سگ

اشنایی با سگ نژاد ژرمن شپرد

ژرمن شپرد جزو دسته سگ‌های کار محسوب می‌شود. این نژاد از هوش و توانایی بسیار بالایی برخوردار است و اگر خوب اموزش داده شود میتوان از ان به عنوان اچار فرانسه یاد کرد. این نوع سگ می‌تواند در خدمت نیروهای نظامی و پلیس قرار بگیرد، چوپانی کند، در عملیات نجات و جستجو شرکت کند، مواد مخدر را شناسایی کند، نابینایان را  راهنمایی کند ، در تعقیب مجرمان، خدمت در ارتش و امدارسانی ، نگهبانی و شاید مهم‌تر از همه این‌ها، دوست و همراه بسیار خوبی برای شما باشد. ژرمن شپرد از بدنی کشیده و استخوان‌های محکمی برخوردار است و به سبب داشتن عضلات قوی دارای تحمل زیاد برای سرعت و حرکات سریع و ناگهانی است. گردن این سگ کشیده و بلند است. وزن این سگ بین ٣٠ تا ۴٠ کیلوگرم و ارتفاع و قد آن، ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر می‌رسد. رنگ نژاد ژرمن شپرد به نوبه‌ی خود اهمیت چندانی ندارد. این سگ معمولاً خرمایی تیره، خاکستری، تماماً سیاه و یا تماماً سفید است.

اما باید توجه داشته باشیم که نگهداری از آن برای همه مناسب نیست! ژرمن شپرد‌ها بسیار پرانرژی و عاشق ورزش هستند. در واقع، اگر نتوانید پا به پای او بدوید، خیلی زود شاهد افسردگی و پرخاشگری او خواهید بود! ژرمن‌ها پرخاشگری خود را با پارس و جویدن نشان می‌دهند.

این سگ ها توسط پرورش دهندگان المانی و امریکایی پرورش داده می شوند، سگ‌های ژرمن آلمانی، معمولا شخصیت پرانرژی‌تر و سرزنده‌تری دارند. این در حالیست که ژرمن های امریکایی ظاهر ورزیده تری دارند. بنابراین قبل از خرید توجه کنید که کدام مورد برای شما بهتر است.

اگر فردی هستید که بخاطر مشغله کاری یا سبک زندگی معمولا مدت زیادی بیرون از خانه هستید، ژرمن شپرد انتخاب مناسبی برای شما نیست. زیرا تنهایی بیش از حد، سگ ژرمن شما را عصبانی و افسرده می‌کند.

ژرمن شپرد سگ فعال و باهوشی است. بهتر است سرش را گرم آموزش، بازی و کارکردن کنید. ورزش‌های بدنی و روانی روزانه جزو اساسی‌ترین نیازهای این نژاد از سگ می‌باشند.
ژرمن شپرد معمولا نسبت به غریبه‌ها بامحبت نیست، برای آنکه سگ شما اجتماعی شود و با غریبه‌ها بهتر کنار بیاید، لازم است از تولگی او را آموزش دهید و اجازه دهید حضور در کنار آدم‌ها و مکان‌های مختلف را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اموزش سگ ژرمن شپرد به راحتی آب خوردن! + نکات بسیار کاربردی

سگ نژاد ژرمن شپرد ریزش موی بسیار زیادی دارد. بطوری که به «ژرمن موریز» معروف شده است، سگ‌های ژرمن در طول سال بطور مداوم مو می‌ریزند و ۲ بار در سال هم موریزی اساسی دارند. بنابر این اگر سگ ژرمن شپرد می‌‌‌خواهید، برای دیدن موهایش در سراسر خانه و زندگی خود آماده باشید و بدانید که هیچ راه حل جادویی برای جلوگیری از این موریزی وجود ندارد. پس، سعی کنید این حجم از موریزی را بپذیرید. با این وجود، اگر ۲ یا ۳ بار در هفته موهای ژرمن شپرد خود را شانه کنید، موهای کمتری در خانه خود پیدا خواهید کرد.

ژرمن شپردها به بهترین سگ نگهبان معروف هستند و دراین کار فوق‌العاده‌اند. اما قرار نیست همیشه به چشم یک سگ نگهبان به او نگاه کنید؛ زیرا در این صورت ممکن است پرخاشگر و خشن بار بیاید. سگ های ژرمن دوست دارند همراه با خانواده به تفریح بروند و دشت وسیعی در اختیار داشته باشند تا بتوانند آزادانه انرژی فراوان خود را در آن خالی کنند.

سگ ژرمن شپرد دارای شخصت نسبتا منزوی و کناره‌گیری است. این سگ محتاط است و کمی زمان می‌برد تا دوست پیدا کند، اما وقتی با کسی دوست شد، به شدت وفادار خواهد بود. سگ ژرمن شپرد چیزی میان یک پرستار و پلیس است و می‌تواند به خوبی از کودکان مراقبت کند. ژرمن شپرد در کنار خانواده‌اش نرم و آرام است، اما زمانی که تهدید می‌شود با قدرت برخورد می‌کند که همین ویژگی نگهبان بسیار خوبی از این سگ ساخته است.

سگ‌های ژرمن شپرد بطور کلی دارای سطح سلامت بالایی هستند، اما همانند سایر انواع نژادها، در معرض بیماری‌های مختلفی قرار دارند.

برای تغذیه سگ ژرمن خود از روزانه ۳ الی ۴ فنجان غذای خشک سگ می‌توانید آن را در دو وعده در اختیار سگ ژرمن خود قرار دهید. البته لازم به ذکر است که میزان غذای مورد نیاز سگ شما، به اندازه، سن، بدن، سوخت و ساز (متابولیسم) و میزان فعالیت آن بستگی دارد.

سگ‌ها مانند انسان‌ها به کیفیت و کمیت متفاوتی از غذا نیاز دارند. در واقع، سگی با سطح انرژی بالا، در مقایسه با یک سگ تنبل، به غذا و انرژی بیشتری نیاز دارد. همچنین کیفیت غذایی که شما برای هاسکی خود خریداری می‌کنید هم متفاوت است. هرچه غذای سگ بهتر باشد، مواد غذایی بهتری هم به بدن سگ شما خواهد رسید.

سگ های ژرمن رشد سریعی در ۴ تا ۷ ماهگی دارند که این مسئله ممکن است روند رشد استخوان‌ها را مختل کند. بنابر این لازم است رژیم غذایی با کیفیت بالا و کالری پایین (۲۲ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۱۵ درصد چربی) برایشان درنظر بگیرید تا سرعت رشد آن‌ها کاهش پیدا کند و استخوان‌ها به درستی شکل بگیرند.

همچنین به شما توصیه می‌کنیم که به توله ژرمن شپرد خود تا قبل از ۲ سالگی (که هنوز مفاصل شکل نگرفته‌اند) اجازه پریدن، دویدن و بازی کردن روی سطوح سفت و سخت مانند آسفالت خیابان را ندهید. البته بازی روی سطوحی مانند چمن هیچ اشکالی ندارد و اتفاقا توصیه می‌شود.

شست و شوی زیاد روغن بدن سگ شما را که برای سلامتیش ضروری است، از بین می‌برد. به خاطر داشته باشید که ژرمن شپردها به تمیزی علاقه و تمایل بسیار زیادی دارند. سگ های ژرمن شپرد عاشق جویدن هستند و این عادت باعث تمیز ماندن و حفظ سلامت دندان‌هایش می‌شود. اما برای جلوگیری از آسیب به دندان‌‌ها در اثر جویدن جسم سخت، بهتر است به سگ خود اسباب‌بازی‌های جویدنی بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *