سگ

بیماری های شایع در سگ ها + علائم بروز دهنده و نحوه درمان

سگ‌ها موجودات باوفایی هستند و درگذر زمان اتکای زیادی به انسان پیدا کرده‌اند. از سگ‌های نگهبان تا سگ‌های زنده‌یاب و غیره، کمک فراوانی هم به بهترشدنِ زندگی آدم‌ها می‌کنند.  شایع‌ ترین بیماری‌ های سگ ریشه در علل عفونی دارند. بیشتر عفونت‌ ها از طریق هوا و جریان خون منتقل می ‌شوند. علاوه بر آن، ممکن است برخی از بیماری‌ های عفونی از طریق وسایل مشترک، حشرات آلوده و یا زخم‌ های باز شیوع پیدا کنند.

عفونت‌های گوش از رایج‌ترین بیماری سگ ها است. ممکن است این عفونت‌ها دلایل مختلفی داشته باشند؛ ازجمله انواع حساسیت، تخمیر، کِرم گوش، باکتری، رشد مو در عمق کانال گوش و غیره. در بیشتر موارد، تمیزکردن و درمان کانال گوش فورا عفونت را از بین می‌برد. اما برای عفونت‌های مزمن یا اگر تکان‌های شدید سر باعث پارگی رگ در بخش خارجی گوش شود، ممکن است کار به جراحی هم بکشد. از جمله نشانه های ابتلا به عفونت گوش میتوان به این موارد اشاره کرد:  تکان‌دادن و چرخاندن مداوم سر؛ بوی خاص گوش؛ تورم بخش بیرونیِ گوش؛ ترشحات قهوه‌ای، زرد یا خونی و عدم تعادل

سرطان یکی از بیماری سگ ها هست که بیشتر در سگ های مسن شایع میباشد. سرطان نوعی بیماری در سگ هست که در اون سلول‌ها بصورت غیرقابل کنترل رشد می‌کنند، بافت‌های بدن رو از بین می‌برند و می‌توانند به مناطق دیگر از بدن هم ضربه بزنند. بعضی از نژادها به بعضی از انواع سرطان بیشتر مبتلا می‌شوند. برای مثال نژاد‌های باکسر، بوستون تریر و گلدن رتوریوربیشتر به غدد لنفاوی مبتلا می‌شوند در حالی که نژاد‌های بزرگ‌تر مثل گریت دین یا سن برناردز بیشتر از سرطان استخوان رنج می‌برند.

عقیم کردن بعد از اولین دوره فحلی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را در سگ‌های ماده به صفر برساند و در سگ‌های نر عقیم کردن باعث پایین امدن احتمال ابتلا به سرطان بیضه می‌شود. راه های درمان سرطان شامل جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی میباشد که بهترین راه توسط دامپزشک تشخیص داده میشود.

بیشتر بخوانید: دلایل عقیم سازی (vasectomy) حیوانات خانگی + عوارض و مزایا

از علایم ابتلا به سرطان می توان به ورم، بیحالی، ترشح غیر طبیعی، غده، کاهش اشتها، مشکل در ادرار و مدفوع و یا تنفس و از دست دادن ناگهانی تعادل اشاره کرد.

بیماری کلیه در تمام سنین بین سگ‌ها دیده می‌شود و حتی می‌تواند مادر زادی هم باشد. سگ‌هایی که دچار بیماری کلیه شده اند بیشتر آسیب دیده اند و گاهی درمان آنها به سختی صورت گرفته است.

دیابت از دیگر بیماری های شایع در سگ ها می باشد. از علائم مبتلا شدن سگ‌ها به دیابت، می‌توان افزایش یا کاهش اشتها، افزایش مصرف آب، کاهش وزن، افزایش ادرار، بی‎حالی، عفونت ادراری، استفراغ و آب مروارید یا کوری را نام برد .مانند انسان‌ها، حیوانات خانگی هم در هنگامی که سنشان بالاتر می‌رود، درگیر دیابت می‌شوند.

بیماری دیابت با ورزش و رژیم غذایی منظم قابل کنترل است. البته در صورتیکه پزشک معالج تشخیص دیابت بدهد این حیوانات خانگی نیاز به تزریق منظم انسولین دارند. دلایل ابتلای سگ‌ها به دیابت ژنتیک، چاقی، استرس و هیجان بیش از حد، التهاب لوزالمعده است. احتمال ابتلای سگ‌های بین ۶الی ۹ ساله بیشتر است. شما می توانید بهترین غذای خشک سگ را از پت شاپ ملودی مهربانی تهیه فرمایید.

ارتروز یا ارتریت شایع ترین بیماری میان سگها به حساب می‌آید، ارتریت، التهاب مفاصل است که با علائمی‌چون ورم مفاصل، لنگ لنگان راه رفتن، شل بودن عضلات، بی اشتهایی، ضعف و سستی و بی حالی، درد و ناراحتی زیاد و افسردگی و پرخاشگری برای سگ‌ها به همراه دارد. این بیماری سگ‌ها به موارد مختلفی چون نژاد حیوان، سن و وزن او بستگی دارد.

بیماری های کبدی یکی دیگر از بیماری های رایج در این حیوانات است . خوشبختانه بیماری کبدی از بیماری هایی است که می توانید در برابر آنها سگ های خود را  واکسینه کنید. پروتکل  ها متفاوت هستند، اما AAHA توصیه می ، برای توله هایی که ۶ تا ۱۶ هفته دارند هر ۳ الی ۴ هفته یک بار واکسیناسیون انجام شود . بیماری های کبدی در سگ ها علائمی نظیر زردی ، لکه ها و مشلات پوستی و مو ریزی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: بیماری های رایج در گربه ها + علائم و نحوه درمان

بیماری های دهان و دندان یکی از مسائل مهمی است که معمولا با رعایت نکردن بهداشت دهان به وحود می آیند.
شایع ترین آن ها بیماری تارتار و ژنژیویت در سنین پایین تر و بیماری هایی مانند آبسه دهانی در سگ های مسن تر به وجود می آید.
این بیماری ها علائمی نظیر کم اشتهایی، دندان های شل، تغییر رنگ دندان ها و لثه، تنفس مشکل، چرت زدن، خستگی، آمدن چرک و خون ار دهان، توده های در لثه یا زیر زبان و… دارند.
برای جلوگیری از ایجاد چنین بیماری هایی باید دهان و دندان های سگ به طور مرتب با اسپری تمیز شود و به صورت دوره ای توسط دامپزشک چکاب شود.

مشکلات ادراری بسیار متنوع هستند . معمول‌ترین آن‌ها cystitis است که در حیوانات پیرتر رایج است . گاهی اوقات، مشکلات ادراری همراه با مشکلات پروستات وجود دارند که می‌توانند با استفاده از اخته کردن، از آن جلوگیری کنند .
اگر نشانه هایی از قبیل ادرار مکرر، خون در ادرار، مشکل در دفع ادرار مشاهده کردید احتمال عفونت در سگ وجود دارد و باید برای تجویز آنتی بیوتیک به دامپزشکی مراجعه کنید.

اب مروارید به‌خصوص در سگ‌ های مسن رایج است و مانند انسان می ‌تواند بر روی سیستم بینایی حیوان خانگی شما تاثیر بگذارد. آب مروارید فقط ناشی از کهولت سن و پیری در حیوان نیست و غالبا در اثر آسیب دیدگی چشم و یا عوارض بیماری ناشی می شود. آب مروارید در سگ‌ ها حتی ممکن است در اولین تولد سگ وجود داشته باشد یا در چند هفته اول زندگی توله سگ رخ دهد.

کک یکی دیگر از مواردی است که تقریباً هر سگ در طول زندگی می ‌تواند آن را تجربه کند اما برخی دارو های مناسب برای درمان آن‌ ها وجود دارند؛ اما با این حال، کنه ها بسیار جدی تر هستند. کنه هایی مانند کنه فلج که در سواحل شرقی استرالیا یافت می شود، می ‌تواند سگ شما را با مشکلات جدی بهداشتی مانند مسمومیت خون و حتی مرگ روبرو کند.   

ویروس سگی یک عفونت روده ای و گوارشی است که بسیار مسری بوده و هم سگ‌ های وحشی و هم اهلی را درگیر می  کند. عفونت ناشی از این ویروس دو سوم بالای روده کوچک سگ‌ ها را آلوده می  کند. درمان بیماری شامل مصرف مایعات زیاد و الکترولیت است. اگر فکر می  کنید که توله سگ شما به ویروس سگی مبتلا شده بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید چون این بیماری برای توله سگ کشنده است.

جهت پیشگیری از هر نوع بیماری سگ ‌ها، واکسیناسیون آن‌ها باید به موقع انجام شود. واکسن سر وقت و درست علاوه بر جلوگیری از بیمار شدن سگ‌ها، از واگیردار شدن بیماری‌های ویروسی و باکتریایی نیز جلوگیری می‌کند، همچنین واکسیناسیون برای سگ‌ها باعث می‌شود سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت شود و در میزان هوشیاری وفعال بودن سگ‌ها نیز تاثیر بسزایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *