سگ

اموزش سگ ژرمن شپرد به راحتی آب خوردن! + نکات بسیار کاربردی

برخی از نژادهای سگ به صورت غریزی برای نگهبانی ساخته شدند و سگ ژرمن شپرد هم جزو این نژادهاست.

این نژاد باهوش، وفادار و بسیار با انگیزه و پر انرژی هست و به دلیل یادگیری فوق العاده سریع و غریزه قوی اش برای محافظت و مراقبت از صاحبش و افراد خانواده یک سگ نگهبان بسیار عالی می باشد. این ویژگی ها باعث شده سگ ژرمن جزو  محبوب ترین نژاد های سگ در ایران و جهان هم باشه و سالیانه در لیست “محبوب ترین نژادهای سگ ” اعلام شده توسط AKC  در مقام دوم قرار بگیره.

البته آموزش و تربیت سگ ژرمن خیلی مهم است. تربیت ژرمن شپرد کار نسبتا کاری چالش برانگیز اما شدنی است، به این دلیل که یک سگ ژرمن هوش و استعداد بالایی در یاد گرفتن حرکات دارد.اگر ژرمن ها از تولگی به درستی آموزش نبینند، میتوانند به انواع مشکلات رفتاری در سگ ها دچار شوند.

آموزش نگهبانی هم مانند بسیاری از آموزش های دیگر، نیاز به دانستن مهارت های لازم دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین نژاد سگ های نگهبان را بشناسیم + خصوصیات رفتاری آن ها

همه ژرمن شپرد ها سگ هایی با هوش هستند و از نظر ژنتیکی نیز فیزیک قوی دارند. اگر تمرین با سگ خود را از سنین پایین شروع کنید می توانید شخصیت و رفتار سگ را بهبود ببخشید و ارتباط محکمی با او ایجاد کنید. اگر ژرمن شپرد اعضای خانواده خود را از سنین پایین خوب بشناسد هیچ وقت از آنها دست نمی کشد و به یک حامی بزرگ برای آنها تبدیل می شود پس سعی کنید اولین تمرین با سگ خود را در سن ۲ ماهگی اغاز کنید. سعی کنید در این زمان به نوازش پنجه ها ، گوش و دم و سر سگ خود بپردازید.

اولین آموزش ها را، از نحوه ایستادن و نشستن توله سگ تان شروع کنید. لازم است که به آنها آموزش بدهید که چگونه و چه موقع بنشینند، بلند شوند و یا روی پنجه خود راه بروند. شما می توانید از تشویقی استفاده کنید برای مثال هنگامی که سگ حرکات را به خوبی انجام می دهد به او یه تیکه غذا بدهید. مثلا به توله سگ ژرمن شپرد خود غذا داده و بگویید بخور، و زمانی که توله سگ را از خوردن منع می کنید بگویید نخور و غذا را از دسترسش خارج نمایید، به راحتی به توله سگ غذا خوردن و یا نخوردن را با این عمل آموزش خواهید داد. سگ های ژرمن شپرد عاشق یادگیری هستند. اگر از پاداش برای آموزش استفاده کنید، همکاری توله سگ و سرعت یادگیری او افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. سگ شما سریعا این حرکات را یاد نمی گیرد. در هنگام آموزش لازم است که صبور باشید. در صورت شکست در آموزش رفتاری به توله سگ شپرد آن را یاداشت کنید تا هم آرام شوید و هم دلیل شکست برای خودتان نیز آشکار گردد. سگ ژرمن شپرد به دلیل هوش و ذکاوت خود به راحتی می تواند حالت شما را از تن صدایتان تشخیص دهد. اگر بی حوصله و عصبی هستید به هیچ وجه آموزش رفتاری توله سگ شپرد را آغاز نکنید، زمانی را انتخاب کنید که شما و حیوان در شرایط خوبی باشید.

یک نکته که در آموزش دادن سگ بسیار حایز اهمیت است اینست که برای سگ ها همه چیز سیاه و سفید است، این بدان معنی است که آنها سازش و توافق را درک نمی کنند. بنابراین برای اینکه آموزش و تربیت ژرمن شپرد برای شما آسان باشد، باید بعضی از عادات بدی که اغلب انسانها دچار آن می شوند را ترک کنید.

در اینجا برخی از کارهای اشتباهی که صاحبان ژرمن شپرد انجام میدهند را برای شما آورده ام:

برخی مواقع از کلمه “بیا” استفاده می کنند و برخی مواقع دیگر از کلمه “بیا اینجا”، تغییر دادن کلمه مورد آموزش کاری کاملا اشتباهی می باشد.

در مورد چیزی که دوست دارند آموزش بدهند، پایبند نیستند، مثلا اگر دوست دارید که سگ روی مبل شما نشینه، شما باید این قانون را همشیه برای آن اجرا کنید، نه اینکه بگی حالا این بار که اشکالی نداره.

با این کارها شما باعث گیجی سگتان میشوید.

یک توله سگ ژرمن شپرد اصیل باید بداند از دهانش در جای مناسب استفاده کند. در سنین پایین ژرمن شپردها دوست دارند که همه چیز را با دهانشان امتحان کنند؛ چیزهایی نظیر کفش، اسباب‌بازی، جعبه، فرش، بالش و حتی دستان صاحبشان. بهترین زمان برای اینکه به حیوان خانگی خود بگویید که چه طور باید از دهانش استفاده کند و همچنین چگونه نیش خود را نرم کند دوران طفولیت است. همچنین می‌توانید به آن‌ها یاد بدهید که هنگامی که دست انسان را به نیش می‌کشند نباید فشار زیادی وارد کنند.

توله سگ باید بفهمد که هر قسمت از غذایش را بعد از انجام دستورات شما به دست می‌آورد. هیچ ظرف غذایی برای محافظت وجود ندارد. پس از آنکه توله سگ نسبت به غذا اطمینان پیدا کرد و با غذای خود سازگاری یافت می‌توانید کم‌کم ظرف غذا را اضافه کنید. به این صورت که با وجود ظرف غذا همچنان با دست به او غذا می‌دهید. بهترین کار این است که برای او از تشویقی سگ استفاده کنید.

برای سگتان قلمرو خاصی تعیین نکنید، شما می توانید جای ظرف غذا را تغییر دهید. و یا آن را برای یک روز کامل بردارید و خودتان مستقیما با دست به او غذا بدهید. میتوانید سگ خود را تشویق کنید تا به شما تماشا کند سپس به او غذا بدهید و یا به او بگویید که بشیند و منتظر بماند تا برای او غذای بیشتری بیاورید.مسئله ظرف غذا را بزرگ نکنید. اگر قسمتی از غذا به درون ظرف ریخت بگذارید توله سگ آن را بخورد و او را تحسین کنید. و دوباره در همان نزدیکی‌ها غذا بریزید تا بداند قرار نیست همیشه داخل ظرف غذا پر باشد. کنار ظرف غذا بایستید و کم‌کم غذا را به ظرف اضافه کنید. به این ترتیب دفعه بعد توله سگ خواهد فهمید که حضور شما کنار ظرف غذا یعنی اتفاقات خوب. یکی دیگر از نکات اموزشی اینست که به او بیاموزید که مؤدبانه درخواست غذا کند. بدون شک با این روش نه‌تنها اطرافیانتان با دیدن این رفتار مؤدبانه تحت تأثیر قرار خواهند گرفت بلکه خودتان نیز آرامش بیشتری پیدا می‌کنید. از زمان غذا دادن به عنوان ابزاری برای تربیت سگ استفاده کنید.

از کارهای دیگری که میتوانید انجام دهید اینست که برای سگتان قلمرو خاصی تعیین نکنید، شما می توانید جای ظرف غذا را تغییر دهید. و یا آن را برای یک روز کامل بردارید و خودتان مستقیما با دست به او غذا بدهید. میتوانید سگ خود را تشویق کنید تا به شما تماشا کند سپس به او غذا بدهید و یا به او بگویید که بشیند و منتظر بماند تا برای او غذای بیشتری بیاورید.

تشویقی سگ شما حتما نباید غذا باشد، میتوانید از نوازش به عنوان تشویقی استفاده کنید.

در طول اموزش به یاد داشته باشید که سعی نکنید چندین دستور را در موازای هم به سگتان آموزش دهید که کاری بیهوده و پوچ است و نتیجه ای عایدتان نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *