاط بی سرپناه و مزرعه مناسب نمی‌باشد.

مالتیزها سعی می‌کنند رضایت شما را به دست بیاورند، ولی تربیت کردن آن‌ها، در خانه، ممکن است آسان نباشد. برای تربیت کردنشان می‌توانید از پارک سگ کمک بگیرید.

روزانه ۴/۱ تا ۲/۱ پیمانه غذای خشک مرغوب که بهتر است در دو وعده داده شود.

برای حفظ هیکل مناسب مالتیز، بهتر است غذای او را اندازه‌گیری کنید و در دو وعده به او بدهید و نگذارید ظرف غذا را همیشه در دسترس او باشد. برای اینکه بفهمید مالتیز شما اضافه وزن دارد یا نه با انگشتان جدا از هم، به پشتش، از بالا تا پایین ستون فقرات، دست بکشید. اگر دنده‌هایش را نمی‌بینید، اما آن‌ها را، بدون اینکه انگشتانتان را فشار دهید، حس می‌کنید، وزن سگ شما نرمال است. اگر برای حس کردن دنده‌ها باید انگشتانتان را فشار دهید، سگ شما چاق است و به فعالیت و ورزش بیشتری احتیاج دارد. اگر دنده‌های او را می‌بینید، کمبود وزن دارد.

بعضی مالتیزها دستگاه گوارش حساسی دارند و ممکن است بدغذا باشند. همچنین دقت داشته باشید سگی که مشکل دندان و لثه داشته باشد، معده و رودۀ او نیز بیمار می‌شود. اگر سگتان بعد از هر بار غذا خوردن نشانه‌ای از درد یا ناراحتی دارد، حتما او را نزد دامپزشک ببرید.

اینکه یک سگ بالغ چه قدر غذا بخورد به چیزهای زیادی بستگی دارد، مثل: سن، متابولیسم، اندازه و میزان فعالیتش. هر سگی نیازها و شرایط خاص خودش را دارد. آنچه مشخص است این است که سگی که فعالیت بیشتری داشته باشد غذای بیشتری می‌خورد. کیفیت غذا هم در مقدار آن موثر است. خوردن زیاد و بیشتر از مقدار معین از غذاهای مرغوب سگ را چاق می‌کند. غذای مرطوب را می که در دسته کنسرو و پوچ سگ قرار می گیرند را از فروشگاه ملودی مهربانی تهیه کنید.

در مورد نظافت مالتیزها باید بدانید که گوشه چشم‌ها و همچنین ریش را بعد از هر وعده غذایی باید تمیز نمود. استفاده از شامپو خشک و استحمام بطور منظم پیشنهاد می‌شود. باید بعد از شست و شو از خشک شدن کامل موها اطمینان حاصل نمود. داخل گوش‌ها را باید مرتبا چک و تمیز نمود. معمولا موهای بالای سر را توسط یک ربان می‌بندند تا جلوی چشم‌ها قرار نگیرد. از نکات جالب در مورد این نژاد که این است که می توانید با تغییر در نحوه اصلاح مو، آن‌ها را به شکل‌ها و فرم‌هایی جذاب و زیبا درآورید و گزینه های پیش روی شما بسیار متنوع هستند. اصلاح مو، برای عده‌ای سخت‌ترین و برای عده‌ای دیگر هیجان انگیزترین بخش نگهداری از سگ‌ها است. در هر حال اگر می خواهید حیوان خانگی شما احساس ناراحتی نکند و زیبا به نظر برسد، توجه به اصلاح مو از ضروریات است.

از نظر اخلاقی مالتیز سگ حسودیست و دوست ندارد رقیب داشته باشد. به خصوص اگر از تولگی اجتماعی نکرده باشید یا تنها سگی باشد که در خانه نگهداری شده و با سگ‌های دیگر ارتباط نداشته خیلی لوس بار میاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *