سگ

علائم بلوغ در سگ | شناخت سن باوری و رفتار سگ در این دوران!

بلوغ در سگ

شاید به نظر برسد که همین دیروز بود که توله‌سگ کوچک خود را برای اولین بار به خانه آوردید؛ اما زمانی که سگ یک ساله می‌شود، به سرعت رشد کرده است و می‌توان گفت که بالغ شده است و زمان بلوغ توله سگ شما فرا رسیده است. مسلماً این مسئله به نژاد و اندازه‌ی سگ بستگی دارد. سگ‌هایی که نژاد بزرگ‌تری دارند معمولاً تا نزدیک دوسالگی به بلوغ کامل جسمی و ذهنی نمی‌رسند. با این وجود ممکن است دیگر سگ‌ها با آن‌ها به عنوان سگ بالغ رفتار کنند و نتوانند رفتار بچه‌گانه‌ی آن‌ها را تحمل کنند. حتی اگر سگ شما هنوز بازیگوش و خرابکار است، نیازهای او در حال تغییر می‌باشد. در این زمان ما نیز باید برای حفظ سلامت و شادابی او تغییراتی اعمال کنید.

بلوغ در سگ ها

سگ‌های بالغ سالم حداقل به ۳۰ دقیقه تمرین هوازی برای دو بار در روز نیازمندند. این فعالیت‌ها شامل دو، شنا، پیاده‌روی و بازی در پارک سگ‌ها است. بازی‌هایی همچون طناب‌کشی نه تنها باعث می‌شود انرژی سگ شما تخلیه شود، بلکه سبب تقویت استخوان‌های او شده و نظم را به او می‌آموزد. سگ شما برای اینکه به یک سگ سالم و بالغ تبدیل شود باید رژیم غذایی حاوی چربی بالا، پروتئین و کالری داشته باشد. وقتی سگ بالغ می‌شود به میزان متفاوتی از مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیازمند است. سگ‌های بالغ به‌اندازه‌ی توله‌سگ‌ها انرژی مصرف نمی‌کنند؛ درنتیجه تغذیه‌ی آن‌ها با غذای توله‌سگ، اضافه‌وزن و کشیدگی مفاصل را به دنبال خواهد داشت.

در این زمان بهتر است در وعده های غذایی هر روز میزان غذای مخصوص سگ بالغ را افزایش دهید و از میزان غذای مخصوص توله‌سگ بکاهید.

علائم نشان دهنده بلوغ در سگ

نشانه بلوغ در سگ ها

در سگ های نر بر حسب نژاد و با توجه به نوع تغذیه آثار بلوغ از سن حدود ۶ تا ۷ ماهگی آغاز شده و با تغییرات رفتاری و تمایل به سگ ماده بروز میکند.در این سن سگ های نر ممکن است رفتارهای جدیدی از خود بروز دهند که تا قبل از آن در آن ها وجود نداشته است. سرکشی-لج بازی و حتی برخی رفتار های تهاجمی از جمله این آثار است. این سگ ها با مشاهده ی سگ ماده ای که در دوره ی پذیرش جنسی است به کلی بی قرار شده و ممکن است در این وضعیت کنترل آن ها مشکل باشد.

به تدریج و با پیشرفت بلوغ حیوان هنگام ادرار کردن پای خود را بالا می گیرد و به تدریج شما خارج شدن سگ از حالت تولگی را احساس می کنید.در این هنگام حتی حیوان رفتار جفت گیری را از خود نشان داده و سعی می کند با سگ ماده نزدیکی کند ولی در انجام این عمل نا توان خواهد بود. ولی بلوغ جنسی کامل یعنی توانایی بارور ساختن حیوان ماده از حدود ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به وجود می آید.در این سن علامت گذاری حیوان برای تعیین محدوده و جلب سگ های ماده با ادرار کردن به در و دیوار مکان هایی که بوی سگ نر دیگری را می دهند شدت بیشتری به خود می گیرد.

در سگ های نژاد بزرگ تر این کار همچنین با کشیدن پا روی مکان های جدید نمود پیدا کرده . در صورتی که سگ شما از رفتار جنسی زیادی برخوردار است و باعث آزار شما می شود درباره ی عقیم کردن آن با دامپزشک مشورت کنید. بهترین زمان عقیم سازی حیوانات در سنین پایین و در واقع پیش از بلوغ می باشد. این روش به خصوص در پناهگاه ها و مراکز نجات حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد و مورد تأیید انجمن دامپزشکی آمریکا، کانادا و بیمارستان های حیوانات آمریکا می باشد.

مزایای عقیم سازی پیش یا پس از بلوغ

مزایای عقیم سازی پس از بلوغ سگ

از مزایای عقیم سازی حیوانات می توان به خطر کمتر بیهوشی و تغییر رفتار و مشکلات سلامتی اشاره کرد. توصیه می گردد به منظور جلوگیری از بی اختیاری ادرار و سایر خطرات احتمالی این کار بین چهار تا شش ماهگی و یا در موارد خاص و صلاح دید دکتر دامپزشک مجرب بعد از شش ماهگی و پیش از بلوغ صورت پذیرد. عقیم سازی ممکن عوارضی هم داشته باشد ولی طبق تحقیقات انجام شده مزایایی که عقیم سازی دارد خیلی بیشتر از مضرات آن است. عقیم سازی سگ ها باعث مهربان تر و خونگرم تر شدن سگ ها می شود، باعث تنبل شدن و چاق شدن سگ نمی شود و سگ ها بعد از این عمل برخی از رفتارهای بد مثل فرار کردن از خانه و پرسه زدن های طولانی را از خود نشان نمی دهند.

بیشتر بخوانید: دلایل عقیم سازی (vasectomy) حیوانات خانگی + عوارض و مزایا

همچنین می‌توانید با دامپزشک خود در رابطه با تغییرات سگ بالغ خود صحبت کنید. سؤالات خود در رابطه با فعالیت‌ها و تمرین‌های جدید، اسباب‌بازی‌ها، تشویقی‌ها و هر چیز دیگری که فکر می‌کنید نیاز به تغییر دارد را با دام‌پزشک مطرح کنید.
در نظر داشته باشید که با جفت گیری کردن حیوان با سگ ماده این رفتار او کمتر نشده و تمایل او برای این کار بیشتر خواهد شد.با افزایش سن شدت میل جنسی حیوان کاهش یافته و قابل کنترل می شود.

سگ تا زمانی که ۱۴ ماهه می‌شود باید واکسینه شود اما پس از آن به هنگام بلوغ یک‌بار معاینه در سال برای او کافی است. واکسیناسیون از سگ در برابر هاری، پاروویروس و آنفولانزا محافظت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *