سنجاب

نگهداری از سنجاب در خانه

سنجاب ها را می توان به صورت انفرادی یا جفتی و حتی سه تایی (یک نر و دو ماده) نگهداری کرد.

سنجاب جونده ای است نیمه اهلی ،این حیوان در کشورهای اروپایی جزو حیوانات اهلی محسوب نمی شود ولی چند سالی است که نگهداری آن در ایران رایج شده است.
در طبیعت با توجه به توانایی خود در بالا رفتن از درخت اغلب در جنگلها ودر سوراخهایی که خود در درخت ایجاد می نماید زندگی میکند.سنجابها گیاهخوار بوده ومیوه ها ودانه ها عمده غذای طبیعی آنها را تشکیل می دهند. سنجاب درختی یک حیوان بسایر خاصی می باشد. او یکی از کمترین حیوانات وحشی است که با انسانها وفق داده شده و یاد گرفته که با انسانها زندگی کند.

سنجاب هم می تواند از غذای طبیعت استفاده کند و هم از غذایی که توسط انسانها درست شده است. سنجاب یک ژیمناستیک کار شگفت انگیز است . دم بلند آن باعث می شود که آو را از بقیه پستانداران روی زمین به راحتی تشخیص داد.

با توجه به اینکه اغلب سنجابها در ایران بوسیله تله گذاری گرفته شده ودر شرایط بهداشتی مناسبی نگهداری نمیشوند ،هر سنجابی را قبل از خرید بهتر است نزد دامپزشک ببرید.

محل نگهداری از سنجاب باید دور از نور مستقیم خورشید باشد. سنجاب را نباید در اتاقی که تلویزیون روشن باشد ، قرار دهید زیرا موجب استرس سنجاب می شود. امواج الکترومغناطیسی و اولتراسونیکی ساطع شده از تلویزیون موجب مرگ سنجاب می شود. حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نباید در اطراف سنجاب قرار گیرد زیرا موجب استرس سنجاب می شود.

سنجاب به نسبت خرگوش و همستر خیلی دیرتر اهلی شده وتمایل بیشتری به گاز گرفتن دارد. سنجاب را بهتر است در قفس نگهداری نمود .قفس باید به اندازه کافی بزرگ بوده (ابعاد ۱متر) ودارای میله های فلزی با ضخامت کافی باشد.دندانهای سنجاب دائما در حال رشد است وبرای سائیده شدن طبیعی آنها، حیوان باید اغلب اوقات در حال جویدن باشد.
بنابراین میله های قفس باید دارای استقامت کافی بوده ودر عوض میتوان داخل قفس شاخه های ضخیم درخت را قرار داد. کف قفس رامیتوان با پوشال ،کاغذ یابرگ درخت پر کرد. برای لانه نیز میتوان یک لوله یا کوزه کوچک سفالی در گوشه ای از قفس تعبیه کرد. قرار دادن شاخه های ضخیم درخت وثابت کردن آنها به دیواره قفس شرایط مناسبی راجهت بازی و فعالیت سنجاب پدید می آورد. بهتر است درب قفس دارای ۲ چفت باشد زیرا سنجاب راه باز کردن آن را خیلی زود یاد می گیرد. داخل قفس سنجاب شاخه و کنده درخت بگذارید تا سنجاب از آن ها بالا رفته و بازی کند. وسایل موجود در قفس نباید از جنسی باشند که جویده شوند. در داخل قفس اجسام نوک تیزی مانند میخ، پیچ و …نگذارید. در قفس چوب های غیر سمی مانند چوب درخت بید، افرا، درخت سیب و سایر درختان میوه برای جویدن حیوان قرار دهید تا از دندان ها زیاد رشد نکند و وسایل چوبی جویده شده را تعویض کنید.

سنجاب ها بازی با اسباب بازی کوچک را دوست دارند اما حتما چشم و دماغ اسباب بازی را بیرون آورید که درحین بازی قورت ندهند این حیوان بیشتر ترجیح می دهد با سنجاب های پرشده مصنوعی بازی کند. تکه چوب هایی را مانند درخت داخل قفس قرار دهید تا روی آن بالا و پایین بپرند.

سنجاب ها بخصوص سنجاب های زمینی چرخ های بزرگ و توپ را دوست دارند.اگر چرخها کوچک باشد با خم شدن زیاد می توانند به کمر آسیب برسانند. البته قبل هر چیز از سفت بسته شدن آن به قفس مطمئن شوید.

سنجابها اغلب به خواب زمستانی می روند.در صورت بروز این پدیده نباید مزاحمتی برای حیوان ایجاد شود بلکه باید آذوقه کافی در دسترس آن قرار داده شود.

سنجاب طیف وسیعی از دانه ها،میوه ها و سبزیجات را می خورد.دانه ها شامل (غلات:گندم ،ذرت)و دانه های روغنی (مثل تخم آفتابگردان)و میوه ها شامل میوه های خشک(گردو،فندق،بلوط)و میوه های دیگر مثل سیب،انگور وسبزیجاتی نظیر کاهو وکلم همگی میتوانند مورد استفاده سنجاب قرار گیرند. نکته بسیار مهم در تغذیه سنجاب تنوع غذایی است .


نباید تنها یک نوع غذا به سنجاب داده شود زیرا هر کدام ایجاد عوارضی گوارشی خواهند نمود. بهتر است در ۳-۲ ظرف غذا از انواع مختلف در اختیار حیوان باشد تا انتخاب کند. برای سنجاب نیز تغییر جیره غذایی باید به آهستگی صورت گیرد.

میانگین زایمان سنجابها در هر دوره ۴ تا نوزاد می باشد. این میانگین با تغییر آب و هوا عوض می شود.

در تابستان بیشتر فعالیت سنجابها ۲ تا ۳ ساعت بعد از طلوع خورشید می باشد، سپس آنها در بعد از ظهر استراحت می کنند ، و دوباره ۲ ساعت قبل از غروب آفتاب شروع به فعالیت می کنند. سنجابها قبل از اینکه هوا کاملاً تاریک شود برای خوابیدن به آشیانه های خود می روند ، و به ندرت آشیانه های خود را در تاریکی ترک می کنند. برخی افراد با سنجاب های خود پیاده روی می روند و مانند راسو ها آنها در کیفی قرار می دهند اینکار هم برای سنجاب ها بسیار لذت بخش است.

در زمستان سنجاب فعالیتهای خود را در آغاز و و سط روز به اتمام می رساند و در آشیانه خود تا روز بعدی می ماند. هنگام توفان زمستانی یا سرمای طاقت فرسا ، سنجاب ممکن است روزها آشیانه خود را ترک نکند. اما سنجاب درختی در فصل زمستان به خواب زمستانی فرو نمی رود.

برخی از سنجابهای زمینی در زمستان به خوابی عمیقی در آشیانه هایشان فرو می روند. سنجاب بالغ بطور معمول به تنهایی زندگی می کند اما در سرمای شدید آشیانه خود را با سنجابهای دیگر ،برای نگه داشتن گرمای بدن خود تسهیم می کند. وقتی که درجه حرارت بالا رفت ، میهمانها آشیانه را ترک می کنند.

سنجاب نیز (مانند همستر)اغلب در گوشه خاصی از قفس ادرار یا مدفوع می کند. این قفس را میتوان به تناوب تمیز کرد.البته سنجاب مدفوع خواری نیز داردو فرصت این کار نباید به او داده شود. لانه سنجاب وظروف غذا نیز باید بطور مرتب تمیز شده وباقیمانده های سبزی و میوه هر روز جمع شوند. کل قفس را میتوان سالی ۳-۲بار تمیز کرده و بستر را تعویض نمود. سنجاب ها در حین غذا خوردن خیلی خود را کثیف می کنند بنابراین نیاز به شست و شو دارند. برای شست و شوی سنجاب ها از ظروف استیلی ، پلاستیک محکم یا سرامیکی استفاده کنید.

در سنجابهای خانگی پوکی استخوان ،انگل خارجی وبیماریهای تنفسی و مسمومیت بیشتر مشاهده شده است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *