گربه

اموزش گربه

گربه ها واقعا موجودات دوست داشتنی و شگفت انگیزی هستند. بسیاری از  افرادی که گربه دارند فکر می کنند گربه شان بسیار مستقل است اما در واقع گربه ها به طور کامل مستقل نیستند. گربه ها غریزه شکار بسیار قوی دارندو به همین دلیل بسیار بازیگوشند . ان ها روی پشتشان غلت میزنند و پاهایشان را بالا می گیرند، بدنشان را زیر نور افتاب می کشند، پشت پرچین حیاط به حالت کمین راه می روند و دنبال پروانه راه می افتند.

فقط تعداد محدودی از گربه ها دوست دارند تنها و به دور از انسان ها و حیوانات دیگر زندگی کنند.  اما گربه های خانگی غیر از این هستند. ان ها اگر مدت زیادی از روز را در خانه به تنهایی رها شوند، دچار مشکلات رفتاری و عصبی می شوند. از جمله این مشکلات رفتاری، خراشیدن وسایل خانه، حفرر گلدان ها، ادرار کردن خارج از ظرف خاک و.. هستند. دلیل این رفتارها اینست که گربه خانگی شما ترجیح می دهد تنها نماند و دوست ندارد تمام روز بی تحرک باشد. گربه ها موجودات فعالی هستند و نیازمند فعالیت در طول روز، اها دوست ندارند تام روز کنار پنجره مشغول چرت زدن باشند . بدون شک گربه هایی که در طول روز فعالیت روزمره دارند بسیار شادتر هستند و همچنین از سلامتی جسمانی و ذهنی بیشتری برخوردارند.

سرگرم کردن گربه ها باید با توجه به غرایز و رفتارهای ان ها باشد. سرگرم کردن گربه به معنی فوتبال بازی کردن نیست ، یا نشاندن انها پای تلویزیون ان ها راا سرگرم نمی کند. گربه ها دوست دارند پرندگان و جوندگان کوچک را بگیرند. ان ها قلمرو خود را مشخص می کنند، دنبال جفت می گردند و پوشش و پنجه های خود را برای شکارهای بعدی تمیز می کنند.

هر چه یک گربه از ذهن، بدن و غرایزش بیشتر استفاده کند سالم تر است. همچنین گربه ها موجودات بسیار باهوشی هستند و توانایی یادگیری دارند اما اغلب صاحبانشان این قابلیت گربه خود را نادیده می گیرند.

در واقع هر رفتاری که گربه در خانه انجام می دهد براساس غریزه اش هست. مثلا اگر در قفس برای گرفتن همستر کمین می کند بخاطر غریزه شکارش است. یا اگر باغچه را حفر میکند نیاز به دستشویی کردن و نشانه گذاری قلمرو دارد که امری طبیعی است.  اگر گربه ای یاد نگرفته باشد که غرایزش را کنترل کند نمیتواندخود را با زندگی در محیط خانه وفق دهد. در اینصورت یک چنین گربه ای وسایل خانه را خراش می دهد و رفتارهای تهاجمی از خود نشان می دهد. اما حتی این گربه های پرخاشگر هم می توانند بیاموزند که با محیط جدید خود را وفق دهند برای اینکار فقط باید زمان بیشتری را صرف کرد.

گربه عاشق بغل شدن هستند و برای یادگیری انها بهترین تشویق نوازش کردن ان هاست. عشق ورزیدن به گربه باعث میشود که وقتی شما به خانه بر می گردید گربه تان به استقبال شما بیاید و دیگر دست به رفتارهای مخرب نزند. این در صورتی است که شما به عنوان صاحب گربه روزی ۱۰ دقیقه برای اموزش گربه تان زمان بگذارید.

بررای اموزش بهتر است از سنین پایین شروع کنید که در اینصورت گربه تان موفق تر خواهد بود. البته گربه ها در هر سنی قادر به اموزش دیدن هستند . زمانی که بچه گربه از شیر گرفته شده بهترین زمان برای شروع اموزش است. و همچنین بهترین زمان در روز قبل از غذا خوردن است که انگیزه گربه را برای یادگیری بیشتر می کند. بچه گربه عاشق اینست که در قبال دریافت غذا و یا اسباب بازی فعالیتی انجام دهد.

گربه ها عاشق موش های اسباب بازی هستند، بنابراین یکی از موارد انگیزشی برای گربه میتوند یک موش اسباب بازی باشد. در واقع زمانی که گربه شما بالغ است باید در شروع کار بفهمید که چه چیزی در گربه شما ایجاد انگیزه می کند. بعضی از انواع تشویقی ها جگر خشک شده و غذای نرم گربه هست که به صورت اماده هستند، تن ماهی و مرغ پخته از انواع تشویقی هاییست که خودتان درست میکنید و اگر به هیچ کدام از اینها علاقه ای نشان نداد می توانید از اسباب بازی استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *