عمومی

باهوش ترین حیوانات خانگی

باهوش ترين حيوانات خانگي

بعضی از حیوانات قطعا باهوش‌تر از سایرین هستند. رده‌بندی حیوانات بر اساس سطح هوش دشوار است، سطح هوش در انسان‌ها با پرسیدن سؤال، حل مسئله و تعیین ضریب هوشی مشخص می‌شود. اما شما نمی‌توانید این کار را با حیوانات انجام دهید. بنابراین، از تست‌های مختلف، مطالعات بلندمدت، مشاهدات و مقایسه یک به یک برای ارزیابی سطح هوش حیوانات مختلف استفاده می‌شود.

** پرندگان به طور جدی و عمیق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و نتایج نشان می‌دهند که برخی از آن‌ها از سطح هوش بالاتری در مقایسه با گونه‌های دیگر برخوردارند. کاسکو یکی از حیوانات خانگی محبوبی است که نشان داده ضریب هوشی بالایی دارد. محققان دانشگاه ‌هاروارد از طریق تست‌های مختلف نشان داده‌اند که این پرنده در سطح متفاوتی قرار می‌گیرد.

کاسکوها علاوه بر صجبت کردن می‌توانند اشیاء و مقادیر را نیز تشخیص دهند، رنگ‌های مختلف را از هم تمییز داده و حتی بشمارند.

علاوه بر خاکستری‌های آفریقایی، طوطی‌های دیگر نیز بسیار باهوش هستند، هوش بالا در گونه‌های دیگر پرندگان مانند کلاغ‌ها نیز مشاهده شده است.

** شامپانزه‌ها نزدیکیِ زیادی با انسان‌ها دارند. نه تنها ۹۹% از  DNA این حیوان مشابهِ انسان است، که از هوش بالایی نیز برخوردارند. شامپانزه‌ها احساساتی مانند همدلی و پشیمانی را دارا هستند. همچنین می‌توانند برای شکار و تهیه غذا ابزار درست کنند، حافظه بلندمدت دارند و می‌توانند خود را در آینه تشخیص دهند؛ می‌توانند رنگ‌ها، اشکال و اشیاء را از هم تشخیص داده و حتی برای ایجاد ارتباط با انسان از زبان اشاره استفاده کنند. شامپانزه‌ها حیوانات خانگی مناسبی نیستند؛ چرا که به دلیل برخورداری از هوش بالا به وقت و فضای قابل توجهی احتیاج دارند.

** خوک‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به عنوان حیوان خانگی پیدا کرده‌اند و هر روزه افراد بیشتری به هوش آن‌ها پی می‌برند. خوک‌ها موجوداتی بسیار اجتماعی و باهوش هستند. آن‌ها حافظه بلندمدت دارند، خوک‌های دیگر و همچنین انسان‌ها را می‌شناسند و حتی گفته می‌شود که می‌توانند دیگر خوک‌ها را تحت کنترل گرفته یا تحت تاثیر قرار دهند.

** تقریبا همه می دانند که سگ ها حیوانات باهوشی هستند. سگ‌ها به طور معمول نگهبانی و قوانین خانه را به سرعت یاد می‌گیرند. یک سگ گله ی خوب می‌تواند دستورات کلامی و حرکات اشاره را یاد بگیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۲۱ نژاد سگ آپارتمانی و خانگی برای نگهداری در منزل

** موش‌ها ممکن است کوچک باشند، اما هوش بالایی دارند. از این جوندگان کوچک اغلب در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود، اما در عین حال مطالعات زیادی بر روی آن‌ها انجام داده‌اند که نشان می‌دهد موش‌ها چقدر باهوش هستند. صاحبان این حیوانات اهلی دوست‌داشتنی می‌دانند که این حیوان چقدر مهربان است، چقدر دوست دارد مورد نوازش قرار گیرد و چگونه صاحب خود را تشخیص می‌دهد. آن‌ها موجوداتی بسیار تمیز و اجتماعی هستند. پیچیدگی‌های ارتباطی، حالت چهره و پاسخشان به محرک‌های مختلف نشان می‌دهد که موش‌ها به شکل قابل‌توجهی باهوش هستند.

** گربه ها حیوانات بسیار باهوشی هستند. گربه‌ها می‌توانند ترفندهای زیادی را یاد بگیرند، اسم خود را بشناسند و دستورات خانه را نیز بیاموزند. آن‌ها از سگ‌ها حافظه قوی‌تری دارند.

** اسب‌ها می‌توانند سطح یادگیری وسیعی داشته و حتی توانایی حل مسئله دارند. بسیاری از اسب‌ها یاد می‌گیرند که چطور در اصطبل خود را باز کنند، سوارکار را از پشت خود به زمین بیاندازند و خود را از مهلکه نجات دهند. آن‌ها افراد، کلمات و لحن‌ صحبت اطرافیان خود را به خاطر می‌سپارند. توانایی‌های شناختی اسب‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد که با انسان‌ها ارتباط بگیرند، به گونه‌ای که انسان قادر به درک آن خواهد بود.

** راکون ها حیوانات بسیار خلاق، مبتکر و مشکل‌گشا هستند. مطالعات انجام شده، نگهداری از راکون‌ها به عنوان حیوان خانگی، اگر چه نسبت به گذشته رواج بیشتری پیدا کرده است، توصیه نمی‌شود.

** بزمجه‌ها خیلی باهوش هستند و هوش آن‌ها باعث شده که نگهداری از آنان به عنوان حیوان خانگی یک امر چالش‌برانگیز باشد. بزمجه‌ها برای دستیابی به هدف خود به صورت گروهی تلاش می‌کنند، صاحب خود را می‌شناسند و حتی قادر به شمارش هستند.

** سنجاب ها باهوش‌تر از آنند که به نظر می‌رسد. بسیاری از سنجاب‌ها، از جمله سنجاب‌های پرنده، به زندگی شهری خو گرفته‌اند، بسیار زیرک هستند و حتی از مکان‌‌های جعلی برای دفن غذای خود استفاده می‌کنند تا جوندگان دیگر محل اختفای غذایشان را پیدا نکنند.

بیشتر بخوانید: نگهداری از سنجاب در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *