دسته‌بندی نشده

درمورد لاک پشت چه می دانید؟ | شرایط نگهداری + برنامه غذایی

لاک پشت

اگر چه لاک پشت ها مانند دیگر حیوانات خانگی همچون سگ و گربه چندان اهل ناز و نوازش نیستند اما برای دوست داران حیوان خانگی، حیوان خانگی بسیار خوبی به حساب می‌آیند. لاک‌پشت‌ها به عنوان حیوان خانگی ممکن است حیوان ارام و بی دردسری به نظر برسد اما نگهداری از لاکپشت ‌ها به خاطر عمر طولانیشان یک تعهد طولانی مدت محسوب می‌شود. اگر می خواهید درباره لاک پشت ها بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب از ملودی مهربانی همراه ما باشید!

از مسایلی برای نگهداری از لاک پشت باید مدنظر قرار دهید فراهم کردن خانه مناسب است. بچه لاک پشت‌هایی با طول لاک ۱۵ سانتی‌متر به‌صورت معمول در خانه و در محفظه‌های شیشه‌ای و یا محوطه‌هایی که استخر دارد نگهداری می‌شوند. کوچک‌ترین تانک شیشه‌ای برای کوچک‌ترین لاک پشت حداقل می‌بایست ۱۲۰ سانتی‌متر طول و ۴۵ سانتی‌متر عرض و ۴۵ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. لاک پشت‌های با سن بالاتر می‌بایست در تانک‌های بزرگ‌تری داخل یا خارج از خانه برای تمام یا قسمتی از سال نگهداری شوند . مکانی به عرض و طول ۴ متر می‌تواند جای مناسبی برای زیست این حیوان باشد درحالی‌که در اثر ناآگاهی صاحبان در قوطی یا داخل کارتن نگهداری می‌شوند.

لاک‌پشت‌ها خونسرد هستند و نمی‌توانند مستقل از محیط گرم شوند. برای اینکه شرایط محیطی مناسب را برایشان آماده کنید خیلی به دمای محل زندگیشان اهمیت بدهید. برای لاک‌پشت‌های آبی دمای آب باید در حدود ۲۲ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد و برای لاک‌پشت‌های خاکی دمای مناسب در روز بین۲۹ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و در شب بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد باید باشد.

این حیوان برای اینکه به خواب زمستانی فرورود باید درونش خالی از طعام باشد به همین علت در طبیعت هشت روز قبل از اینکه به آرامش زمستانی برسد خوراکی نمی‌خورد درحالی‌که در اسارت اکثر بچه‌ها تا آخرین ساعات به بازیچه خود غذا می‌خورانند و حتی برای خواب زمستانی آن‌ها نیز جای مناسبی را تدارک نمی‌بینند آن‌ها از تشک معمولی یا ماسه نرم یا خاک‌اره، به‌عنوان بستر استفاده می‌کنند درحالی‌که هر سه این‌ها برای استراحت حیوان نامناسب است لاک پشت برای اینکه خواب آرام و مداومی داشته باشد باید در محلی بخوابد که گرمای آن بین ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد باشد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده تعداد مرگ‌ومیر در لاک پشت‌هایی که به خواب زمستانی فرونرفته‌اند دو برابر بیشتر است.

برای اینکه این جانور عمر طولانی‌تری داشته باشد در درجه اول باید غذاهای متنوع و غنی از ویتامین در اختیار داشته باشد، کاهو، کرفس، کلم گوجه‌فرنگی غذای اصلی و بقیه سبزیجات غذای جنبی او را تشکیل می‌دهند. در ضمن آب آشامیدنی نیز نباید فراموش گردد. فقدان ویتامین‌ها و کلسیم، غذاهای بسیار سرد یا آلوده به سم که برای مبارزه با حشرات و آفات گیاهی بکار می‌روند ناراحتی‌ها و زخم‌هایی در معده حیوان به وجود می‌آورد که اغلب به مرگ حیوان منجر می‌شود. کوران شدید هوای مرطوب و نمناک بودن بیش‌ازحد محل زندگی و پائین بودن حرارت محیط آن‌ها را به‌سرعت به بیماری‌های ریوی مبتلا می‌سازد. اکثر مکان‌هایی که برای نگهداری آن‌ها انتخاب می‌شود تنگ و کوچک هستند درحالی‌که نباید در چنین جایی زندگی کند و به اسارت خویش آگاه گردد.

لاک‌پشت‌های کوچیکتر روزانه و لاک‌پشت‌های بالغ یک روز در میان به غذا احتیاج دارند . از مکمل هایی که لاک پشت های خانگی به ان نیازمندند میتوان به ویتامین  A  و مکمل D3  اشاره کرد. ویتامین  A هم برای سلامت پوست و چشم لاک‌پشت لازم است. کمبود ویتامین A باعث پف کردن یا بسته شدن چشم لاک‌پشت می‌شود.

لاک پشت‌ها نیازمند مکان امنی برای شنا هستند تا بتوانند در آن غوطه‌ور شده و یا در آن راه بروند و همچنین نیازمند مکانی که در کنار آب حمام آفتاب بگیرند این حمام آفتاب می‌تواند از نور طبیعی آفتاب و یا نور مصنوعی که دارای اشعه UVB باشد تأمین گردد. تانک یا محفظه شیشه‌ای لاک پشت می‌بایست دارای بستری از ماسه که دارای جزایر برآمده‌ای برای نورگیری خارج از آب، دستگاه پالایه آب و آبگرم کن‌های شناور باشد. سیفون و یا شلنگ تخلیه نیز برای تمیز کردن محفظه موردنیاز است. برای بسیاری از گونه‌های لاک پشت اضافه نمودن مقدار کمی از نمک آکواریوم به آب محفظه نگهداری ایده مناسبی به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: باید و نبایدهای نگهداری اکواریوم

نظافت و تمیزی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری لاک پشت هست. آب کثیف و آلوده باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها در لاک پشت می‌شود که بسیاری از آن‌ها مقاوم به درمان خواهند بود بر همین اساس محیط زندگی و آب محفظه لاک پشت را تمیز نگهداری کنید.

لاک‌پشت‌ها می‌توانند باکتری سالمونلا رو به شما منتقل کنند. این باکتری باعث می‌شود چند روزی تب کنید و اسهال داشته باشید. اما اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف باشد ممکن است کارتان به بیمارستان هم بکشد. همینطور احتمال وجود کرم‌های حلقه‌ای که یک جور انگل مشترک بین انسان و حیوانات هستند هم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *