گربه

در مورد تغذیه گربه بدانیم

گربه ها حیواناتی گوشتخوار هستند به این معنا که رژیم غذایی آنها باید بیشتر شامل گوشت و پروتئین باشد.

در تغذیه گربه پروتئین های حیوانی به سبب تامین آمینواسیدهای بیشتر بخصوص آمینواسیدهای ضروری از نظر بیولوژیکی ارزش بالاتری نسبت به پروتئین های گیاهی مانند کنجاله سویا و گلوتن ذرت دارند. تورین به عنوان یک آمینواسید ضروری که در بافت های حیوانی موجود است،  نقش به سزایی در عملکرد طبیعی قلبی عروقی، تولید مثل و بینایی گربه ها دارد. از سوی دیگر وجود آمینو اسید دیگری به نام آرژنین در غذای روزانه گربه سم زدایی از تولیدات دفعی نیتروژن دار را بهبود می بخشد.

گربه ها با هضم کربوهیدرات مشکل دارند و از این رو در اکثر غذاهای تجاری نهایتا تا ۳۵ درصد ماده خشک را کربوهیدرات در بر میگیرد. به طور مثال گربه هایی که با میزان زیاد شیر گاو تغذیه می شوند به سبب میزان بالای کربوهیدرات لاکتوز در شیر، دچار علائمی مانند نفخ و اسهال می شوند. بر طبق نظر دامپزشکان خوراندن غذای سگ در دراز مدت به گربه می تواند منجر به خطر مرگ شود چرا که خوراک سگها حاوی مقادیر بیشتری کربوهیدرات است و گربه ها نمی توانند کربوهیدرات را به خوبی هضم کنند.

چربی ها علاوه بر اینکه منبع انرژی و اسیدهای چرب ضروری هستند، جذب ویتامین های محلول در چربی را نیز بهبود می بخشند. از سوی دیگر باعث خوش طعم شدن غذای گربه و حفظ سلامت پوست و موی گربه می شوند.
کلسیم و فسفر از مهم ترین عناصر معدنی در تغذیه گربه ها هستند که نداشتن تناسب و یا افزایش نادرست آنها به سلامتی گربه آسیب وارد می کند.

آب از مهمترین بخش‌های تغذیه‌ای برای گربه‌ها محسوب می‌شود. از آن جایی که گربه‌ها فاقد تحریک تشنگی قوی نسبت به دیگر پستانداران هستند، تامین یک منبع آب تمیز و تازه در مکان‌های مختلف به طور مداوم بسیار ضروری است.

تغذیه گربه در سنین و مراحل مختلف زندگی تفاوت های عمده ای با هم دارد که شامل نوع غذا اعم از تر یا خشک، میزان غذای مصرفی در روز و همچنین تعداد وعده های غذای در طول روز خواهد بود.

گربه ها تا ۱ ماهگی باید تنها از شیر مادر یا شیرخشک مخصوص بچه گربه ها تغذیه داشته باشند.

بین یک تا دو ماهگی شیرخشک گربه به همراه غذای خشک بچه گربه به گربه داده می شود البته توجه داشته باشید که در طی چند هفته باید به صورت تدریجی با کاهش شیر و افزایش غذای خشک بچه گربه را به غذای خشک عادت دهید. گربه ها بعد از گذراندن دوره اولیه زندگی خود بین ۱ تا ۲ ماهگی که تغذیه اصلی آنها شیر میباشد، کم کم توانایی هضم شیر را از دست می دهند و به لاکتوز شیر حساس می شوند. پس دادن شیر به یک گربه بالغ ممکن است منجر به مشکلات گوارشی و اسهال شود.

بچه گربه در سن رشد بوده و نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارد. بهترین عادت غذایی برای بچه گربه ها تا یک سالگی خوردن ترکیبی از غذای خشک مخصوص بچه گربه و پوچ و کنسرو است. گربه ها بعد از ۱۲ ماهگی آمادگی تغذیه با غذاهای مخصوص گربه بالغ را خواهند داشت.

گربه ها در زمان بارداری اشتهای بیشتری دارند اما باید مراقب افزایش وزن آنها نیز باشید.

بیشتر گربه ها عاشق غذاهایی با پایه ماهی هستند. ما توصیه می کنیم که از آن ها به میزان خیلی کمی استفاده کنید یا به طور کلی از مصرف این غذاها اجتناب کنید. ماهی های اصلی مورد استفاده در غذاهای گربه، ماهی سالمون، تاج ماهی (معمولا به عنوان ماهی سفید اقیانوس در برچسب روی مواد غذایی مشخص می شود) و ماهی تن است. هر کدام از آنها مسائل بهداشتی را ارائه می دهند؛ زیرا ماهی ها می توانند حاوی دوزهای سمی از آلاینده های رایج آب، فلزات سنگین و سایر مواد آلوده کننده باشند. اگر تن ماهی مخصوص انسان ها را مصرف کنند به دلیل نداشتن مواد مغذی مورد نیاز گربه خطر سوء تغذیه و حتی مسمومیت با جیوه را برای آنها در بر خواهد داشت. ماهی های مورد استفاده در تولید مواد غذایی حیوانات خانگی اغلب حاوی تمام قسمت های ماهی، شامل دل و روده و استخوان های ماهی هستند و می توانند سطح فسفر مواد غذایی را افزایش دهند. این مسئله می تواند برای گربه های مبتلا به بیمارهای کلیوی مشکل ایجاد کند. بعضی از گربه ها نسبت به رژیم های غذایی مبتنی بر ماهی حساس هستند و این مواد غذایی برایشان مشکلات ادراری را ایجاد می کنند که در صورت حذف ماهی از رژیم غذایی آن ها برطرف می شود. علاوه بر این، غذاهایی که پایه و اساس شان ماهی است ممکن است حاوی منادیون باشند؛ منادیون ترکیبی مصنوعی است که دارای فعالیت مشابه ویتامین K بوده و توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) برای استفاده در مکمل های انسانی ممنوع شده است.

شکلات ماده غذایی کشنده برای گربه هاست. به سبب وجود عامل سمی تئوبرومین در انواع شکلات های کاکائویی، خوردن ان می تواند بی نظمی در ضربان قلب، رعشه و تشنج و حتی مرگ را در گربه ها رقم بزند. مصرف زیاد انگور و کشمش، ادامس و ابنبات و گوشت و ماهی خام نیز از جمله موارد مضر برای گربه میباشد.

در مورد غذاهای غیر تجاری گربه به موارد زیر توجه کنید:

گوشت خام تازه منبع عمده‌ی انگل‌ها و باکتری های پاتوژن برای گربه و صاحب آن می‌باشد.

تخم پرندگان منبع بسیار عالی از پروتئین هستند. اما تخم مرغ خام حاوی آنزیمی به نام آویدین است که باعث کاهش جذب بیوتین می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات پوستی و پوشش موی حیوان گردد. همچنین تخم خام پرندگان ممکن است آلوده به باکتری سالمونلا باشد.

می‌تواند منجر به کمبود تیامین شده که به از بین رفتن اشتها، تشنج و در موارد شدید، مرگ ختم می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *