گربه

مشکل گلوله مویی گربه (Cat Hairballs) + علائم و درمان آن

گلوله مویی گربه (هربال)

به عنوان صاحب گربه، احتمالاً از این صدا وحشت دارید. صدایی که باعث می شود شما از محل استراحت خود به سرعت بپرید. یکی از این صداها برایتان آشناست، صدای ack ،aaaccckkk صدای بچه گربه مورد علاقه شما وقتی می خواهد گلوله مو را بالا بیاورد. طبق گفته دکتر کاتی لوند: آیا گلوله های مو یک مورد کاملاً رایج از نظر شما به حساب می آید؟ اگر اینطور است باید بدانید اینها موارد طبیعی از زندگی یک گربه صحیح و سالم نیست. لوند می گوید: “ما قبلاً تصور می کردیم که گلوله های مو بسیار بی ضرر هستند، اما طبق تحقیقات به عمل آمده، گربه هایی که با گلوله های مو مشکل دارند، گربه هایی هستند که از نظر روده ای دچار اختلال هستند.” با این مقاله از سایت ملودی مهربانی همراه ما باشید!

گلوله مویی در گربه ها چیست

این صدای aaaccckkk کردن ممکن است والدین حیوان خانگی را به این فکر بیاندازد که گربه آلرژی یا  آسم داشته باشد اما باید بگوییم که گلوله های مو از ریه ها نشات نمی گیرند. گلوله های مو از معده نشات می گیرند. دامپزشک مارینان می گوید: “وقتی یک گلوله ی مو می بینید، بدانید که گربه شما استفراغ کرده است.”

گلوله های موی گربه ای چه شکلی هستند؟

احتمالاً هنگام دیدن یکی از آنها را می شناسید ، اما واضح است که گلوله های مو تارهای ضخیمی هستند که معمولاً به شکل لوله شده هستند نه به شکل توپی!!! این موها در ماده ای لغزنده ( مخاط ) غوطه ور هستند. بیضی شکل بودن این گلوله ها، نتیجه عبور از  مری می باشد. اندازه گلوله های مو می تواند به اندازه دو نیم تا پنج سانتی متر و بلکه بیشتر باشد.

گلوله های موی گربه چگونه شکل می گیرند؟

گربه ها مرتباً هنگام تمیز کردن، خود را لیس می زنند. با این طریق موهای خود را بلعیده و از آنجا که زبان گربه دارای خارهای رو به عقب است ، زبان موها را به دهان ، مری و معده منتقل می کند.

دکترلوند می گوید: “حتی جد حیوانات اهلی مانند گربه سانان نیز ۳۰ درصد از ساعت بیداری خود را صرف نظافت خود می کردند. “گویهای مو یک عارضه جانبی است که گربه های وسواسی دچار آن می شوند.”

بیشتر بخوانید: درباره گربه ها بدانیم!

گلوله مویی گربه (Cat Hairballs)

چه چیزی باعث ایجاد کره موی گربه می شود؟

در شرایط عادی ، وسواس نظافتی که باعث بلعیدن موی گربه ها می شود، نباید مشکلی ایجاد کند. مو باید همراه با غذا از طریق سیستم گوارش حرکت کند و از طریق مدفوع از بین برود. وقتی دستگاه گوارش گربه نتواند موها را به طور طبیعی از طریق معده و روده و به عنوان مدفوع از بدن خارج کند، گلوله های مو مشکل ساز می شوند.

برخی از بیماریها باعث مشکلات حرکتی در مسیر گوارش می شوند. از بیماری هایی که می توانند هضم را کند کنند شامل پرکاری تیروئید و بیماری التهابی روده است. سایر مشکلات اساسی دستگاه گوارش نیز می تواند گربه شما را مستعد گلوله مو کند، شامل  ورم روده ، سرطان روده و مشکلات دریچه معده است.

چگونه گلوله های موی گربه را کنترل کنیم؟

اگر استفراغها و بالا آوردن گلوله مو گاه به گاه اتفاق بیفتد، ممکن است جدی نباشد. گربه ها می توانند در صورت سریع غذا خوردن یا حساسیت نسبت به غذایی، باعث استفراغ مو و غذا شوند.

استفراغ گاه به گاه نیز ممکن است به دلیل خوردن گیاهان در خارج خانه باشد. اگر بیش از یک بار در ماه باشد، احتمالاً یک مشکل است که به درمان نیاز دارد.

به دلیل جدی بودن برخی از دلایل استفراغ گلوله مو، دامپزشکان، ماررینان و لوند به والدین حیوانات خانگی پیشنهاد می کنند که گربه خود را در صورت شروع استفراغ مویی به دامپزشک ببرند. تنها راه برای تعیین اینکه آیا یک تغییر ساده در رژیم غذایی برای حل مسئله کافی است یا یک مشکل جدی تر در سلامتی وجود دارد، این است که دامپزشک منظم گربه را معاینه کند. پیشنهاد می کنیم از غذاهای با کیفیت برای حیوان خود استفاده کنید. ما در پت شاپ ملودی مهربانی انواع غذای گربه مرغوب با برندهای مختلف را به فروش می رسانیم

آیا پیشگیری از تولید گلوله مو در گربه ها امکان دارد؟

در حقیقت برای پیشگیری از گلوله های مو، نمی توان کاری انجام داد. می توانید برای کاهش احتمال ایجاد گلوله مو در گربه و یا کاهش دفعات آن، کارهایی انجام دهید.

  • موهای گربه خود را مرتب کنید. با برس کشیدن، هرچه از گربه خود بیشتر مو بردارید، مو کمتری به صورت گلوله در شکمش ایجاد می شود. برس زدن روزانه گربه می تواند یک روش موثر برای به حداقل رساندن گلوله های مو باشد و همچنین می تواند راهی سرگرم کننده برای نزدیک شدن شما با گربه باشد. اگر نمی توانید گربه خود را به برس زدن عادت دهید، به این فکر کنید که هر شش ماه یا همین حدود آنها را برای نظافت و اصلاح مو (مخصوصاً برای گربه های مو بلند) را به یک آرایشگر حرفه ای ببرید .
  • به گربه خود غذای مخصوص گربه غذای گربه رویال کنین هیربالبدهید . اکنون بسیاری از تولیدکنندگان غذای حیوانات خانگی غذاهای مخصوص گربه های کاهش دهنده گلوله مو را تهیه می کنند. این فرمول های پر فیبر برای بهبود سلامت مو گربه، به حداقل رساندن میزان ریزش و کمک به دفع گلوله های مو در گربه ها با عبور از سیستم گوارش طراحی شده اند.
  • اگر گمان می کنید که گلوله های موی گربه شما ناشی از نظافت وسواسی است، سعی کنید جایگزینی پیدا کنید. به جای لیسیدن مو، گربه را برای انجام یک فعالیت لذتبخش دیگر آموزش دهید. میتوانید آموزش برای بازی کردن با یک اسباب بازی جدید یا پیدا کردن یک اسباب بازی سرگرم کننده باشد که می توانید با هم بازی کنید.

گلوله مویی در گربه ها (هربال گربه)

تشخیص گلوله مو در اثر بیماری در گربه ها

برای کشف مشکل کره مو، دامپزشک احتمالاً می خواهد برخی آزمایش های تشخیصی را انجام دهد. آزمایشها معمولا شامل خون ، اشعه ایکس و سونوگرافی از معده و روده، یا آندوسکوپی باشد. گاهی با استفاده از بیوپسی یک محدوده کوچک برای بررسی داخل معده گربه در حالی که بیهوش است استفاده می کنند.

درمان گلوله مو در گربه ها

درمان نیاز به شناسایی و سپس رسیدگی بر اساس علت اصلی دارد. مشکل گربه، چه یک بیماری التهابی روده باشد، چه سرطان یا یک ماده غذایی ناسازگار، باید بررسی شود. دکتر لوند می گوید: ” برخی نژادها مانند Maine Coon و Rag Doll مستعد ابتلا به مشکلات دریچه روده هستند، که می تواند به ایجاد گلوله های مو منجر شود.” می توانید با تغذیه گربه بوسیله غذاهای هربال که طعم و مزه خوبی هم دارند، به حرکت مو از طریق سیستم گوارش کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *