گربه

در مورد گربه پرشین چه می دانید؟

گربه پرشین

گربه پرشین یه گونه‌ی قدیمیه. واسه کسایی که این گربه ی باوقار رو دوست دارن، تعجبی نداره که این زیبای موبلند از مهد تمدن میاد.

این گربه سایز متوسط داره. گربه‌های پرشین، معمولا وزنی بین ۳ تا  ۵.۵ کیلوگرم دارن!

گربه پرشین، باوقار و گوشه گیره و به خاطر ساکت و دوست داشتنی بودنش معروفه. این گربه تو هر خونه‌ای که بتونه رو پا (که جای اصلیشه!)  بشینه و لذت ببره،.

فضای شلوغ به سبک زندگی پرشین‌ها نمیخوره. اونا گربه‌های آرومی هستن که ترجیح میدن خونه‌شون آروم و تغییراتش کم باشه. پرشین‌ها با چشم‌های بزرگ و با حالت و صدایی که همه میگن صاف و خوشایند و آهنگینه، نیازهای ساده‌ی خودشون رو ابراز میکن: غذای معمول، یه کم بازی با ترکه‌ی پردار یا یه عالمه عشق که ده برابرش رو برمیگردونن!

بیشتر بخوانید: بهترین غذای گربه پرشین چیست؟ + رژیم غذایی سالم برای این نژاد

پرشین گربه‌ایه که احتمال نداره از پرده‌ی خونه‌تون بالا بره، روی پیشخون آشپزخونه بپره یا رو یخچال بشینه. دوست داره تو قلمرو خودش که رو زمین یا یه مبل قابل دسترسه حکمرانی کنه. وقتی سر کار میرید یا تو خونه مشغول کارید، گربه پرشین راضیه که روی یه صندلی، مبل یا تخت بشینه تا سر شما خلوت بشه و تحسینش کنید و توجهی که هیچ وقت ازتون نمیخواد اما با کمال میل دریافت میکنه رو بهش بکنین.

با اینکه زیبا و دوست داشتنی هستن، مستعد بیماری‌هایی هم هستن که بیشتر مربوط به قلب یا ساختار صورتشون میشه

بیماری بزرگ شدگی قلب یا HCM

مشکلات تنفسی یا تنفس صدادار که به خاطر انسداد مجاری تنفسیه

مشکل دندون، جوری که دندون‌ها خوب با هم جور نمی‌شن و دهان بد بسته میشه

قی کردن زیاد چشم

مشکلات چشمی مثل پلک سوم یا تورفتگی پلک چشم

حساسیت به گرما

بیماری پلی کیستیک کلیه که میشه آزمایش ژنتیک گرفت

زمینه‌ی کرم حلقوی، یه عفونت قارچی

سبورها اولوسا، یه بیماری پوستی که باعث خارش، قرمزی و ریزش مو میشه

بیشتر بخوانید: بیماری های رایج در گربه ها + علائم و نحوه درمان

مهم‌ترین چیزی که باید برای نگهداری یه پرشین دونست، نیاز به تمیزکاری روزانه ست. اون پوشش بلند و زیبا همینطوری خودش تمیز و صاف نمیمونه. باید هر روز به آرومی و به طور کامل شونه زده بشه و به طور مرتب، حداقل ماهی یه بار کوتاه بشه. یه عامل دیگه که باید به فکرش باشین، مشکل ظرف خاکشه. ممکنه خاک گربه بین مو یا پنجه‌های پرشین گیر کنه. اگه ظرف خاکش رو با دقت تمیز نکنین، احتمال بیشتری نسبت به بقیه گربه‌ها داره که دیگه ازون ظرف استفاده نکنه.

قبل از اینکه یکی از این گربه‌ها رو بگیرید، به مشکلات تنفسی که می‌تونن پیدا کنن خوب فکر کنین

پرشین‌ها برای خونه‌هایی که سگ و بچه‌های پر سر و صدا دارن، انتخاب خوبی نیستن. اما اعتراضی ندارن که مورد توجه بچه‌ای آروم و مهربون باشن یا سگ مهربونی که دنبالشون نمی‌کنه و باعث اضطرابشون نمیشه و لیسشون بزنه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *