سگ, گربه

دلایل عقیم سازی (vasectomy) حیوانات خانگی + عوارض و مزایا

عقیم سازی حیوانات خانگی

هنگامی که حیوان خانگی جدید خود را برای اولین بار به خانه می آورید، یکی از بهترین راه ها برای شروع زندگی سالم، عقیم سازی اوست. عقیم کردن یا vasectomy از نظر پزشکی و رفتاری برای حیوان خانگی شما مفید است. شما این کار را برای بیشتر برای منفعت حیوان خانگی تان انجام می دهید نه برای منفعت خودتان. عقیم سازی حیوان خانگی ماده یا حیوان خانگی نر، مزایای زیادی برای او دارد. برای اطلاع بیشتر از عقیم سازی با این مقاله از ملودی مهربانی همراه ما باشید!

عقیم سازی حیوان چیست؟

عقیم سازی برداشتن اندام های تولید مثل سگ های ماده با جراحی و نوترونینگ برداشتن بیضه سگ های نر است. توجه کنید دامپزشک می تواند به شما کمک کند بهترین زمان را انتخاب کنید ، که ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. بسیاری افراد از ترس اینکه نوتراسیون دردناک باشد، حیوان خانگی خود را جراحی نمیکنند.

تقریباً هر زمان می توانید حیوان خانگی خود را عقیم کنید. انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا (AAHA) توصیه می کند گربه خود را تا ۵ ماهگی عقیم کنید. برای سگها، AAHA توصیه می کند سگهای نژاد کوچک که وزن آنها در بزرگسالی کمتر از ۴۵ پوند است، قبل از ۵ یا ۶ ماهگی، عقیم شوند. سگهای نژاد بزرگ که وزن آنها در بزرگسالی بیش از ۴۵ پوند است ، باید هنگامی که رشد آنها در حدود ۹ تا ۱۵ ماهگی تمام میشود یا بین ۵ تا ۱۵ ماهگی عقیم شوند.

دلایل عقیم سازی حیوانات خانگی چیست

عقیم سازی حیوان عمرشان را طولانی تر می کند

نوتراسیون بچه گربه در سن ۳ تا ۶ ماهگی عملا خطر ابتلا به سرطان پستان در بزرگسالی را از بین می برد. عقیم سازی بچه گربه از بسیاری از عفونت ها و سرطان ها که در رحم و تخمدان رخ می دهد جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: درباره گربه ها بدانیم!

مطالعه ای که روی ۴۶۰،۰۰۰ گربه و ۲.۲ میلیون سگ انجام شد نشان داد که گربه های عقیم شده ۳۹٪ بیشتر و سگهای عقیم ۲۳٪ بیشتر از همتایان بدون عقیم سازی عمر می کنند. سگهای عقیم نیز کمتر به سرطان های خاصی مبتلا می شوند. پیومترا، یک عفونت رحمی بالقوه کشنده است که سگهای عقیم کمتر به آن مبتلا می شوند.

حیوان خانگی نر عقیم شده شما سالمتر زندگی می کند.

سگهای عقیم شده به سرطان بیضه مبتلا نمی شوند. سرطان بیضه در سگهای مسن که عقیم نشده اند معمول است. همچنین خطر ابتلا به سرطان پانکراس کمتر است و امید به زندگی آنها تا ۱۸ درصد افزایش می یابد. نوتراسیون گربه احتمال سرطان بیضه را از بین می برد و احتمال سرطان لوزالمعده را کاهش می دهد.

دلایل عقیم سازی حیوانات خانگی

بیشتر بخوانید: آشنایی با سگ ها

چرا عقیم سازی یا نوتراسیون برای سگ شما مفید است؟

  • عقیم سازی به سگ شما کمک می کند تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشد.
  • بسیاری از بیماریها را که درمان آن دشوار یا گران است کاهش می دهد یا می تواند از بین ببرد.
  • احتمال سرطان پستان، سرطان رحم یا تخمدان را کاهش می دهد، به خصوص اگر به موقع عقیم شود.
  • نوتراسیون احتمال بیماری پروستات را کاهش می دهد و سرطان بیضه را از بین می برد.
  • عقیم سازی و نوتر کردن حیوان خانگی شما را به یک همراه بهتر و دوست داشتنی تر تبدیل می کند.
  • حیواناتی که عقیم نشده اند، معمولاً مشکلات رفتاری بیشتری نسبت به آنهایی که عقیم شده اند دارند.
  • نوتر کردن حیوانات باعث می شود آنها کمتر به دنبال ماده ها بگردند یا درگیر شوند.
  • عقیم سازی و نوتر کردن برای جامعه مفید است زیرا جوامع میلیونها دلار برای کنترل حیوانات ناخواسته هزینه می کنند.
  • پناهگاه های حیوانات در سراسر کشور بیش از حد سگ های مازاد دارند.
  • حیوانات ولگرد و بی خانمان در ظرف های زباله میگردند، در چمنزارهای خصوصی یا اموال عمومی ادرار و مدفوع می کنند.
  • برخی از گربه ها یا سگ های ولگرد حیات وحش و پرندگان را می ترساند یا می کشند.

اگر مزایای نوتراسیون و عقیم ازی را بدانید، متوجه میشوید که هزینه این کار به دلیل مزایای آن کمتر است. با عقیم سازی یا خنثی کردن حیوان خانگی ، به کنترل بحران بی خانمانی حیوانات خانگی کمک می کند. میلیون ها سگ و گربه سالم به خاطر این که خانه های کافی برای اقامت ندارند، دچار بیماری می شوند. جدای این که عقیم سازی (حیوانات خانگی ماده) و خنثی سازی (حیوانات خانگی نر) حیوانات شما فواید پزشکی و رفتاری دارد.

برخی مزایای پزشکی عقیم سازی

حیوان خانگی شما زندگی سالم و طولانی تری خواهد داشت. عقیم سازی به جلوگیری از عفونت های رحمی و تومورهای پستان کمک می کند، در حدود ۵۰ درصد سگ ها و ۹۰ درصد گربه ها دچا توده های بدخیم یا سرطانی هستند. مهار حیوان خانگی قبل از اولین بلوغ، بهترین محافظت را در برابر این بیماری ها ایجاد می کند. خنثی سازی حیوانات نر از سرطان بیضه و برخی از مشکلات پروستات جلوگیری می کند.

باورهای غلط در مورد عقیم سازی یا نوتراسیون

عقیم سازی یا نوتر کردن باعث اضافه وزن حیوان خانگی شما نمی شود. عدم ورزش و تغذیه بیش از حد باعث می شود حیوان خانگی اضافه وزن پیدا کند. حیوان خانگی تا زمانی که شما به انجام ورزش و نظارت بر مصرف غذای او ادامه دهید، وزن متناسب خواهد داشت.

خنثی سازی رفع همه مشکلات رفتاری نیست. اگرچه خنثی سازی حیوان خانگی اغلب رفتارهای نامطلوب ناشی از سطح بالای تستوسترون را کاهش می دهد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که رفتار حیوان بعد از عقیم شدن تغییر کند.

اگرچه این جراحی میزان تستوسترون را در سیستم حیوان کاهش می دهد، اما هورمون را به طور کامل از بین نمی برد. همچنین خنثی سازی باعث کاهش رفتارهایی که حیوان خانگی یاد گرفته است نمی شود. اثرات خنثی سازی تا حد زیادی به شخصیت فردی ، فیزیولوژی و اجداد حیوانات بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *