سگ

اراستن سگ خانگی

آرایش و شست وشو در حیوانات خانگی جهت نگهداری صحیح و بهداشتی آنها بسیار ضروری است .زمان اصلاح و آرایش موها به نژاد و شرایط فردی حیوان بستگی دارد. عضی حیوانات سه ماه یکبار و بعضی دیگر سالی یکبار نیاز به کوتاهی مو پیدا می کنند و برخی نژادها که دارای موهای کوتاه هستند هیچگاه نیاز به اصلاح و کوتاهی مو ندارند.

حیوانات خانگی نیاز به برس زدن منظم و مستمر دارند .

با برس زدن منظم می توان تا حد زیادی بهداشت پوست را تضمین کرد.

ریزش موهای حیوانات خانگی بیشترین شکایت صاحبان حیوانات خانگی است که یکی از راه های مقابله با آن برس زدن است.

اکثر صاحبان سگ‌‌ها ترجیح می‌دهند که آرایش و کوتاه کردن موهای حیوان را به آرایشگران حرفه‌ای بسپارند. کوتاه کردن و آراستن مو‌های سگ نیاز به مهارت دارد، مخصوصا در مورد سگ‌های با مو‌های بلند تجربه بیشتری دارد تا نتیجه نهایی مطلوب باشد. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید موهای سگ خود را در منزل کوتاه کنید، گرچه ممکن است در دفعه اول مهارت کافی نداشته باشید و پس از پایان کار سگ شما ظاهر حالت خنده‌داری پیدا کند. اما نگران نباشید چون موی حیوان به سرعت رشد خواهد کرد. (رشد مو‌های سگ حدود یک سانتی‌متر در ماه است) مطمئن باشید پس از چند بار تمرین خواهید توانست این کار را به نحو مطلوب انجام دهید.

مهم‌ترین وسیله‌ای که شما نیاز دارید، یک دستگاه اصلاح (موزنی) است . این وسیله ارزان و در دسترس است. شما با هرنوع ماشین اصلاح می‌توانید این کار را انجام دهید، اما بهتر است نوع مخصوص حیوانات آن را تهیه کنید. تیغ بعضی از این ماشین‌ها این قابلیت را دارند که چندین بار تیز شوند، در صورت مایل می‌توانید از این نوع تیغ ها تهیه کنید. کنار تیغه اکثر ماشین‌های اصلاح که برای انسان استفاده می‌شود یک محافظ پلاستیکی وجود دارد. این تیغه‌ها برای اصلاح موی حیوانات مناسب نیستند چون قسمت محافظ معمولا در موی حیوان گیر کرده و کار را دشوار می‌کند.

ماشین‌های اصلاح برای کوتاه کردن موهای اطراف پنجه و گوش مناسب نیستند، برای اصلاح این نواحی بهتر است از یک قیچی تیز استفاده کنید.

رایشگر‌ها معمولا از میز‌های بلند استفاده می‌کنند تا تسلط کافی داشته باشند. معمولا در کنار میز گیره‌ای برای بستن قلاده و همچنین محافظ‌هایی برای محدود کردن حرکت حیوان تعبیه شده است. هنگامی که شما می‌خواهید این کار را در منزل انجام دهید یک میز با ارتفاع مناسب انتخاب کنید و روی آن را با یک حصیر یا پارچه مناسب بپوشانید تا مانع لیز خوردن حیوان شوید. حالت ایده‌آل این است که شخص دیگری در نگه داشتن حیوان به شما کمک کند، اما شما به تنهایی نیز قادر به انجام این کار خواهید بود.

اگر رشد موهای سگ شما سریع است، فاصله زمانی مناسب بین دو اصلاح شش تا هشت هفته است. اگر موهای حیوان را به طور مرتب شانه بزنید، می‌توانید اجازه دهید تا سگ شما مو‌های بلندتر و زیباتری داشته باشد. اما اگر وقت و حوصله کافی برای این کار ندارید، موهای سگ خود را کوتاه‌تر نگه دارید. موهای با اندازه مناسب حیوان را در مقابل سرما و گرما محافظت خواهد کرد. در زمانی که هوا گرم است می‌توانید مو‌های زیر شکم سگ خودرا کاملا اصلاح نمایید تا حیوان با دراز کشیدن روی زمین(قسمت‌هایی که در معرض نور خورشید نبوده و خنک هستند) احساس راحتی و خنکی نماید.

اگر روند اصلاح و ارایش سگ ها به درستی انجام نگیرد پوشش حیوانات بمرور زمان درهم گره می خورد. خز انها شکننده و بی دوام  می شود. پوست ممکن است خشک شود. لکه اشک ممکن است خیلی ناجور شود. پنجه ها و دماغ ممکن است پوسته پوسته شوند. هریک از این مشکلات به نوبه خود می تواند دردسر ساز شود. بنابراین، باید یک روند کامل و منظم اصلاح و آرایش مو را برای سگ تان پیش گرفته و مهارت های خود را در این زمینه چه برای حفظ بهداشت و چه از لحاظ زیبایی حیوان، ارتقاء دهید.

رعایت نکات زیر به شما کمک خواهد کرد که کار اصلاح مو‌های سگ خود را بهتر و تمیز‌تر انجام دهید:

اگر سگ شما کثیف است، قبل از شروع اصلاح ابتدا سگ را با شامپوی مخصوص حیوانات بشویید.

در زمانی که مو‌های حیوان خشک است، اجسام خارجی و موهای به هم چسبیده را خارج کنید.

ماشین اصلاح را در جهت رویش موها حرکت دهید.

برای اصلاح موهای صورت واطراف گوش‌ها و از یک قیچی تیز استفاده کنید.

برای اصلاح موهای اطراف پنجه‌ها، ابتدا موها را برخلاف جهت رویش شانه بزنید تا موهای بین انگشتان بیرون آمده و امکان کوتاه کردن آنها فراهم شود.

موهای اطراف چشم حیوان را کاملا کوتاه کنید تا جلوی دید حیوان را نگیرد. اگر سگ شما پر تحرک است و هنگام کوتاه کردن مو‌ها زیاد تکان می‌خورد، بهتر است برای نواحی اطراف چشم از قیچی‌های کند با سرگرد استفاده کنید.

در پایان کار موهای سگ را شانه بزنید و سپس او را حمام کنید.

کوتاه کردن وآراستن موهای حیوان می‌تواند برای شما و سگتان یک تجربه جدید باشد و می‌توانید در آن مهارت پیدا کرده و از آن لذت ببرید.

ناخن ها باید هر ۶ هفته یکبار یا همین حدود، کوتاه شوند. از آنجاکه راه رفتن روی سطوح مختلف، مؤثر است، ممکن است این فرآیند زودتر یا دیرتر انجام گیرد. باید مرتب ناخن ها چک شود بسیاری از صاحبان سگ این ناحیه را نادیده گرفته و نیازی به کوتاهی ناخن نمی بینند، تا وقتی که صدای «کلیک کلیک» ناخن های بلند را روی سطح سخت زمین می شنوند. اگر ناخن ها خیلی بلند شوند، به سرعت در پوست وارد شده و آسیب وارد می کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *